ksi C4 85 C5 BCka 20033

ksi C4 85 C5 BCka 20033



276 Sthu iki Mm litcraiuiy •//•*

w sposób prawic nicpostr/cżony sporo wiadomości o &ląsku i tiitc) gospodarce’*.'

Osiągnięcia pisarskie w zakresie literatury dziecięcej i mlodzicźn postawiły Gustawa Morcinka w rzędzie czołowych twórców w dziedzinie literackiej, zbliżając go jednocześnie do nurtu postępu literatury, rozpalrnjqccj los dziecka z punktu widzenia pcdagojil społecznej (II Górska J. Korczak, M. Dąbrowska, J. Brzoza, II I Kuszewska).

JANINA BORAZIŃSKA

Janina Bora/ińska. najwybitniejsza reprezentantka nurtu ludu ' go w literaturze dla dzieci, urodziła się 29 września 1X82 roku w I blinie. „Choć urodziłam się i wychowywałam w mieście wspoinl pisarka kochałam nie ulice i wysokie domy. kochałam pole, lit i wodę, Na wsi przebywałam tylko latem, ale matka moja pochod/llu ze wsi i po niej odziedziczyłam tę tęsknotę za przestrzenia i z.iclonoM cią". Najwięcej wzruszeń i podniet doznała jak sama podkreśla w majątku dziadków’ Bielskich, w Chrustach. Leżały one w powiccif laskim kolo Lodzi. Bora/ińska przyjaźniła się z dziećmi z. czworaków, podziwiała krajobraz, obserwowała pracę w gospodarstwie, zwracał! uwagę na życic ludzi.

Kultywowane od dzieciństwa zamiłowanie do nauk przyrodni* czych Borazińska pogłębiała najpierw na Wyższych Kursach dla Ko bici im. A. Baranieckiego w Krakowie, następnie na Uniwersytecie Jagiellońskim (wolna słuchaczka) Bo studiach poświęciła się całkowi’ cie pracy literackiej. Współpracowała z wieloma,pismami dla dziccli ułożyła kilka podręczników szkolnych. pełniła funkcję redaktora, m m „Płomyczka** (w latach 1927- 1934). „Słonka** (1934 1939), ..Boranka" 11938 1939). Bisala wyłącznic dla dzieci, nigdy nic rc/yfi nuji|c z raz obranej diogi twórczej. W czasie II wojny światowej Bom zińska uczestniczyła w tajnym nauczaniu, przebywając w Wnrszawl# i |'oza nią IN’ 1945 kontynuowała swoją działalność pisarską, wydaiąc 1

w*, t.imnu 1’uiu/inn .1


bi«i nowycli utworów, głównie o charakterze baśniowo*histot\-IViii i l.mtastuzuym. /marła 2 listopada 1971 roku w Wuiszuwic /.( iulnu/\ wpływ na genezę i treść zainteresowań literackich Po-|/md u i miały jej doświadczenia z okresu dzieciństwa. I >o nich głów-odwoływała się. kiedy po latach przyszło jej mówić o sobie i swo-}|t ko.|zkach    ,

„/ tNifi przeżyć chrustowskieh; z tych wypraw czwórka w pole na l.ihlnin tvm wozie po siano, po snopki żyta. z tych hucznych dożyli / tu li chłopskich wesel, w których już jako podlotek uczestniczy-im / im li l>abki i dziadka opowiadań na schodkach ganku narodziły iy II II ofiusinwri izhlc i MV\c7< \Ltly,orzalki. \ Unia Wolku,] lUtstc-m fu i h:\ y,miałki i Kopciuszek. t Jaś i Aasia, i zbiory polskich |M ni ImlowNch. Polska i to, co nasze, narodowe, wcttjż nam wydziela-Mi Wd.|z Ira towutie to stało się najbliższe, to czaiło się nu końcu

