M053

M053



i

t

O

I'

Rys. 4.20. Zatrzymywanie swobodne - nomogram III do określenia przebytej drogi [187]


W czasie trwania próby mierzy się za pomocą sekundomierza czas, jaki upłynie od momentu przekazania telegrafem polecenia “stop” do momentu, w którym statek według wskn zań logu zmniejszy prędkość do PN, WN, BWN i w końcu zatrzyma się. Korzystając z prawej strony nomogramu na rys. 4.21, można określić długość dróg zatrzymywania statku dla wyżej określonych manewrów. Argumentami są prędkość początkowa v0 w węzłach, czas manewru t w sekundach oraz wyporność D w tonach. Do nomogramu wchodzi się iloczynem prędkości i czasu, otrzymując dla odpowiedniej wyporności szukaną wielkość drogi d wył ażoną w metrach. Nomogram obejmuje drogę do 3000 m. Jeżeli obserwacja wskazuje drogę dłuższą, kalkulację należy wykonać etapowo.

W pierwszym etapie wchodzi się iloczynem prędkości początkowej i części całkowitego czasu trwania manewru. Po wykonaniu odczytu wielkości drogi należy, korzystając z lewej strony nomogramu, odczytać stosunek prędkości statku po upływie czasu przyjętego do tego etapu kalkulacji vm do prędkości początkowej v0. Prędkość końcową pierwszego etapu obliczeń należy przyjąć jako prędkość początkową etapu drugiego. Na statkach dużych można

D [tys. ton/    (I [m]    /-> ftyS- ton/


I ł|tnik.ić się z koniecznością dzielenia kalkulacji na kilka etapów. Całkowita droga zatrzymy-

I w ii.....swobodnego jest sumą poszczególnych odcinków uzyskanych jako wyniki obliczeń

I Httpowych. Omawiany nomogram może być także zastosowany do określania czasu trwania I Miitncwru zatrzymywania swobodnego w oparciu o znaną wielkość prędkości początkowej I l długości drogi. Można użyć go także do wyznaczenia krzywych zmian prędkości i drogi I u limkcji czasu, w rodzaju tych, jakie przedstawiono na rys. 4.11.

|V»ykliul 4.7

Slnlck pod balastem, o wyporności 25 0001 zatrzymał się podczas prób w efekcie manewru “stop” I pi v prędkości początkowej 16,0 węzłów, po upływie 31 min . Określić długość drogi zatrzymywania. l‘o upływie pierwszych 9 min, czyli 540 s:

v0ł = 16,0 • 540 = 8640 m

Według nomogramu na rys. 4.21 dla wyporności 25 000 t i iloczynu 8640 droga wynosi 2250 m, I u • •pulczynnik zmniejszenia prędkości równy jest 0,48. Prędkość przy końcu pierwszego etapu obli-I IMwdnwcgo wynosi więc vm = 16 • 0,48 = 7,7 węzłów. Po upływie pozostałych 22 min, czyli 1320 s:

vmt = 7,7 • 1320= 10 164 m

L NiMiiouram wskazuje drogę 2550 m.

t 'di uwiła długość drogi zatrzymywania wynosi więc:

2250+2550 = 4800 m = 2,6 mili morskiej.

I ibrlr specjalne [177]

W i clu określenia parametrów zatrzymywania swobodnego można posługiwać się tabelami •I" * pilnymi, wymienionymi w p. 4.2.3.

195


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
M053 1 Rys. 4.20. Zatrzymywanie swobodne - nomogram III do określenia przebytej drogi [187] W czasie
M053 i t O I Rys. 4.20. Zatrzymywanie swobodne - nomogram III do określenia przebytej drogi [187] W
M050 Rys. 4.16. Zatrzymywanie swobodne - nomogram II do określenia zmniejszenia prędkości [187] Meto
M052 Rys. 4.18. Zatrzymywanie swobodne - nomogram I do określenia przebytej drogi [
92 II. Funkcje jednej zmiennej lub Rys. 20 Zatrzymajmy się z początku nad pierwszą z tych funkcji. F
choroszyC1 Rys. 20.34. Wiertarko-frezarka adaptowana do obróbki dokładnie rozstawionych otworów Do o
choroszyC9 439 Rys. 20.39. Przyrząd nastawczo-dociskowy Do ustalenia położenia odlewu w kierunku wzd
KONSTRUKCJE STALOWE STR073 73 73 M Rys. 4.42. Sprężynowy model węzła spawanego do określania sztywno
Image099 W przypadku dołączenia do tej bramki ekspanderów (rys. 4.20) układ realizuje funkcję: F = A
8 starożytny, obecnie hr. Branickich. W Suchy zatrzymują się pociągi kilkanaście do 20-tu minut dla
skanuj0470 p AA Rys. 4.58. Nomogram służący do odczytywania współrzędnych cylindrycznych węzłów siec

więcej podobnych podstron