Obraz4 2

Obraz4 2



~| 134 NEOINTEGRYZM KATOLICKI

W katolicyzmie bowiem między wierzącym a Słowem zawartym w Świętej Księdze stoi autorytet magisterium Kościoła. Innymi słowy, prawda zawarta w tekście świętym jest interpretowana w świetle tradycji. Oznacza to podkreślenie - w kategoriach teologicznych i socjologicznych - pośredniczącej roli pasterzy, grona specjalistów, którzy strzegą granic systemu wierzeń uważanego za ortodoksyjny. Świeccy w katolicyzmie wiedzą-przynajmniej w założeniach - że ich wiara opiera się oczywiście w pierwszym rzędzie na własnym sumieniu, ale także na pewnikach gwarantowanych przez autorytet religijny w kwestii wiary. Tendencje typu fundamentali-stycznego powstają ewentualnie wówczas, gdy przesadnie uwypukla się funkcję pośredniczącą pasterzy (Sarto-ri, 1990) jako fundamentu wiary.

Podkreślanie autorytetu papieskiego może na przykład zająć centralne miejsce Księgi, jakie spotykaliśmy w innych kontekstach. Fakt, że w katolicyzmie słowo papieży było czasami i przez niektóre ruchy uważane za autorytatywne - natchnione przez Boga - źródło norm i zasad, które dosłownie należy zastosować do sfer życia społecznego (łącznie z życiem politycznym), mógł skłonić do powstania pewnych kierunków myśli oraz strategii działania zbiorowego, dających się porównać - przy zachowaniu dużej ostrożności, jak to zobaczymy w dalszej części - do fundamentalizmu.

Aby lepiej zrozumieć historię katolicyzmu współczesnego, trzeba przypomnieć pewien ważny moment przełomowy. Mamy tu na myśli Sobór Watykański II, wydarzenie kościelne o kapitalnym znaczeniu. Odbył się on w latach sześćdziesiątych XX w. i przywrócił właściwe proporcje między Słowem objawionym a rolą magisterium, umieszczając z powrotem w centralnym miejscu Słowo zawarte w Biblii (przyjmowane w całości jako Stary i Nowy Testament) i zachęcając wiernych do odkrywania na nowo bezpośredniego kontaktu z tekstami świętymi, z których mogą czerpać życiowe soki, by karmić nimi swą osobistą wiarę i życie liturgiczne, doświadczenie religijne i wspólnotowe. Z punktu widzenia socjologii już sama idea kolegialności przyczyniła się do przywrócenia właściwych rozmiarów absolutności zasady hierarchicznej, która przez wieki - od Soboru Trydenckiego - cechowała katolicyzm.

W ścisłym sensie zatem trzeba odróżnić możliwy fundamentalizm katolicki od tendencji, które bardziej właściwie zostały nazwane integrystycznymi. Te ostatnie rodzą się w XIX w. w momencie, kiedy nowoczesne społeczeństwo zostaje postrzegane przez Kościół jako wróg religii i w konsekwencji jako rzeczywistość godna potępienia i odrzucenia, ponieważ strukturalnie ateistyczna i antyklerykalna.

Można powiedzieć, że okres integryzmu katolickiego historycznie zamyka się wraz z Soborem Watykańskim II. Nakreślona tam teologia przyznaje autonomię różnym sferom, z jakich składa się nowoczesne społeczeństwo i wyznacza laikatowi równie autonomiczną rolę w jego działaniu w święcie. Równocześnie myśl teologiczna Soboru Watykańskiego II przywraca centralne miejsce świętemu tekstowi (Biblii), który staje się w ten sposób na nowo przedmiotem duchowej lektury i studium przede wszystkim ze strony laikatu.


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
Obraz6 2 138 NEOINTEGRYZM KATOLICKI my zaliczyć bardzo różniące się między sobą rzeczywistości, poł
Obraz8 2 142 NEOINTEGRYZM KATOLICKI uczania magisterium Kościoła w formie, w jakiej było przekazywa
Obraz9 2 144 NEOINTEGRYZM KATOLICKI nicowanego i od tej pory coraz bardziej pluralistycznego świata
Obraz0 2 F F i 146 NEOINTEGRYZM KATOLICKI zamiar ożywienia życia wspólnoty idealnej, to znaczy taki
Obraz1 2 1 148 NEOINTEGRYZM KATOLICKI watelskiej i politycznej opartej na nauce społecznej Kościoła
Obraz6 (134) 47 Z kolei wyznaczymy odległość między siłami Q i ; oznaczamy ją symbolem a (rys. 30).
Obraz3 2 Neointegryzm katolicki Katolicyzm współczesny między neointegryzmem a pokusami fundamental
Obraz0 (134) » Międzynarodowe przepływy kapitału pożyczkowego, stanowiące różne formy kredytów udzi
Obraz5 1 136 NE01NTEGRYZM KATOLICKI Dwie wspomniane wyżej innowacje wywołują w Kościele katolickim
Obraz7 * * 140 KEOINTEGRYZM KATOLICKI stu domagają się przywrócenia łaciny we mszy. Ten cci jest uw
Obraz2 2 150 NEOJNTEGRYZM KATOLICKI wojnie światowej były niczym laboratorium pod gołym niebem, w k
Obraz0 (134) » Międzynarodowe przepływy kapitału pożyczkowego, stanowiące różne formy kredytów udzi
5. W. R. Farmer (red.), Międzynarodowy Komentarz do Pisma Świętego. Komentarz katolicki i ekumeniczn
Obraz0 (134) Sprawozdanie Dnia 04.06.2011 w Zespole Szkół Transportowo-Mechatronicznych w Skarżysku
Obraz3 (117) 338 Podstawy fizjoterapii ka między kręgowego), co zwykle przyczynia się do przemieszc
Obraz7 (134) Zad.2. Dana jest sieć liniowa przedstawiona na rys. Korzystając z metody prądów Oczkow
Obraz1 (113) Wymienione systemy różnią się między sobą częstotliwością zawierania transakcji.
obraz2 (134) Znachorzy otrzymują swą moc od Daramuluna. „Jest Wielkim Mistrzem, który robić może ws

więcej podobnych podstron