Iiluiii. by wydrzeć się z serca, wybiec ku dzieciom. Z tego źródła tnw dal) inoic ksiijżki proza, a więc: Kn lniś majstra kepiyltny na tle iitiii* i1" Kiakowa. <> dwunastu : /.apiaka, Marłaś Skowronek.

i‘niazińsk.1 z.adcbititowałn proza poetycki) na lamach ..Wędrowca" n Pum ioku W latach następnych zamieszczała swe wiersze i opowiadania w pismach dziecięcych: „Przyjaciel Dzieci". ..Wieczory Kodzin-ti. . Promyk". „Promyczck". W latach 1912    1939 opublikowała

■m. I, ul w ot ów. m iii. iKwaaki (1923 wraz z .1 ( hrzi)szezowsk.t

'<• U l M > I lici. nl.tr i W)d,1\Simvc' l'J$7, III '>

1

W N.ivviovKi O pIlttfjtHir GutlOUti Wtwunkti K.ilowice IV72. > 12?


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
ksi C4 85 C5 BCka 20007 I>rtia i ftinhiilykń w Jobif pożytym min 87 HU budzą czujność dzieci wobe
ksi C4 85 C5 BCka 20025 92 ny sens w ich pouczeniach, zbitkach. odkrywa mcchani/m dowcipu i żartu sł
ksi C4 85 C5 BCka 146    Pruła fmituiyrtfkmćuktiMu W sferze hipotez i przypuszczeń po
ksi C4 85 C5 BCka 20002 70 ł <Ktja i fanlntlyku w dóhit pniylytcłtinu ciężka praca nie mieszkałby
ksi C4 85 C5 BCka 20003 7K Bóttfa i fuuttiitykł w Jo hit f>otyfyn<i:Hin .Marii Jioao/mithiuj 7
ksi C4 85 C5 BCka 20004 HO iWf/tf / fatitaitvtui u< itahif /><».*y/yiniMÓi nicnic romantycz
ksi C4 85 C5 BCka 20005 s:t / .< *i« !■*// urii fCiiUofiMU kirf ści wójiec oryginału, /arówno w
ksi C4 85 C5 BCka 20006 1 anfa i fantaityka w dobił patylyttitmu Hi Kiedy mosną leci Między nasze dr
ksi C4 85 C5 BCka 20008 IM Winirllta I. Illulr/a    O Ar ish><IhiILit h i o urr
ksi C4 85 C5 BCka 20009 38 tmilcmn /o: woja*r h- literatura illit (bied obywatel dzisiejszej Polski
ksi C4 85 C5 BCka 20010 40 ictuUncjr ro:vofo** M lilruiltir:? dla d:«ti działając na umysł, wyobraź
ksi C4 85 C5 BCka 20011 Ml u* fiobit />ot i f v» i. z* <n aitystycznio dojrzalszych. Pierwsze
ksi C4 85 C5 BCka 20012 .Vt»i/y    u* liler.thitit «• ńhitiif Mhuiej fnhtu :il llmtr.
ksi C4 85 C5 BCka 20013 52 Tauttnclr nawojowe w liter,nur :> dłd dlU(i 1 ajonnicry o^ródjiy U Lci
ksi C4 85 C5 BCka 20014 roi*;/.! a Chcąc nakreślić główne linie rozwojowe w poezji <lla dzieci w
ksi C4 85 C5 BCka 20015 56 f wątki i motywy, podkreślali s wojsk ość i rodzimość kulimy polskiej, je
ksi C4 85 C5 BCka 20017 60 1 ocĄja dy (Ił (kia) Hożego Narmlunia) czy ballady (Hulanek Krzysia, Muly
ksi C4 85 C5 BCka 20018 OkUiUfr I w»VI-
ksi C4 85 C5 BCka 20019 64k.j. Odpowiednią ck*prwJf c t/ po rvimu. skocznej n^Nji liP^faika.........

więcej podobnych podstron