pedagogika8c

pedagogika8c



370


Rozdział 10. Niezwyczajni uczniowie

specjalizacja zainteresowań i idące za tym wybiórcze traktowanie przedmiotów nauczania lub materiału nauczania w obrębie przedmiotu.

Osobny problem stanowią rodzice uczniów zdolnych, a zwłaszcza k* oczekiwania wobec szkoły i wobec własnych dzieci. Są skłonni oceniać pracę nauczycieli według jej przydatności dla własnych dzieci. Dzięki temu jednak przynajmniej część z nich może stać się, prawda że trudnym, partnerem dla nauczyciela. Dobrze, jeśli wspólnie z rodzicami nauczyciel kieruje rozwojem ucznia zdolnego. Jednak często rodzice oczekują od swoich zdolnych dzieci zbyt dużo, przez co nakładają na nie ogromny psychiczny ciężar, a niepotrzebne ambicje rodzicielskie każą żądać, by dziecko pod każdym względem wybijało się ponad przeciętność. Zbyt niskie oczekiwania mogą sprawić, że dzieciom zabraknie motywacji do wykorzystywania zdolności.

W praktyce wielu uczniów zostaje błędnie uznanych za zdolnych. Najczęstszą przyczyną błędu jest skłonność nauczycieli do traktowania jako symptomów wybitnych zdolności dobrego dostosowania się ucznia do reguł pracy i życia w szkole oraz szybkiego wykonywania wszystkich wskazanych mu zadań. Inną -potraktowanie jako zdolnego ucznia, który odbija na korzyść od reszty klasy, mimo że klasa jest słaba, a sam uczeń w innej kiasie uchodziłby za przeciętnego.

10.5.2. Postępowanie

Można dostosować kształcenie do potrzeb uczniów zdolnych poprzez środki radykalne, organizując szkoły dla uczniów zdolnych, ciągi klas, klasy czy grupy w obrębie klas. Albo nauczać ich indywidualnie i zezwalać na wcześniejsze promocje. Lista zalet takich rozwiązań jest długa, lista wad jeszcze dłuższa.

W Polsce w zasadzie nie stosuje się ich; uczeń zdolny chodzi do zwykłych klas i uczy się razem z innymi, mniej zdolnymi rówieśnikami. W takim razie możliwości sprostania potrzebom edukacyjnym uczniów zdolnych należy szukać w inny sposób.

•    Trzy cechy charakteryzujące kwalifikacje nauczyciela są tu od innych ważniejsze. Pierwsza to okazywany pozytywny stosunek do zdolnego ucznia. Druga i doskonała znajomość materiału nauczania. Trzecia — rzetelność intelektualna przejawiająca się m.in. w akceptowaniu niecodziennego myślenia i postępowania ucznia.

•    Ogólna zasada rządząca organizacją pracy ucznia zdolnego brzmi: utrzymać wysoki poziom trudności stawianych mu zadań i zapewnić, że będzie widział sens zajmowania się nimi. Może trzeba będzie uczyć go obszerniejszego materiału lub nawet innego albo stawiać inne cele, np. udział w olimpiadzie przedmiotowej, redagowanie gazetki szkolnej, nauczanie innych uczniów. Na pewno trzeba uczyć inaczej. Uczenie się powinno być zbliżone do procesu badawczego i stanowić dla ucznia wyzwanie intelektualne, osiągnięcia, ale tylko poważne, docenione, choć nagradzane powściągliwie, i to raczej dobrze uzasadnioną opinią niż stopniem lub entuzjastyczną, lecz nieuargumentowaną pochwałą. Wątpliwości, krytyka i pomysły traktowane życzliwie i z powagą.


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
PwTiR186 370 Rozdział 10 które jest domniemaniem prawnym niewzruszalnym. Natomiast małoletni, który
54198 PwTiR186 370 Rozdział 10 które jest domniemaniem prawnym niewzruszalnym. Natomiast małoletni,
PwTiR179 356 Rozdział 10 zbliżonych zasadach do hoteli, spełniające za odpłatnością funkcje
DSC02879 (5)
I I. PEDAGOGIKA SPECJALNA-MATERIAŁY DLA UCZESTNIKÓW (10 godz.) I. Uczniowie ze specjalnymi potrzebam
10.    Zapewnienie uczniom pomocy psychologiczno - pedagogicznej: organizowanie
5. Każdy z pracowników pedagogicznych ma prawo wnioskować o przyznanie uczniom nagród. Rozdział VII
podst pedagogiki przedszkolnej z metodyka4 10 Rozdział 1 wychowanie w zbiorowości"1. System wy
IMAG0904 104 Rozdział 7. Organizowanie klasy uczniów istnieje szeroki rozrzut uzdolnień i zaintereso
370 3 Bogdan Rączkowski - BHP w praktyce Rozdział 10 Schemat przenośnika powietrznego ssącego 1 - po
HPIM1413 62 MM AM/Al U I Ml ■ - - — — Rozdział 10    -——-Obecność konfliktów w
image0 (4) 42 Izolowanie i oczyszczanie wirusów z materiału roślinnego 43 Rozdział 10 Izolowanie i o

więcej podobnych podstron