Obraz5

Obraz5



rnowję


-cb>™ miał C/v """W* <*<łńb


,CJ *■** uTO l^ycfcęcfcę

P'^'<fa<? Jo sr


22. L>stn> przekaz literatury narracyjnej


2 Łub/ Prockic °ńęki


Prostoty>

:i RcJa / F, Ż Przypo\\


ęjrzcwuj i Źh

7 *«fe<a


Rozdał swe ruchu żebrakom, srebro złoto popom żakom

ok. 1454 — Skr\ptor krakowski utrwala zasłysząn\ wiersz o świętym Aleksym.

Zapamiętywanie raz zasłyszanego tekstu było znaną trudnością sztuki żonglerów, którzy drogą zasłuchiwania powiększali swój reper-


tarnowska y„ ^'unia , n, ‘ ' MarC)na R/

/ s! "Mywanie f "a końcu u, /crah':‘nia mnBaze*skit,t

ko*yxywanesopa” Mo ku , '11Nowego    "**i

rownież nn, t, zbl°ru ■ tUro"ei>o i , Ccsu adjm '

kla>Pstwash ?aze"skim n/!f ' Wartości / 2nanego u' I    .

tym sie UZ^CC r°zr\ \K s*c*ykicin Lr <lk ^oka/ah ^ Główną metodą było uczenie się na pamięć tekstu czytanego; nie-


Prawda,


sami pieśni składali lub poznane cudze po swojemu przerabiali, niekiedy śmiało sobie przy tym poczynając. Według Jeana Rycłuiera fbM rzecz zapamiętaną odtwarzał taki reeytator-śpiewak za każdym na nowo, korzystając ze swojego rzemiosła pisarskiego: znajo-7'0sCł wcrsyt ikacji oraz opanowaniu zestawu rymów, gotowych formu-tk narracyjnych, opisowych i metatekstowych. Formuły metatekstówe jmowały zapowiedzi podziału opowieści, przypomnienia poprzed-n,c^ cP,z°dów, zwroty do publiczności. O tym, że zapamiętanie fabuły D>u‘do Niewystarczające, a poziom rekonstrukcji słaby warsztatowo, świadczą krytyczne uwagi kolegów po fachu, spotykane w rękopisach (Stuip 1993).

Wędrowni minstrele poświadczani są w źródłach, ale bardzo k° poznajemy ich repertuar. Prawnik włoski Odofredo (zm. 1265)

Jślepych śpiewaków wędrujących po Bolonii i śpiewających °landzie i Oli wierze (co potwierdza zarazem, że można było ten 'Uv‘>d uprawiać nie czytając samemu). W 1423 r. ten sam klasyczny Cmłl ( hanson de geste odnotowano we Flandrii jako sztukę teatralną **° prawic i bitwie Rolanda i Oliwiera” (Geraardsbergen. grane r/X/ l?rupę mieszczan na rynku po procesji Bożego C iała). w 1427 r. !s 10 miasto wypłaca gratyfikację pewnemu żonglerowi w uznaniu


305


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
Obraz (3) z (bęc/O- bt/v\%S fXAii^ oi^    CJ^-1^ 0- *^~~ f l €-Vl^fU 1 -- L-f^ssę^M &
Obraz$1 u Halo sic uniknąć stosowania języka etnicznego, i to nic lylko „ ptiSo dcn,cn.ar,,,n. Wczes
Obraz?5 176 Podstawy dydaktyki ogólnej zawartych w bloku I. to w bloku KI będzie miał do czynienia w
„‘Taniec to nie układ figur, żeby się go nauczyć, trzeba go pokochać." Augustę
MG37 Bi %£#&:. * —^ a #4o6f*Xe. ^ćz*cć*€~.    t^, to,vr~ s*
rpr0014 a ZA. AO„ AO - U~ FuLifiiAuJp.
78 Iwona Anna Ndiaye HCTopHHecKoro cJ)ciioMciia to>kc b cbocm ponc eflHHCTBeHHoro”1. Amerykański
IV-2 §1.1. i = 2,s istnieje skalar Cj € F {0} taki, że d(Aj) = ci • d(Aj_i) oraz det(A,) = c* •
Słowo - obraz - dźwięk. Polisensoryczność odbioru 29 że jest to kwestia czasu i odwagi wydawców, bo
str33 by endi (2) JESIŁfOlt P C2YNAJHNICJ PEWNI. 2€ TO $1( UOAf ^ mu w. nieśmy. / 02JALA 2A MtoYM RA

więcej podobnych podstron