P4200183

P4200183



Kultura jako przedmiot zainteresowania socjologii

Kultura stanowi przedmiot zainteresowań kilku dyscyplin^ nie ty lico socjologii. Zajmuje się nią oczywiście antropologia. Oprócz niej etnografia oraz stosunkowo młoda na naszym gruncie dyscyplina nosząca miano kulturoznawstwa. Każda z nich nieco inaczej wykreśla obszar kultury będący przedmiotem jej dociekań, na czym innym koncentruje uwagę oraz stosuje odmienne procedury badawcze- Granice między tymi dyscyplinami, tale jałc między wszystkimi innymi wchodzącymi w zakres nauk społecznych, są płynne - Ponad to w różnych krajach przebiegają odmiennie i są często -wyznaczane nie tyle przez różnice założeń teoretycznych, ile przez ukształtowaną w danym kraju tradycję akademicką i praktykę badawczą.

Na gruncie polskim głównym przedmiotem zainteresowań socjologii jest Kultura symboliczna i jej związki z życiem zbiorowym ludzi (Bokszaliski 1991: 245). Nie znaczy to, że zainteresowania polskich socjologów ograniczają się do tej dziedziny Kultury. Wśród polskich prac socjologicznych można znaleźć wiele takich, które podejmują problematykę Kultury w jej antropologicznym, całościowym ujęciu.

Częstym przedmiotem zainteresowań socjologii polskiej są systemy wartości i ich zróżnicowanie społeczne. Innym — style życia, ich społeczne zróżnicowanie i przemiany. W polu uwagi socjologów polskich są także najróżniejsze zbiorowości o własnej subkulturze. Prawdą jednak jest, że wielu autorów podejmujących tę lub inną problematykę z zakresu całościowo rozumianej kultury z trudem, jeśli w ogóle, zgodziłoby się na miano socjologów kultury, a może nawet zdziwiłoby się, dowiadując, że zajmują się socjologią kultury.

W podejściu socjologicznym do zjawisk kultury, rozumianej zarówno całościowo, jak i utożsamianej z Kulturą symboliczną, można wyróżnić dwie odmienne perspektywy. Jedną jest perspektywa zróżnicowania społecznego, Która prowadzi do ^interesowania związkami wzorów zachowania się, sposobów używania języka oraz stopnia przyswojenia kultury symbolicznej z miejscem zajmowanym w hierarchii społecznej. Drugą — perspektywa spójności grupy.

Rozpatrywanie Kultury jako czynnika zespalającego grupę widoczne jest zwłaszcza w rozważaniach i badaniach dotyczących kultury narodowej. W odniesieniu do niej ważnym przedmiotem uwagi socjologicznej jest kanon kultury narodowej. jest on rozumiany jako zespół „dzieł artystycznych, wiedzy, norm i zasad, których znajomość uważa się za obowiązującą członków zbiorowości narodowej i która jest wpajana nowym pokoleniom w procesie kulturalizacji, czyli wprowadzania w narodową kulturę przez tradycję rodzinną, środowisko i specjalne instytucje oświa-


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
WSP J POLN248 312 Tcnryt Dol/rzyńskj, TeksiTekst jako przedmiot badań różnych dyscyplin naukowych Za
dobrzy 25252525F1ska 312 ----- ł>v-/vi.fa. T»kaTekst jako przedmiot badań różnych dyscyplin nauk
dobrzyńska 312- 7wu    TfkaTekst jako przedmiot badań różnych dyscyplin naukowych Za
TURYSTYKA JAKO PRZEDMIOT BADAŃ RÓŻNYCH DYSCYPLIN NAUKOWYCH Nauki humanistyczne : 1. pedagogika turys
skanuj0030 zaważyło na naszych kulturowych wyobrażeniach. Koncepcja przedmiotu estetycznego jako prz
12idA27 Szacka- naród 1.Naród jako przedmiot zainteresowania socjologii -zbudowanie definicji narodu
pedagog2 14    Pedagog (dzieła kultury) stanowiło i stanowi przedmiot nauk filozofic
58880 skanuj0030 zaważyło na naszych kulturowych wyobrażeniach. Koncepcja przedmiotu estetycznego ja
Kultura Romów jako przedmiot badań Zagadnieniami związanymi z kulturą romską (cygańską), życiem
16 Kultura Romów jako przedmiot badań Za datę rozpoczynającą rozwój myśli cyganologicznej uznaje się
Kultura Romów jako przedmiot badań 17 nów. Z tego powodu bardzo ciekawe wydają się opisy zwyczajów
18 Kultura Romów jako przedmiot badań oraz przypisał im wierzenia Cyganów węgierskich. Po trzecie,
Kultura Romów jako przedmiot badań 19 pacia. Do opublikowania tego fenomenalnego zbioru doszło w Pol
20 Kultura Romów jako przedmiot badań dokumentów dotyczących dziejów Cyganów (Romów), ale także
Kultura Romów jako przedmiot badań 21 Mostowicza oraz relacją Szlemka, świadka eksterminacji Cyganów
22 Kultura Romów jako przedmiot badań była powieloną wiedzą stereotypową, domniemaniami autora lub
Kultura Romów jako przedmiot badań 23 Ficowskiego należy odkrycie dla niecygańskiego świata pisarki

więcej podobnych podstron