P1010379

P1010379



21. Lunatyczne kobiety

Jon Muth Dracula; A Symphony in Moonlight and Nightmares, New York 1992


Podlegająca czasowi lunarnemu kobieta ma wyjątkową skłonność do spania. Inicjujący karierę wampira w popularnej literaturze dziewiętnastowiecznej, osnuty na opowiadaniu Polidoriego melodramat Nodiera Upiór (por. rozdział 18) zaczynał się od obrazu kobiety śpiącej w grocie pełnej grobów; we śnie nawiedza ją wampir. Tym samym kończy się temat wampiryczny w wieku XIX: śpiąca kobieta to powtarzająca się uporczywie figura powieści Stokera. Lucy jest zresztą po prostu od wczesnych lat życia lunatyczką i somnambuliczką; wskutek tego właśnie Dracula ma do niej łatwy dostęp i może ją zwampiryzować. Również Mina, mimo że tak różna od Lucy, jako kobieta, a więc istota słaba1, może być poddana wampirowi. Chroniona przez uwielbiających ją mężczyzn, jest ciągle odsyłana do łóżka na spoczynek. Ironia polega na tym, że wtedy właśnie nad nią - oddzieloną od jasnych mężczyzn - może objąć władztwo ciemny wampir. Gdy zaczyna spać coraz dłużej i budzi się coraz bardziej zmęczona, jest to nieomylnym znakiem, że wampir dokonał na nią seksualnej napaści.

Obraz śpiącej kobiety zajmował wyobraźnię artystów na przełomie XVIII i XIX wieku. Jej sen, nieprzytomność czy pozorna martwota budziły w patrzących fantazmaty o spełnieniu aktu seksualnego, któremu bezwolna kobieta byłaby powolna2. Na tym znanym od dawna motywie oparł swe opowiadanie Markiza von 0. Heinrich von Kleist. Jej omdlenie podczas zdobywania twierdzy wykorzystuje oficer, który staje się sprawcą poczęcia dziecka, wy-

1

J. Marigny pisze o „tradycyjnej mizoginii społeczeństwa wiktoriańskiego” odzwierciedlającej się w powieści Stokera i cytuje jego zdanie z artykułu z 1908 roku, w którym mówił o niebezpieczeństwach płynących z popędów seksualnych i o kobietach, szczególnie skłonnych do zaspokajania podejrzanych moralnie apetytów erotycznych |Draculas. 80-82).

2

Georges Bataille formułuje taką ogólną zasadę: „do tego, by pożądanie wykreowało sobie kształt najbardziej mu odpowiadający, trzeba, żeby potraktowało swój ludzki przedmiot jako rzecz. [...] bierność sama w sobie jest już odpowiedzią na wymaganie pożądania. [...] Tym, co charakteryzuje erotyzm, nie jest przedmiot ruchomy i żywy, lecz znieruchomiały i martwy, bo tylko on oderwany jest od normalnego świata” (Historia erotyzmu. Przełożył I. Kania, Kraków 1992, s. 122).


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
41824 Symphony in Red and Gold wm 1 EwJ -■ ? ^§K&®Hę* l&»^BmP wżr! *ż&> i W#WA
a średni wymiar guza to 2cm [21]. U młodych kobiet, nosicielek mutacji genów wysokiego ryzyka raka p
GA030202 O .JKrilW Rl6?WtR£ ^o.iYuuuri -JL raisep JON.GWE VOOR Ot- I IN A BARN?" AUNT TROPV A
Seite 21 V* V*11. Zwei BlaumeisenMateriał Window-Coior-Farben in WeiB, Gelb, Dottergelb, Stahlblau,
21 from Wigry wcrc vcry dark underneath, the mesostcrnum and lasl ahdominal segment being almost or
280 (21) 280 Wątroba 280 Wątroba 7 8 Wątroba (Itepar) in situ - widok od przodu. Przepona w większoś
International Cenfre ot Excellence in Tourism and Hospitality Educatlon (THE-ICE) 21 Augus
DSC02796 (2) schizofrenia u kobiet ma ciężki przebieg (Haffner i in., 1998). Schizofrenia, z uwagi&n
21. YARIA 1.    Double Helix / Watson J.D. New York 2012 Sygn. 21.4165 2.
21 Poinformował, że przekazuje tu prośby mieszkańców, m.in. Studziwód, ulic przyległych, tzw. zatorz
Ryc. 21. Zależność pomiędzy NDVI i wysokością trawy (h) Relationship between NDVI and height of the

więcej podobnych podstron