Obraz (47)

Obraz (47)



92 NIESAMOWITA SŁOWIAŃSZCZYZNA

ich słowiańsko oznaczone ciała są w równym stopniu narażone na agresję ze strony siejących śmierć gotycy-stycznych bestii. „Krew” i „dzikość”, te emblematyczne słowa-klucze powiastki o Masławie, otwierają widok na niby swojską Słowiańszczyznę. „Niby”, bo ta Słowiańszczyzna to coś wypartego, nieoswojonego, może nieludzkiego. Charles Russel zwraca uwagę na obecność groteski w gotycyzmie jako znaku stylizacji samoświadomie nierealistycznej i w końcu opartej na konwencji. „W obszarze groteski i gotycyzmu nienazwane — nieludzkie — nadludzkie wdziera się w rzeczywistość ludzką, niszczy ją i zagraża, że będzie rządzić. Na samym końcu gotycyzm zagraża ujawnieniem ukrytych, przerażających, podświadomie przeczuwanych praw, znanych kiedyś nawet, ale zaprzeczonych i wypartych przez naszą wiarę w skuteczność racjonalnego i boskiego porządku”22.

Taki świat po jakiejś katastrofie pokazuje Krasiński. „To, co się włamuje, pozostaje niezrozumiałe, niewytłumaczalne, bezosobowe”23. To, co bliskie, staje się obce, dzikie, niepojęte, otwiera przepaść, którą staramy się zasypać. Ale jest to niemożliwe. I tak właśnie trwa Słowiańszczyzna Krasińskiego — niby swojska, opirio-górska, a jednocześnie całkowicie obca i niezrozumiała. Zdławiona, wyparta, lecz powracająca w delirycznej wizji grozy — jako kraina wampirów i bestii.

idea narodu i klask krzyża

Pół wieku dzieli Masława Krasińskiego od Masława Kraszewskiego. Jest to półwiecze wielkich zmian politycznych (w Polsce dwa przegrane powstania) i związanych z nimi zmian literackich (romantyzm ustąpił miejsca pozytywizmowi). Ale dzieje Słowiańszczyzny nadal pozostają niejasne. Kraszewski był głęboko przekonany o zakryciu jej początków: „U tej drugiej kolebki Polski

(gdy wyłaniała się z grup drobnych) panuje ta sama ciemność, która okrywa początki Słowiańszczyzny. Tu i tam podanie, legenda, to jest poezja, stanowi materiał dziejowy. Drugim jest to, co się odgrzebuje z ziemi po mogiłach, choć tu epokę zabytków oznaczyć stanowczo bardzo trudno. Prawie aż do chwili, gdy się Lechia ochrzczona ukazuje po raz pierwszy w walce i przymierzu z Germanami, nie mamy o niej, tylko podania ciemne. Podania te nawet czerpać już dziś musimy nie u źródła, z ust ludu, który o nich zapomniał, ale z kart kronik, co je napisały niewiernie, starając się stworzyć coś pojęciom swojego wieku odpowiedniego”24. Takie było wyobrażenie Kraszewskiego o stanie źródeł do dziejów Słowiańszczyzny wtedy, kiedy pisał Starą baśń w 1875 roku: podania ciemne, nawet z ust ludu nie możemy ich usłyszeć, bo o nich zapomniał, a kroniki zapisały je niedokładnie. Kraszewski opiera się naturalnie na tych kronikach — korzysta z przekazów Galla Anonima, Kadłubka, Długosza; przekazów, które są ideowo jednolite, a bywały oskarżane o to, że pewne wydarzenia zataiły czy zaciemniły na rzecz z góry założonej tezy.

Jerzy Klinger, gdy — starając się o maksymalny obiektywizm — omawiał temat tak drażliwy, a tak ważny dla niniejszych roztrząsań, to znaczy „rolę obrządku słowiańskiego w całokształcie dziejów chrześcijaństwa polskiego”, musiał odwoływać się do takich określeń, jak zmowa milczenia, ostracyzm kwestii od lat skazanej na zapomnienie; musiał rekonstruować zatarte napisy, „wyskrobane imię” z autografu Długosza, używać określenia „wyjaśnić czy czasem raczej — zaciemnić”, wreszcie zacytować sąd Maksymiliana Gumplowicza, że wymowniejsze od wszystkich luk i przemilczeń w źródłach współczesnych są bajki i wymysły naszych kronikarzy, poczynając od XIII wieku, a przede wszystkim Kadłubka i Długosza25.


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
Obraz (2) 4 MARIAJANI ON NIESAMOWITA SŁOWIAŃSZCZYZNA Fantazmaty literatmry Wydawnictwo Literackie
Obraz (46) 90 NIESAMOWITA SŁOWIAŃSZCZYZNA cywilizacji ludzkiej”17. „Nieludzkość” łączy się z łatwośc
Obraz (48) 94 NIESAMOWITA SŁOWIAŃSZCZYZNA Dla Kraszewskiego oczywisty był początek idei narodu i pań
Obraz (50) 2 98 NIESAMOWITA SŁOWIAŃSZCZYZNA barbarzyńskimi — germańskich i słowiańskich, którymi się
Obraz (52) 102 NIESAMOWITA SŁOWIAŃSZCZYZNA przyszło, „zgodnie, ale dwutorowo”. Ksiądz Umiński podkre
Obraz (53) 104 NIESAMOWITA SŁOWIAŃSZCZYZNA zrobiły swoje. Kościół w Polsce stał się bardzo łaciński,
Obraz (55) 2 108 NIESAMOWITA SŁOWIAŃSZCZYZNA dzych bogów ani cudzych panów. Piasty nas sprzedawały c
Obraz (61) 2 120 NIESAMOWITA SŁOWIAŃSZCZYZNA 48    R. Berwiński Powieści wielkopolski
Obraz2 (19) Ruchy bierne Odcinkowe Zasady przenoszenia ciężaru ciała są takie same jak podczas ruch
Obraz6 (134) 47 Z kolei wyznaczymy odległość między siłami Q i ; oznaczamy ją symbolem a (rys. 30).
22766 obraz8 ne centra kultury słowiańskiej; na Śląsku przede wszystkim o górę Slężę, ową odwieczną
Obraz (120) 92 Podstawowe parametry olejów napędowych i kierunki ich rozwoju •    utr

więcej podobnych podstron