kurmaz013

kurmaz013



13

PARAMETRY ZADANE;

Pi, P2, kW; nu n2, 1/min;

Warunki pracy.

Przybliżony rozstaw osi o,' mm (z rozplanowania napędu)

DOBIERA SIĘ:

I.    Przekrój pasa i wymiary przekroju (tabl. 1.3.1.1, iys.1.3.1.1). Przekrój pasa=f(7j).

(Poleca się prowadzić obliczenia równolegle dla dwóch zbliżonych !    wg poleceń przekrojów pasa).

; 2. Minimalna średnica skuteczna koła napędzającego Dljnin mm (tabl. 1.3.1.1); D, min=f (przekrój pasa). Poleca się do | brać Di (tabl. 1.3.1.2) o jeden wymiar większy niż Dunin, i 3. Obliczeniowa średnica skuteczna koła napędzanego D'z =

|    = Dpu ; Rzeczywista średnica skuteczna koła napędzane

go D2źD2, mm (tabl. 1.3.1.2).

| 4. Rzeczywiste przełożenie przekładni un:=D2l[Dl(l-£)],

|    £ = (0,01 t 0,02) - współczynnik poślizgu sprężystego.

; 5. Minimalna odległość osi {7Ańn-0,55(D1+D2)+Jio, mm (o'>cłian).

• 6. Obliczeniowa długość pasa Lpas = 2o'+0,57r(Dl+D2)+

!    +0,25(D2-D{f/a\ mm.

!    Rzeczywista długość pasa

| 7. Rzeczywista odległość osi j 8. Kąt opasania koła

Kv=f(<P?) (tabl. 1.3.1.3).

! 9. Współczynnik KL uwzględniający liczbę okresów zmian obciążeń pasa w jednostce czasu, zależny od długości pasa klinowego; Kz=f(Z,paa, przekrój pasa) (tabl. 1.3.1.6).

10. Współczynnik Kr uwzględniający trwałość pasa klinowego wyrażoną w godzinach przy ustalonej liczbie godzin w czasie dnia oraz przeciążenia przekładni przy rozruchu i przy pracy ustalonej; KT =f(warunki pracy, liczba godzin pracy na dobę, charakterystyka silnika) (tabl. 1.3.1.4).

II.    Prędkość pasa y=7T-D1-ja1/(60T03)> m/s.

12. Potrzebna liczba pasów    Z=PXKT/(P0KL‘KV), szt,

P0 - moc przenoszona przez jeden pas, kW,

Pu = £(przekrój pasa, D\,V) (tabl. 1.3.1.5).

Z - liczba całkowita. Polecana Z (tabl. 1.3.1.1). Przy nie dotrzymaniu poleceń (tabl. 1.3.1.1) zmienia się przekrój pasa. i 13. Siła obciążaj ąca wał S=2Sa sin( ^72), N,

Stt=Ft/(2Tp) - napięcie wstępne pasa, N,

Ft= 24 O3 T{ ID, - siła obwodowa, N, j i*= (0,6 + 0,7) - współczynnik napędu.


1.3. PRZEKŁADNIE PASOWE T„ t2,Nm.    1.3.1. DOBÓR podstawowych parametrów


PRZEKŁADNI PASOWYCH O PASIE KLINOWYM


Tabl. 1.3.1.1. Wymiary przekroju klinowych pasów zwykłych (ą b, C, D, E, 20,25) oraz pasów specjalnych (HZ, HA, HB, HC, HD, HE, H20, H25)

PN-86/M-85200/06



Prze

krój

pasa

Ti

N-m

^lmin

mm

Z

Liczba

pasów

Wymiary, mm

A

cm2

*>

ho

(Z), HZ

<25

63

: 2+ 4

8,5

10

6

2,5 j

0,47

A, HA

10-50

90

2 + 6

11,0

13

8

3,3

0,81

B, HB

30 + 140

125

2 + 7

14,0

17

11

4,2

1,38

20, 7720

17,0

20

12,5

4,8

C, HC

90 : 500

200

2:8

19,0

22

14

5,7

2,30

25, H25

21,0

25

16

6,3

D, HD

400 +2000

315

: 2+8

27,0

32

19 ;

8,1

4,76

E, HE

>1000

500

2-8 :

32,0

38

23 i

9,0

6,92

Uwaga! Dla pasów specjalnych oraz zwykłych o przekrojach 20,25 w PN nie jest opracowana moc przenoszona przez pas.

Korzysta się z tabł. 1.3.1.5, wprowadzając inteipolację danych.


Tabl.


Rys. 1.3.1.1. Wymiary poprzecznego przekroju pasa klinowego


Tabl. 1.3.1.5. Moc P0, kW przenoszona przez jeden pas klinowy


Lpaa^Lpai (tabl. 1.3.1.6). c7=o'+0,5(Xpas-Xpas), mm. <p.°=m°-570(D2-Dd/a.


[63, 71,

1—HZ


280


1.3.1.2. Średnice skuteczne D kół pasowych

PN-66/M-85202


801 90, 100,


315, 355,


400,


112 450 ;


I 125, 140, 160, 180    | 200, 224, 250

^B,HB    CJiC JRZ~“

500, 560, 630,    710, 800 I 900, 1000

Ejm    AJłA~~~


Tabl. 1.3.1.3. Wartości współczynnika K?


