Obraz3

Obraz3



ĆWICZENIE 21

Tematyka:

Odmiana przymiotników.

Polecenia:

Powtórzyć § 93, 138,1, 60. Przeczytać §§ 144—147.

Zadania:

ł. Kiedy były używane i jakie funkcje składniowe pełniły pierwotnie przymiotniki: a) w odmianie rzeczownikowej, b) w odmianie zaimkowej?

2.    W jaki sposób tworzono złożone (zaimkowe) formy przymiotników i imiesłowów?

3.    Przedstaw kształtowanie się rodzaju męskożywotnego i męsko-osobowego w odmianie przymiotników polskich.

4.    Wymień przymiotniki występujące w formie rzeczownikowej. Jaka jest ich funkcja składniowa?

5.    Wyjaśnij pochodzenie przysłówków: na pewno, wcale, po prostu, od dawna, boso, brzydko, krzywo.

6.    Z podanych niżej fragmentów tekstów staropolskich wypisz przymiotniki i imiesłowy, określ ich typ odmiany (rzeczownikowa lub zaimkowa) oraz formę fleksyjną (przypadek, liczbę, rodzaj). Od przymiotników w odmianie zaimkowej (złożonej) utwórz takie same staropolskie formy w odmianie rzeczownikowej (prostej):

Z świętym święt będziesz, a z mężem, bezwinnym bezwinny będziesz. Żyw jest Gospodzin i błogosławiony Bog moj i powyszon bądź Bog. Święty Błażej... cuda wielika czynił. Puścił ji cała i zdrowa. Bojałeśm sie, przeto iżem nag. Przyszła płaczęcy do Piłatowa domu. Niebieska okna się otworzyły. Ma być żywo wszystko stworzenie.

Wzór:

z świętym - N l.p. r.m., deklinacja zaimkowa.

Deklinacja rzeczownikowa: z świętem wiesiołego - D l.p. r.m., deklinacja zaimkowa.

Deklinacja rzeczownikowa: wiesioła.

7.    Z Tekstu nr 24 wypisz wszystkie przymiotniki i określ ich formy fleksyjne oraz typ odmiany. Objaśnij zjawiska fonetyczne występujące w tych przymiotnikach.

185


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
Obraz4 ĆWICZENIE 22 Tematyka: Odmiana liczebników. Powtórzenie fleksji imiennej. Polecenia: Przeczy
Obraz9 ĆWICZENIE 17 Tematyka: Rzeczownik. Deklinacja nijaka. Polecenia: Powtórzyć § 34, 40, 41, 72,
Obraz0 ĆWICZENIE 18 Tematyka: Rzeczownik. Deklinacja żeńska. Polecenia: Powtórzyć § 32—34, 40, 41,
Obraz7 ĆWICZENIE 25 Tematyka: Czasownik. Imiesłowy czasu teraźniejszego. Polecenia: Powtórzyć § 76,
Obraz8 ĆWICZENIE 26 Tematyka: Czasownik. Imiesłowy czasu przeszłego. Polecenia: Powtórzyć § 34, 40,
Obraz1 ĆWICZENIE 29 Tematyka: Powtórzenie i usystematyzowanie całego materiału. Polecenia: Przeczyt
Obraz1 ĆWICZENIE 19 Tematyka: Powtórzenie i utrwalenie wiadomości z fleksji rzeczownika.
Obraz3 ĆWICZENIE 13 Tematyka: Rozwój spółgłosek miękkich w języku polskim. Rozwój grup
Obraz2 iĆWICZENIE 20 Tematyka: Deklinacja zaimków. Polecenia: Przeczytać §6 137—143. Opanować
Obraz0 ĆWICZENIE 28 Tematyka: Czas przeszły złożony. Czas zaprzeszły. Tryb przypuszczaj ący.
Obraz8 ĆWICZENIE 7 Tematyka: Rozwój prasłowiańskich sonantów/, / w języku polskim. Powtórzenie: pr
Obraz (21) 102 Istnieją dwa polecenia na poziomie powłoka, które umożliwiają użycie urządzeń IPC. Pi
Obraz8 4 Ćwiczenie 23 I o ćwiczenie ma 1 S szesnastek w jednym takcie. Podczas kii kakrotneiio powt
Obraz2 Przymiotnik § 144. Dwojaka odmiana przymiotników. W języku prasłowiańskim przymiotniki miały
Obraz4 Polecenia: Powtórzyć §§ 29—33, 71—73. Przeczytać §§ 34—38. Opanować pamięciowo § 34, 38, 83,
Obraz(285 Ćwiczenie IVProgram hodowli odmian mieszańcowych Celem ćwiczenia jest zapoznanie studentów
Zeszyt Cwiczeń FUNKCJI POZNAWCZYCH 2 (22) ĆWICZENIE 21 Dokończ przysłowie: 1.    Nie
Zeszyt Cwiczeń FUNKCJI POZNAWCZYCH 3 (22) ĆWICZENIE 21 Wskaż kto jest smutny. Wskaż kto jest wesoły

więcej podobnych podstron