Obraz (239)

Obraz (239)



Odojewski zaś przedstawia nieco zrujnowane przez wojnę miasteczko i jego mieszkańców, „którzy próbowali jeszcze żyć normalnie, a już odwiedzali się nawzajem patrząc sobie w oczy podejrzliwie, przystawali na ulicy po kilku i rozprawiając o pogodzie, mówili jednocześnie o śmierci” (, 127). Cień zatraty pada na Ukrainę.

Stylistyka frenetyczna. polskiego romantyzmu z takiego doświadczenia zagłady bierze swój początek; jej objawy są widoczne i w powieści Odojewskiego. Ale też u niego występuje pewna kontaminacja, znana w romantyzmie właściwie przede wszystkim Krasińskiemu, a mianowicie — połączenie tchnących frenetycz-nym rozjątrzeniem wydarzeń ze stylem wysokim. To zwłaszcza uderza w opisach rozkładających się trupów z mogił katyńskich i szczególnej trumny matki Pawła —- w postaci wyrąbanej z jej zwłokami z zamarzniętej gnojówki zielonkawej bryły lodu. Celem artysty — i to osiągniętym w całej doskonałości — jest. tutaj sakralizacja18 estetyczna tej odrażającej i przerażającej rzeczywistości poniżonej śmierci, właśnie — ocalenie męczeństwa przez sztukę. Naruszenie tabu śmierci przez ohydnych morderców, zadających śmierć-bluźnierstwo, zostało przez Odojewskiego uwydatnione, ale i przekształcone. Artystyczny wymiar opisu nadał tej śmierci uzasadniony patos: wzniosłości katyńskich męczenników i matki, zamordowanej bestialsko Polski.

Stylistyka frenetyczna łączy się najściślej z historipzofią, uderzająco podobną w Zamku kaniowskim Goszczyńskiego i w Zasypie wszystko, zawieje... To filozofia historii posługująca się obrazowaniem apokaliptycznym. Noc i zło panują nad światem, a ludzie popadają w szaleństwo. Odojewski — podobnie jak Goszczyński — w swych historiozoficznych obrazach odwołuje się często do metaforyki ognisto-infernalnej: po pogromie widok przedstawia się taki Jakby tu dopiero co piekło całe szalało” (, 150);

18 O wy stępiających w literaturze kresowej procederach szczególnej desakra-lizacji (jak np. u J. Mackiewicza czy L. Buczkowskiego) oraz sakralizacji (u A. Stojowskiego czy T. Konwickiego) pisze J. Jarżębski, w: Erodus. Ewolucja obrazu kresów to literaturze polskiej po II wojnie światowej („Almanach Humanistyczny”, 1988, nr 9).

gwałciciele wyglądają Jak te jakieś czarne zziajane ogiery z dna samego piekła” ( Wo, 146); przez ziemię ukraińską wionie oddech jakby „z rozżarzonych kraterów” (Zś, 289), a Piotrowi wrogi świat dookolny przypomina „sabat czarownic na dnie wulkanicznego krateru mającego za chwilę splunąć rozżarzoną lawą” ( Wo, 124). Zasypie wszystko, zawieje... roi się od określeń w typie: „niczym smoła z mitycznych piekieł” (160), „szatański wir” (209), „piekielny jakiś rytm” (228), „piekielny wir” (260) itp. Z Zamku kaniowskiego zaś przytoczę dwa charakterystyczne porównania, ujawniające związek między działaniem historycznym i inspiracją piekieł:

Jakby tam anioł śmierci i zagłady Ważył dla ziemi nad płomieniem piekła Wszystkie domowych zaburzeń szkarady — oraz w opisie pożaru zamku:

- Jak przeklętego Lucyfera skronie Pałały dachy w ognistej koronie.

A echo piekieł, umarłych jęczenia,

A głazy siłą ciskane płomienia —

Tańcem i pieśnią tej uczty zniszczenia.

Najbardziej jednak uderza podobieństwo idei kołowrotu zbrodni. Finał Zamku kaniowskiego brzmi:

Piekła za wojną zatrzaśnięto bramę.

Znów tenże pokój i zbrodnie te same!

Odojewski zaś pisze nieraz o „rozpędzonym kole bratobójczych rzezi” (Zwz, 381), którego nie można zatrzymać.

„Niezwykłe natężenie świadomości"

Historiozofia ta w równym stopniu co doświadczeniem historycznym żywi się przeczuciami i wizjami. Ukraina w literaturze polskiej to ziemia wieszczków. Trzy wieszczby Lucjana Siemień-skiego tu właśnie zostały umieszczone, a znane od dawna dwie z nich uzyskały niebywałą popularność: proroctwo księdza Marka i przepowiednie Wernyhory. Bohaterowie powieści Odojewskiego

203


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
DSC00637 Odojewski zaś przedstawia nieco zrujnowane przez wojnę miasteczko i jego mieszkańców, „któr
Obraz8 (40) 74 JEHOWA Masakra całego miasta za winy kilku jego mieszkańców jest bezprawiem, podobni
Obraz1 2012 WSiPnet Na wykresie przedstawiono zależność przebytej przez samochód drogi od czasu jeg
Obraz5 Arkusz 1 (zakres podstawowy) Zadanie 1. 2 piet; Na schemacie przedstawiono fragment przekroj
Obraz5 2 Zad. 8. Trójkąt ABC przedstawiony na rysunku jest trójkątem równoramiennym, w którym AC =
Hołd pruski Obraz przedstawia hołd złożony przez Albrechta Hohenzollerna w dniu 8 kwietnia 1525. W c
Obraz2 2012 WSiPnet Na wykresie przedstawiono zależność przebytej przez samochód drogi od czasu jeg
Obraz5 (52) może być obsadzona zawsze tylko przez dwa elektrony, a następne powłoki gazów szlachetn
PICT6166 cja ta została nieco zmodyfikowana przez S. Kemmisa4 i przedstawia następująco, a poszczeg
Image455 a o E Y +27~ Funkcję spełnianą przez układ oraz jego schemat logiczny przedstawiono na rys.

więcej podobnych podstron