P200612 51 [02]

P200612 51 [02]



270 Bożena Chrzastowska, Agata Wojtowicz-Stefańska

w porządkowaniu i systematyzowaniu poznawanych utworów. Gdybyśmy chcieli jednak zastąpić termin pojęciem, np. epoki, na przykładzie baroku albo romantyzmu, wówczas czas pracy musi się wydłużyć. W obecnych warunkach trzyletniego liceum trzeba wybrać materiał selektywnie i to nie przeciw edukacji, ale właśnie dla niej. Na czwartym, końcowym etapie nauczania powinny się zamykać długotrwale procesy kształtowania pojęć, wzbogacone kilkoma ważnymi pojęciami historycznoliterackimi: czas, kontekst, prąd literacki, epoka, tradycja, ewolucja gatunku na wybranym przykładzie (szerzej o historyczności patrz część 11, rozdział „Funkcja wiedzy historycznoliterackiej w liceum").

Indukcja i dedukcja

Wskazane wyżej sposoby poznawania terminu i pojęcia mają potwierdzenie w dydaktyce ogólnej, która rozróżnia dwie metody poznawania pojęć: indukcyjną i dedukcyjną1 2. W edukacji polonistycznej poznawanie indukcyjne polega na prezentacji różnych desy gnatów danego pojęcia (np. metafory) lub różnych realizacji literackich tego samego zjawiska i omówieniu ich wspólnie z uczniami; kolejno analizuje się charakterystyczne cechy zjawiska, eliminuje elementy zbędne i dopiero na końcu następuje próba zdefiniowania danej kategorii.

Zilustrujmy to przykładem metafory zaczerpniętej ze Stepów Akermań-ekkk*. istnieje wieie teorii metafory, np. według Maxa Błacka - substytucyjna, porównanaowa i interakcyjna. Łatwo znaleźć pierwszy typ - „podstawie-mową" - np. suchy ocean (ocean podstawiony zamiast wyrazu step); metafora „porównaróowa" jest skróconym porównaniem (wóz... jgk łódka brodzi albo z ukrytym „jak": melonik czarny owoc). Najtrudniejszą w rozumieniu, choć cenną w procesie edukacji, jest metafora interakcyjna, która jest ruchem znaczeń, współdziałaniem pojęć; obydwa człony metafory przenikają się tu i modyfikują, tworząc nowe znaczenia. W metaforze powódź kwiatów w związki wchodzą dwa wyrazy pozornie nie mające ze sobą nic wspólnego: kwiaty, rośliny ozdobne, kwitnące i powódź: zalanie dużej przestrzeni przez wezbrane wody. Zestawienie ich powoduje zmianę znaczeń. Powódź nie oznacza już obszaru zalanego wodą, lecz tylko niezwykłą obfitość kwiatów. Okazuje

się, że pozornie odlegle od siebie wyrazy mają jedną cechę wspólną - mnogość, ogrom i ta właściwość staje się w metaforze cechą istotną, wyeksponowaną kosztem innych, które zostają pominięte, np. z powodzi giną na rzecz ogromu cechy tu nieistotne: zniszczenie, dynamika żywiołu, groza, wzburzenie wody; podobnie w przenośni powódź kwiatów wyraz kwiat ma ograniczony zakres - nie obejmuje kwiatów przekwitłych, połamanych, więdnących, są tylko kwiaty świeże, barwne, piękne. Mechanizm tych przekształceń jest związany z:

•    uwydatnieniem jednej wspólnej cechy (w zastawie wyrazów),

•    ograniczeniem znaczenia wyrazów użytych w metaforze,

•    ograniczeniem zakresu wyrazów użytych w metaforze,

•    stworzeniem nowego znaczenia.

Metodą indukcyjną nazywamy zatem wspólne z uczniami badanie istotnych cech danej kategorii, pogłębienie poznawanych przykładów analizą, pobudzanie uczniów do spostrzegania i wnioskowania o istocie poznawanego pojęcia złożonego z wielu desygnatów. Trzeba dodać, że omówiony proces myślenia analitycznego trzeba ponawiać podczas poznawania każdego trudniejszego pojęcia. W stosowaniu metody indukcyjnej myślenie stanowi podstawę poznania. I choć znawcy3 4 przedmiotu zalecają indukcyjny tok poznawania pojęć, indukcja jest w szkolnej praktyce wyparta przez łatwe definiowanie terminów, oparte na metodzie dedukcyjnej.

