p2220517

p2220517



MC STUDIA ANTKOrOLOOK&IE

Zagadnieniom. które tutaj będę poruszał, odpowiada olbrzymia i różno-rodaa literatura, nie tylko filozoficzna. W tej krótkiej stosunkowo wypowiedzi będę mógł się odwołać do nśekiócycfa tylko amorów - do tych mianowicie, z którycb twórczością osobiście się zetknąłem. Zagadnienie ttenm się przedstawić raczej na graocie własnych przemyśleli. Wypada mi jednak pod. kreślić, te ma ono bogata literaturę również w mojej Ojczyźnie, w języku żywo bowiem obchodzi naszych myślicieli. Z pewnością moja wy. powiedź będzie miała najwięcej wspólnego zarówno z ich przemyśleniami, jak też x sytuac osoby łódzkiej w mojej Ojczyźnie.

1. Analiza relacji: nja”-„dragi”

Konieczność ustalenia punktu wyjśda

Wydaje się, że w samym postawienia problemu: .ja"-„drugi": soi-autrui wychodzimy z dwóch równocześnie sytuacji poznawczych. Jedna jest stwierdzenie faktu istnienia i działania konkretnego człowieka, określonego zaimkiem „ja", który bytuje i działa wśród innych, a także wspólnie z innymi ludźmi: „drugi" jem jednym z nich. jesz człowiekiem, który bytuje obok mnie. jest równocześnie „innym" i .jednym z innych". Dodajmy od razu dla ścisłości, że krąg Janych” jest tak szeroki jak ogół lodzi, „drogim" może być każdy z tego ogółu, w rzeczywistości jest nim zawsze boś pozostający w faktycznej, tj. jakoś przeżywanej relacji do mnie. Tutaj zbliżamy się jut do drogiej sytuacji poznawczej, którą musimy z kolei bliżej określić. Jej podstawą jest nie tyle świadomość, ile samo-świadomość. warunkująca całą stroktnrę przeżycia „siebie", czyli kookretnego „ja". Świadomość ta od swej strony konstytuuje cały ów świat, który równocześnie jest nam dany jako fakt - w iwieefe tym świadomość konstytuuje wszystkich łudzi i każdego z nieb. bliższych i dalszych. Konstytuuje ich jako „innych" ode mnie. Konstytuuje wWdnich -drogiego" (autrul). który równocześnie jest „inny" i „jeden Sg|| <***fl*ł* przez to jego stosunek do mnie. czyli do mojego „ja".

Rwuitocjąc roi jako „ja", przyjmujemy jedność obu tych sytuacji po-aawczyeh. g jakich mowa. Soi me oznacza tylko treści świadomości, ale oznacza realny podmiot, który popraez Świadomość przeżywa siebie (tj. właśnie swoje figi i przeżywa „drogiego" (autrui)

pou sobą. Równocześnie w pookcśe wyjścia zamrażamy, te pmM—S fii-mmi nie ogranicza się do stwierdzenia dwóch podmiotów. które wabię bytaja i działają - ale domaga się od nas a o a I Iz y przeżycia, które temu bytowania i działania nadaje icas byt* • asii i działania właśnie jako rai j ta t r u l. Kluczem do zrozumienia tego seosn jest itrishaie. czyi czy*.

JT-Mf

Czyn najpełniej i najwnikliwiej odstana cowieka jako js“, owszem -jsŁo osobę1. To bowiem, co w kategoriach byta wypłata? w poyęos jmu he", to w doświadczeniu i przeżyciu dane jest właśnie jafcó M - jfC. Sawa świadomość nie stanowi jeszcze owego ja”. waraakaje ittomiast jego pełne pojawienie się poprzez czyn. Poprzez czyn pojawia się w pełaś własne ga” dh świadomości tegoż ja". Świadomość jednak, chociaż ze swej stresy wwfcaje czyn (jako świadome działanie), czym lego sama aie tworzy, aic koalaje. Tworzy on natomiast i kształtuje z innych posuw, z ianych źródeł p* ocjałności człowieka. P o t c n c j a I n ośc ią istotna, która kooltytuuje czyn sam w sobie, która aa daje ma całą właściwą realność, jest wola.

Wypada istotowo ująć to, przez co czyn objawia niejako całość, otygi-aaioofć i niepowtarzalność każdego człowieka - i przez co odsłania własne ja" - sol działającego - w sposób inny niż samo-świadomość. rac możne 1 sposób bnrdziej dogłębny i ostateczny. Oto istotny db każdego czyaa ycłaancgo świadomie przez konkretnego człowieka jest moment tamowan* hhb Wydaje się. iż w tym momencie najistoońej an anemia się woła pko właściwość osoby i jej poceocjalnodć. Wola rozważ— nie tyk jako «Ua podmiotą ..człowieka". ale woła jako właściwość osoby, która staaowi X spo-tćb istotny o potencjałności tejże osoby. Poprzez wolę bowiem człowiek noże stanowić jam o sobie 1 i stanowi sam o sobie, ile my zdobywa mg as czyn. Człowiek jest sprawcą czynu. a jego sptawczć w iyn czy aic. ayfi woła (ja chcę”), okazuje się samostanowieniem.

Samostanowienie, które w sposób nagłowny i pełejr tawern ujawnia wolność woli i wolność człowieka, pozwala aam

1

Ha tym oMne pnUradenM ilitnwi Jest woyt nadaw pt OhH i nj* ItaM* HM) (wyd. U: Knków IMS; Wyd. III: w MflMjurn mM, | O-W g W*ro laSfiB


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
fiz Kierunek studiów „chemia” Studia pierwszego stopnia Zagadnienia objęte programem wykładu z chemi
tych wszystkich zagadnień, które mają wpływ na rozwój miasta, nada mu piękno i charakter i wniknie g
Rozdział Działania pielęgniarki na rzecz przygotowania0 jesi chorobą i rodzajem niesprawności. W t
skanuj0010 2C0 CLAUDE LEVI-STRAUSS mogą mieć przyznane — w rytuale Pueblo — funkcje wojenne. Zagadni
skanuj0018 6 40 Włodzimierz Bolecki trudna do klasyfikacji hierarchia zagadnień, które pojawiają się
Bardzo często Czasami Bardzo rzadko Nigdy nacisk na ćwiczenie na lekcjach tych zagadnień, które
10 Wprowadzenie zdawaniu egzaminu. Dodatkowo wiele pytań zwraca uwagę na zagadnienia, które bardzo c
W prowadzenie Optymalne inwestowanie jest zagadnieniem, które wzbudza zaciekawienie każdego
16 (128) Teraz czwarte już zadanie zawodnicy rozwiązują. Trzeba znaleźć pięć przedmiotów, które tuta
ingarden10 260 O poznawaniu dzida literackiego języka czy zespołu kulturalnego. Szczegółowe zagadnie
S T A K T K U L A N N E K K A O M O w główne okno wpisz zagadnienie, które chcesz rozpisać.&nbs
ba przeprowadzająca wywiad ma wtedy przygotowany tylko plan zagadnień, które w trakcie wywiadu powin
Studia I stopnia Zestaw zagadnień na egzamin dyplomowy dla profilowanych specjalności na studiach I

więcej podobnych podstron