ksi C4 85 C5 BCka 20030

ksi C4 85 C5 BCka 20030



31 K llomolacv Ifajku •> A<>*huku, Azte i tlmku limu miior

l)o grupy interesujących opowieści fantastycznych należy zaliczyć liwy Sflefburg-Zarcmbiny Wcsuh* historie (1028). Dokonuje lii pocika artystycznego przetworzenia różnych wątków / folkloru dziecięcego i motywów znanych z ..bajek łańcuszkowych". Wprowadzając elementy zabawowe, humorystyczne dialogi i powlar/anki. Szclbuig /arcm* bina umiejętnie dostosowuje do możliwości pcrccpcyjnych małego dziecka ..ludowe bajeczki" (O kurce Złotoplórce i kogutku Szałaput ku, /.obuwa myszek. Kozo. któro prawdy nic mów iła, O tym, jak zajączek Szaracek psa Hurka wywiódł w- pole). Oto charakterystyczne fragmenty zrytmi/.owuncj „haiki łańcuszkowej":

Lipo, lino. daj łyka!

Komu łykaj

Dybowi Irka. żeby dąb dal zabul:

Komu tolądi?

Pannom tolądi, żeby poimy doły wieniec.

Komu wieniec?

Morzu wieniec, żeby morze dolo wody

Komu wody?

Kogucikowi Szalapulkowi, bo kogutek Szulaputek

jok nieżywy, wpoili >r pokrzywy, oni lelmie!

1 Sie dom ci, ai pójdziesz do krowy po mleko.

Koncepcja baśniowej wizji świata bliska jest też pisarstwu Kornela Makuszyńskiego, którego filo/ofia życiowa, marzenie o moralnej pr/elmdowie człowieka znajdują wyraz w strukturze powieści / elementami fantastycznymi: O dwóch takich, co ukradli księżyc (I928) i Przyjaciel wesołego diablo (I930). Opowieść o niesamowitych przygodach Jacka i Macka konstruuje autor zgodnie z konwencja baśniowy: dwaj synowie z biednej rodziny, niegodziwi i okrutni chłopcy, wyru* s/ajij w świat szukać krainy, w której nic trzeba pracować, a można znaleźć szczyścic, Nie potrafił) nawet matki uszanować, lekceważąc jej wysiłek i ogromne poświęcenie. Wędrówka chłopców po święcie to pasmo przykrych, nieraz tragicznych doświadczeń, które sprawiaj:), iż Jacek i Placek nie tylko zmieniaj;) się, ale i nabywaj;) cech ludzi pełnowartościowych, zahartowanych, wierzących w twórcz.') potygy ludzkiej miłości i w niespożyta siły ludzkiej pracy

Motywem przewodnim całej opowieści O dwóch takich, co ukradli księżyc, wyróżniającej siy specyficzna, typowi) dla Makuszyńskiego stylistyka, jest watek miłości do matki, przeciwstawiany skutecznie wszelkim „złym mocom", z którymi stykaj;) siy bohaterowie baśni. W elekcie analogicznie jak w baśni ludowej dobro i sprawiedliwość zwycięża. Podobny ładunek optymizmu wprowadził pisarz w innych utworach o charakterze baśniowym (Hat d: o dziwne bojki. Przy-jm iel wesołego diablo). Próbował też przeszczepić na grunt polski mody na komiksy, wydajać obrazkowe seriale /20 przygód Koziołka Matołka (cztery księgi w lutach I9.W 19.14), Awantury I wybryki mole/ małpki Piki-Mik i (trzy serie w latach 19.15 I938).

/ręcznie wykorzystuje watki baśniowe dla celów wychowawczych Zolla Kogoszówna. autorka poematu realistyczno-fantastyczncgo


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
ksi C4 85 C5 BCka 20046 JULIAN TUWIM i ini wisoi.ł wiirszyki dla d/ii:ci iLUSTHOWAt *MN MARCW •SZAN
ksi C4 85 C5 BCka 20007 I>rtia i ftinhiilykń w Jobif pożytym min 87 HU budzą czujność dzieci wobe
ksi C4 85 C5 BCka 20025 92 ny sens w ich pouczeniach, zbitkach. odkrywa mcchani/m dowcipu i żartu sł
ksi C4 85 C5 BCka 146    Pruła fmituiyrtfkmćuktiMu W sferze hipotez i przypuszczeń po
ksi C4 85 C5 BCka 20002 70 ł <Ktja i fanlntlyku w dóhit pniylytcłtinu ciężka praca nie mieszkałby
ksi C4 85 C5 BCka 20003 7K Bóttfa i fuuttiitykł w Jo hit f>otyfyn<i:Hin .Marii Jioao/mithiuj 7
ksi C4 85 C5 BCka 20004 HO iWf/tf / fatitaitvtui u< itahif /><».*y/yiniMÓi nicnic romantycz
ksi C4 85 C5 BCka 20005 s:t / .< *i« !■*// urii fCiiUofiMU kirf ści wójiec oryginału, /arówno w
ksi C4 85 C5 BCka 20006 1 anfa i fantaityka w dobił patylyttitmu Hi Kiedy mosną leci Między nasze dr
ksi C4 85 C5 BCka 20008 IM Winirllta I. Illulr/a    O Ar ish><IhiILit h i o urr
ksi C4 85 C5 BCka 20009 38 tmilcmn /o: woja*r h- literatura illit (bied obywatel dzisiejszej Polski
ksi C4 85 C5 BCka 20010 40 ictuUncjr ro:vofo** M lilruiltir:? dla d:«ti działając na umysł, wyobraź
ksi C4 85 C5 BCka 20011 Ml u* fiobit />ot i f v» i. z* <n aitystycznio dojrzalszych. Pierwsze
ksi C4 85 C5 BCka 20012 .Vt»i/y    u* liler.thitit «• ńhitiif Mhuiej fnhtu :il llmtr.
ksi C4 85 C5 BCka 20013 52 Tauttnclr nawojowe w liter,nur :> dłd dlU(i 1 ajonnicry o^ródjiy U Lci
ksi C4 85 C5 BCka 20014 roi*;/.! a Chcąc nakreślić główne linie rozwojowe w poezji <lla dzieci w
ksi C4 85 C5 BCka 20015 56 f wątki i motywy, podkreślali s wojsk ość i rodzimość kulimy polskiej, je
ksi C4 85 C5 BCka 20017 60 1 ocĄja dy (Ił (kia) Hożego Narmlunia) czy ballady (Hulanek Krzysia, Muly
ksi C4 85 C5 BCka 20018 OkUiUfr I w»VI-

więcej podobnych podstron