] 180 174 171 166 163 160 157 151 148 145 142 136 130 120 110


1,0 0,99 0,98 0,97 0,96 0,95 0,94 0,93 0,92 0,91 0,90 0,88 0,86 0,82 0,78 Tabl. 1.3.1.4. Wartości współczynnika KT pn-67/M-85203

Kt

przy liczbie godzin pracy na dobę

Warunki

pracy

510

I

n

ffl

>16 |

516

>16

510

516

>16

510

516

Lekkie

1,0

1,1

1,2

1,1"

1,2

1,3

; u

1,3

1,4 j

Średnie

1,1

U

1,3

U

1,3

1,4

:= 1,3

1,4

i,5 |

Ciężkie

12

1,3

1,4

1,3

1,4

1,5

: 1,4

1,5

1,6 !

lardzo ciężkie

1,3

1,4

1,5

1,4

1,5

1.6

i 1,5

1,6

1,8 |

dla siln.el. trójfazowych z przełączn.lub rozruszn., dla siln.parow.i spal.(Zc>4), dla siln.el. o dużym momencie rozruchowym, dla siln.parow.i spal.( Zc< 4), dla silników elektrycznych krótkozwartych i dwuklatkowych.


PN-67/M-85203

PN-67/M-85203

f-1

Dy

Po,

kW przy prędkości pasa V, m/s i

« rt 1

n a.-

Pm

mm

3

5

7

10

12

15 i

|

<71

0,29

0,44

0,59

, 0,74

0,88

0,96

j t"7\

<80

0,37

0,52

0,74

'■ 0,88

1,00

US

\ \

<90

0,37

0,59

0,81

| 1,00

1,18

1,47 ;

>90

0,44

0,66 i

; 0,88

1,18

1,33

1,62

i i

<100

0,59

0,81

1,10

1,40

1,55

1,77

: a |

<112

0,66

1,00

1,40

1,77

2,06

2,36

;

<125

0,74

1,10

1,47

1,91

2,21

2,58

£125

0,74

1,18

1,55

1,99

2,28

2,65

1

<140

0,96

1,40

1,84

2,36

2,65

2,94 :

|

<160

; 1,10

1,69

2,21

2,87

3,24

3,75 1

i B |

<180

1,25

1,91

2,50

3,31

3,75

4,34 i

| i

>180

1,33

1,99

2,65

3,46

3,97

4,64

<200

1,84

2,80

3,61

; 4,56

5,15

5,81

<224

2,06

3,09

4,05

i 5,23

5,96

6,77

/"i

<250

2,21

3,39

4,42

5,81

6,62

7,80 :

C i

<280

2,36

3,61

4,71

6,26

7,14

8,32 i

<355

2,43

3,75

5,00

6,62

7,80

8,91 I

1

1

>355

2,58

4,05

5,23

6,99

10,9

9,42 j

<315

3,46

5,07

■ 6,48

8,25

9,13

10,1

n

<355

4,05

6,11

i 7,88

10,2

11,5

13,0

u

<400

4,56

6,92

i 8,98

11,8

13,4

15,5

>450

5,00

7,87

10,1

13,3

15,2

17,7


W związku z udokładnieniem u przekładni (patrz PARAMETRY ZADANE i p. 4) wprowadza się korektę przełożenia następnego stopnia napędu i zawartości kolumn a i T (tabl. 1.1.4),


PRZYKŁAD OZNACZENIA pasa klinowego normalnoprofilowego zwykłego o wielkości prze kroju C i długości -Łpa**- 2000 mm:

Pas klinowy C 2000 PN- 86/M-85200/06 zespołu 5 pasów klinowych normalnoprofilo wych zwykłych o wielkości przekroju C i dłu gości Łpas= 2000 mm równolegle pracujących w przekładni:

Zespól oasów klinowych 5C 2000

PN-86/M■ ■85200/06



Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
013 4 40 13 3. 4. PARAMETRY ZADANE: Pu Ą, kW; iii, n2, 1/min; u; Warunki pracy. Przybliżony rozsław
Str045 (7) 45 14.2.4. DOBÓR PODSTAWOWYCH PARAMETRÓW, wg [8,15,52] o PARAMETRY ZADANE: Pi, P2, kW; nx
Str052 (7) 52 4.3.2. DOBÓR PODSTAWOWYCH PARAMETRÓW, wg [8, 52] PARAMETRY ZADANE: Pu P2, kW; nun2, mi
31 31 PARAMETRY ZADANE: Pu P2, kW; Tu T2, N-m; Hi, n2, 1/min; u*1.5.2.7. OBLICZANIE WYTRZYMAŁOŚCIOWE
013 2 13 13 : 3. i I 1 4. ! i5 6. J i7 ; 8. !11 J 12 PARAMETRY ZADANE: Pi.Ą, kW; a,, a2, 1/min;
IMG00052 52 4.3.2. DOBÓR PODSTAWOWYCH PARAMETRÓW, wg [8, 52] PARAMETRY ZADANE: P, Pi, kW; nu n2, min
293 (12) 15 Radar w nawigaqi 293 MANEWRY WEJŚCIOWE DO PORTU ZA POMOCĄ RADARU Rys. 15.13. Kontrola po
kurmaz031 31 31 PARAMETRY ZADANE: PUP2, kW; Tu T2, N-m; Hi, n2, 1/min; u *1.5,2.7. OBLICZANIE W
kurmaz164 1643.2. OBLICZANIE ZBIORNIKÓW CIŚNIENIOWYCH [12], [13], [39] PARAMETRY ZADANE: Pojemność z
IMG00016 3.2.2. DOBOR PODSTAWOWYCH PARAMETRÓW, wg [8, 52, 58, 59] PARAMETRY ZADANE. P, P2, kW; n,, n
66574 Str016 (7) 16 3.2.2. DOBÓR PODSTAWOWYCH PARAMETRÓW, wg [8, 52, 58, 59] PARAMETRY ZADANE: P,,P2
IMG00022 223.4.2. DOBOR PODSTAWOWYCH PARAMETRÓW, wg [8, 52, 58, 59] PARAMETRY ZADANE: P, P2, kW; d,,

więcej podobnych podstron