Metoda dedukcyjna polega zazwyczaj na podaniu nazwy danej kategorii i jej definicji oraz opisu przykładów (i nieprzykładów). Proces poznania wiąże się głównie z zapamiętaniem cech definicyjnych i rozpoznaniem przykładów (i nieprzy kład ów)* Inaczej mówiąc, najpierw dyktuje się do zeszytu definicję pojęcia (np. apostrofa) po czym, nie sprawdzając jej rozumienia, wprowadza się dzieło reprezentatywne dla omawianego pojęcia (np. Treny Kochanowskiego jako przykład gatunku, w którym występują apostrofy). Następnie nauczyciel, przy większym lub mniejszym udziale uczniów, odnajduje w utworze te fragmenty, które potwierdzają istnienie w Trenach apostrof, uczniowie notują i lekcja się kończy5. Dzieje się tak między innymi z powodu pośpiechu: tok nauczania oparty na dedukcji trwa zdecydowanie

1

   Sztuka nauczania. Czynności nauczyciela, pod red. K. Kruszewskiego, Warszawa 1996, 8.117. Kruszewski podaje dziesięciostopniowy schemat czynności wykorzystywanych w procesie kształtowania pojęć, zaznacza jednak, ze nie jest on „sztywny", a kolejność działań może ulec zmianie w zależności od wprowadzanego pojęcia, wybranej metody - dedukcyjnej lub indukcyjnej oraz posiadanej już przez uczniów wiedzy na temat omawianego pojęcia. Por. Sztuka nauczanu..dz. cyt., •. 116-117.

2

   B. Chrzastowska, S. Wysłouch, Poetyka stosowana, Wai szawa [2000], s. 114-115.

3

Zob w bibliografii ru końcu rozdziału prace B. Chrząstowskiej.

4

Sztuka nauczania.... dr. cyt., s. 117.

5

Przy jednorazowym definiowaniu uczniowie poznają me pojęcie, lecz nazwę i określają apostrofę jako .zwrot do osoby zmarłej" (zob. B. Chrząstowska, Teoria literatury w szwie.

Z badań nad recepcją liryki. Wrocław 1979, s. 137). O tym, jak silnie zakorzenione jest takie postępowanie w świadomości nauczycieli, ale także uczniów, świadczą konspekty przygotowywane przez studentów na zajęcia z metodyki nauczania. Zdecydowana większość z nich rozpoczyna się od formuły: .podanie definicji pojęcia x" Co gorsza, są to projekty lekcji nie tylko dla szkoły średniej, ale także dla gimnazjum, a nawet szkoły podstawowej. Niestety, studenci powielają zazwyczaj te metody, do których przywykli podczas własnej szkolnej edukacji


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
Kształtowanie pojęć na lekcjach języka polskiego I Bożena Chrząstowska Agata Wójtowicz-StefańskaKszt
P200612 51 [03] 272 Bożena Chazastowska. Agata wójtqwicz-Sti kańska krócej od indukcyjnego, wymaga
P200612 52 [01] 276 Bożena Chrząstowska, Agata Wópowicz-SrEFAŃSKA w szkolnej praktyce pojęć, termin
P200612 52 [03] 280 BQ2SNA CHR2Ą510WSKA. AGATA WOJTOWICZ-STEF AŃSKAl Waim- « Nie zaczynamy lekcji o
P200612 52 ?74 Bożena Oclsstoweka, Agata W WfCZ-STEF AŃ5KAHierarchia i semantyka pojęć jeżeli
Joanna Kowalczyk Data urodzenia: 12.09.1995 Adres: ul. Skoroszewska 3/51 02-495
P151009 51[02] IMJ8NEG0 kteiaiu IPR7£ KRÓJ POPRZECZNY H u&#•-**« ■ WAJ*’WI-Wr FlWk/H 14 WMMl (
P200610 33[02] i- 4 u* ,-2wf -i) &,^Wvłl ■_ ^r3tt^ ?ao (3- i aAw^U&t pi ji V* w*s EIW pfe
81414 ORTOGRAFIA KL1 4 ZESZYT 4 CH H (45) I i iionlok, Jurek, Boguś, Józek, Krzysiek, Bożena, Małgo
P1090990 270_____Bożena Rejakowa; O reklamie czasopism w czasopismach Krótka wzmianka usytuowana nad
P151009 51[02] IMJ8NEG0 kteiaiu IPR7£ KRÓJ POPRZECZNY H u&#•-**« ■ WAJ*’WI-Wr FlWk/H 14 WMMl (
CB i rad 023 23 1. ABC CB Olsztyn: 10-602 Olsztyn, ul. Pstrowskiego 16, telefon 33-35-22, fax 23-51
P200610 34[02] kfCtlbfc © _    ,    * M/fO ; V/*-0 U. n«J^uk. S
Komitet redakcyjny: Bożena Chrząstowska (red. naczelny), Małgorzata Czermińska.
2012 11 04 51 02 Uwagi do wskaźników stopnia zadłużenia Wskaźnik ogolnego Zobowiązana
ORTOGRAFIA KL1 4 ZESZYT 4 CH H (45) i iionlok, Jurek, Boguś, Józek, Krzysiek, Bożena, Małgorzata i

więcej podobnych podstron