Obraz1

Obraz1



48 Podstawy dydaktyki ogólnej

7. Dydaktyka współczesna zakłada, że o^ wynikach kształcenia nicpn*. sądzają ani czynniki dziedziczne (jak głosili tzw. natywiści), ani środowisko-we (co z kolei eksponowali rzecznicy socjologizmu). Wpływają one bezspornie na jakość tego procesu, ale równie silny jest także wpływ świadomej i celowej działalności nauczyciela. Dlatego też obecnie nie akceptuje się jupoglądu progresywiśrów" którzy chcieli widzieć w nauczycielu jedynie obserwatora i doradcę uczniów, tak jak nie uznaje za słuszne — tym razem wbrew herbartystom — aby nauczyciel spełniał w procesie kształcenia rolę hctcronomiczną. Wyeliminowaniu tych skrajnych stanowisk służy m,in. wyznaczenie nauczycielowi kierowniczej pozycji w tym procesie, czemu nic musi towarzyszyć ograniczanie samodzielności myślenia i działania uczniów.

Sprawdzian 2

1.    Scharakteryzuj podstawowe założenia dydaktyki herbartowskiej, uwzględniając jej podstawy psychologiczne, gnoseologiczne oraz koncepcję toku zajęć dydaktyczno-wychowawczych. Wyjaśnij zwłaszcza, co to znaczy, że zwolennicy nauczania tradycyjnego uważają za źródło wiedzy spostrzeganie, podczas gdy progresywiści doszukują się tego źródła w działaniu. Na czym polega różnica między obrazem i operacją, które są traktowane jako Jednostki myślenia” przez tradycjonalistów (wiedza stanowi złożoną z obrazów kopię rzeczywistości) oraz rzeczników nauczania progresywis-tycznego (wiedza jest myślową rekonstrukcją rzeczywistości)?

2.    Opisz i poddaj krytycznej ocenie koncepcje stopni formalnych w ujęciu Herbarta, Reina i Deweya.

3.    Omów zarzuty wysuwane wobec tzw. szkoły tradycyjnej przez rzeczników „nowego wychowania”, a także poddaj krytycznej ocenie słabe strony tzw. szkoły progresywistycznej.

4.    Scharakteryzuj główne założenia dydaktyki współczesnej, porównując je z odpowiednimi założeniami dydaktyki herbartowskiej i progresy wistycznej.

Bibiliografia do rozdziału II

Bennett N. Teachlng Styles and Pupils Progress. London 1976, O pen Books.

Brunner J. The act of dlscorcry. „Harvard Educalional Rcvicw” 1961, nr 31.

Dcwey J. Jak myślimy. Tłum. Z. Bastgcnówna. Warszawa 19S7, Książka i Wiedza. Dottrcns R. Vom W er den der neuen Schule. W: Dottrens R. (red.) Auf neucn Wet** Unterrlchtsformcn In der Schwelz. ZCkrich 1955. Schweizerischer Vcrband frr Schulrcform.

Fenlon E. The new soctal studles. New York 1967, Holt, Rinchart and Winiton. Gcisslcr E,E. J.F. Herhart. W: H. Scheuerl (red.). Klasslker der Pódagoglk. Tom 1. Mtinchen 1979, Verlag C.H. Beck.

Mysłakowski Z. Wychowanie człowieka w zmiennej społeczności. Warszawa 1964, Książka i Wiedza.

Nawroczyński B. Wstęp do pracy: J.F. Herhart. Pisma pedagogiczne.

Wrocław-Warszawa-Kraków 1967, Ossolineum.

Okoń W. Wprowadzenie do dydaktyki. Warszawa 1987, PWN.

Schallcr K. Dlekrhlsch-kommunlkatlre Pddagoglk. W: Gudjons HTeske R.. Winkcl R. (red.), Erzlehungswlssenschaflllche Theorien. Hamburg 1986. Bergman und Hclbig Verlag.

Sośnicki K. Pedagogika esencjałlzmu w USA. „Kwartalnik Pedagogiczny " 1958. nr 4. Suchodolski B. O pedagogikę na miarę naszych czasów. Warszawa 1958, Książka i Wiedza.


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
Obraz?0 46 Podstawy dydaktyki ogólnej celów poznania — znamienne m.in. dla empiryzmu, racjonalizmu 1
Obraz?3 92 Podstawy dydaktyki ogólnej Wymienne funkcje może i powinien spełniać każdy podręcznik szk
Obraz?4 14 Podstawy dydaktyki ogólnej niczne i wychowanie fizyczne. Podobnie, przedmiotem badań dyda
Obraz?5 16 Podstawy dydaktyki ogólnej* 4. Podstawowe pojęcia dydaktyczne Dydaktyka, jak już mówiliśm
Obraz?6 1S Podstawy dydaktyki ogólnej znaczają się trwałością, to zawsze polegają na wystąpieniu ele
Obraz?7 20 Podstawy dydaktyki ogólnej planowym i bezpośrednim kierowaniem procesem uczenia się. W ty
Obraz?9 24 Podstawy dydaktyki ogólnej wysiłku nie jest możliwe zapewnienie dzieciom i młodzieży
Obraz?0 26 Podstawy dydaktyki ogólnej Oczywiście, procesy wychowania, kształcenia i nauczania nie są
Obraz?1 28 Podstawy dydaktyki ogólnej tematycznym spostrzeganiu zjawisk lub procesów utrwalonych za
Obraz?2 30 Podstawy dydaktyki ogólnej innych sposobów kontroli i oceny wyników nauczania tym, że są
Obraz?4 34 Podstawy dydaktyki ogólnej Kaczor St. Stan i perspektywy szkolnictwa zawodowego w Polsce.
Obraz?5 36 Podstawy dydaktyki ogólnej Znak nierówności wskazuje na dominację —jako przedmiotu badań
Obraz?6 38 Podstawy dydaktyki ogólnej we. wolicjonalneczy umysłowe, należy oddziaływać na jego wyobr
Obraz?7 40 Podstawy dydaktyki ogólnej musi uwzględniać wszystkich potrzeb i zainteresowań uczniów, g
Obraz?9 44 Podstawy dydaktyki ogólnej 44 Podstawy dydaktyki ogólnej 1957, s. 57). pęrymentów oraz wy
Obraz?3 52 Podstawy dydaktyki ogólnej *    niewydolności dotychczasowego modelu rozwo
Obraz?4 54 Podstawy dydaktyki ogólnej oddziaływań wychowawczych. W rzeczywistości te różne sfery są
Obraz?6 58 Podstawy dydaktyki ogólnej nego zawodu (Nowacki. 1978, s. 51 i nast.; raport „Edukacja na
Obraz?7 60 Podstawy dydaktyki ogólnej zrozumienie, tj. umiejętność interpretacji i transferu posiada

więcej podobnych podstron