p2190440

p2190440



n OSOBA I CZYH

wiek*. Na zachowanie sic. na ów szczególny aposób bycia, który towarzyit) postępowaniu, składa się szereg elementów, o których człowiek me ta»i| sam stanowi albo przynajmniej niezupełnie stanowi, których nic |cst albo przynajmniej niezupełnie jest sprawca. Elementy te w sumie kształtują wyrw zewnętrzny czy nawet po prostu „wygląd” działania. W tym leź aspekcie zewnętrznego wyrazu czy .wyglądu" stanowią one o tym. jak dany człowiek działa. Owegu „jak" nie należy jednakże odnosić do samej istoty czynu m) leź do istotnego sprzęgnięcia czynu z osobą. Chodzi nie o to, jak dai)) człowiek działa, ale włainie tylko o to. jak zachowuje się działając.

Działanie i zachowanie się n integracja

Jest rzeczą łatwą do stwierdzenia, że różni ludzie spełniając analogiczne czyty. zachowują się przy tym w sposób różny. Chodzi tutaj o jakość pome kąd .zjawiskową”, o której stanowią czynniki somaiyczno-konstytucjonalar, a także psycho-emotywne. One to sprawiają, że inaczej „wygląda” aaafe-giczay czyn człowieka obdarzonego np. wysoką i szczupłą budową ciała, a inaczej człowieka obdarzonego budową szeroką i krępą. Inny też wym przybiera np. przemowa i związana z nią gestykulacja człowieka obdarzonego żywym i gorącym temperamentem, a inny człowieku powolnego i flegmatyer-nego, Jeśli nawet każdy z nich czyni to lamo, to jednak „czyni" to nieco inaczej, Iza. inaczej przy tym się zachowuje.

Rozróżnienie pomiędzy .postępowaniem" a „zachowaniem się" mole & dMkowo posłużyć do naświetlenia problemu integracji osoby w czy** którym zajmujemy się na przestrzeni dwu ostatnich rozdziałów.

11. Integracja osoby w czynie

a odkrycie stosunku duszy do ciała

Transcendencja oraz Integracja Jako wyraz złożoności człowieka

W obu rozdziałach poświęconych analizie integracji osoby w erynie rozumieliśmy przez integrację ujawnianie się i zarazem urzeczywistni** jedności na podłożu różnorodnej złożoności człowieka. W tyra znaczeni* integracja jest aspektem dynamizmu osoby B aspektem komplementarnym H tramęcadeocji. jak to zostało wyjaśnione na początku rozdz. V. Przy takim zalożcoju zajmowaliśmy się w obu ostatnich rozdziałach tym przede wszys-

m w czynach osoby manifestuje się jednott różnych dynamizmów. Oczywiście, te w jedności toj tkwi rótnorodnotć i zróżnicowanie, co rów-akt zostało uwydatnione w sposób pośredni, choćby pnez próbę scharakteryzowania dynamizmu ludzkiej somaiyki oraz łódzkiej psychiki, Jednakże problemem złożoności człowieka nie zajęliśmy B aai w ostatnich dwóch rozdziałach, ani też w całym studium w sposób zasadniczy. Moim wręcz powiedzieć, it dynamiczne ujawnienie osoby w czynie raczej służy porwania jedności niż złożoności człowieka11.

Wypada przeto przy końcu tych rozważań jeszcze stwierdzić, ta złożoność tkwi w tej jednoici i pozwala sic odkrywać | cg chyba poprzez rzeczywistoić integracji. Gdyby osobie ludzkiej w jej działania wlaiciwa była lylko rzeczywistoić transcendencji, wówczas niczego nie motna by wnosić o złożoności człowieka. Integracja natomiast pozwala aaa nie lylko dostrzegać jednoić różnych dynamizmów w czynie osoby, de równocześnie otwiera przed nami struktury i warstwy tej złożoności. jaka człowiekowi jest wlaiciwa. Kilka razy podczas analizy integracji mówiliśmy o tych warstwach oraz o złotonoici psycho-somatyczaej. Wiadomo jednak. ic odkrycie złotonoici psycho-somatycznej w człowieka nie jest jeszcze odkryciem wlaiciwego stosunku duszy do ciała.

Stosunek duszy do ciała a transcendencja oraz integracja

Tym niemniej odkrycie nosunku duszy do dala dokonuje się na grancie całościowego doświadczenia człowieka. Pojęcie integracji, podobnie jak pojęcie transcendencji osoby w czynie, sluty do ujęcia 1 aspektowego i danych tego doświadczenia. Mówiąc o integracji osoby w czynie, znajdujemy się na terenie doświadczenia człowieka i dokonujemy jefo bardzo zasadniczego ujęcia (nic tylko opisu) w sensie fenomenologicznym, gdyt całokształt danych tego doświadczenia ..młeici się" niejako 9 tym pojęciu, podobnie jak w innym aspekcie „mieści się" w pojęciu transcendencji. To też staraliśmy się przede wszystkim wykazać w poprzednich analizach. Stwierdzamy cale bogactwo szczegółowych dynamizmów na poziomie somaiyki oraz psychiki a integracja natomiast jest tym. co te dynamizmy „czyni" osobowymi ■ przyporządkowuje je transcendencji osoby w czynie. Dzięki temu odnajdują

| SioMiaklcm dany do data ujmowtao ii* w hlnorli MmoM MMmM. api H 0HW§ rdtM odpowiedzi'


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
p2190435 OSOBA ■ CZYNaas. Bfl pctai thanaczy sic co udanie integracji ludzkiej emotywnoia (lonriTr*1
22339 SAM94 resized lawsie na ów magiczny pi . edział, który zwracał refleksję ku „innemu", z
Podstawy statystyki, ekonomiki i organizacji (5) Dobór celowy polega na tym, że osoba prowadząca bad
skanuj0040 stans między stresorem a osobą, co pozwala na większą obiektywizację oceny rzeczywistego
o charakterystyce między 50- a 95-centylowej. Osoba dorosła siedząca na wózku inwalidzkim ma włączni
§16 Osoba podejmująca kształcenie na KKZ posiadająca: a)    dyplom potwierdzający
Widełki negocjacyjne W 01/06 Widełki negocjacyjne Kilka minut przed spotkaniem z taką osobą rozkład
Kierownikiem- jest osoba usytuowana formalnie na czele komórki organizacyjnej 1. Rodzaje menadżerów
42 Część II: Osoba spostrzegająca zaznaczyć na diagramie przedstawionym na rysunku 1, ile osób
55431 SPACER BIEDRONEK 01(1) SPACERBIEDRONEK Zabawę rozpoczyna ta osoba, która wyrzuci na kostce naj
pytanie 17 (2008-10-22): czy renta rodzinna należy sie osoba które są na studiach zaocznych i są na
edukacja08 296 296 Okupacja sowiecka Sowietyzacja szkoły Straty materialne Tajne nauczanie XX wiek.
69444 Podstawy statystyki, ekonomiki i organizacji (5) Dobór celowy polega na tym, że osoba prowadzą
W odróżnieniu od zapisu wykonania polecenia nie może dochodzić osoba, czy podmiot na rzecz której po
Scan0054 2 Dzieci stoją w kole, w środku którego znajduje się osoba z zawiązanymi oczami. Na dany pr
Służebność gruntowa zawsze była związana z osobą, zawsze przechodziła na każdorazowego właściciela,

więcej podobnych podstron