14
**»!• i -wr!
k
/jd.inij i pytania:
I. Pmutf pod*: przykłady sytuacji. instytucji lub zjawisk wyvhowawc/yc^ ^ rr tuofą być /badane bc/potmfnio ora/ takich, klórt p«>/n*jcm> cy)iu> ni*i. pr/r/ opinie
: Prm/ę przytoczyć / /akrr»uproblematyb wychowawczej przykłady twWfll/ o rrt/nym stopniu ofńloofd
I. laki typ wyjaśnienia naukowego zastosujemy do następujących twłenj/t*
a) Janek w harcerstwie nauc/yl się dbać o por/ędek w*»kół ciebie
b) Po m/wrd/ie rodziców Paweł /ai/qł wagarów ać
c) Ponieważ rnd/ina 7. otrzymała wielki spadek - to rodzina tn jen /4rTK,*^
d) Dla /mnicjs/rni* dnijomc/noici w szkole utworzono specjalny %\sr pomocy w nauce
Proszę podać przykład twierdzenia naukowego ilustrującego /avadę fci ontologu/nej i zasadę otwarto<ci cpisicmoloficzoej.
Rozdział 2
Terminy i pojęcia badań pedagogicznych
Aby febne mać rrrer* triebe ma? tek t/czrfOły
La RacSrtowca*ki
|>róba klasyfikacji Nadań jest zamiarom ryzykownym Wspomniałem juz. /c badania naukowe są rodzajem twórczości. jakby sztuki Są więc w tsto cic niepowtarzalne Każdy przypadek Nadań nosi indywidualne piętno Zależy ono od Nadającego, od przedmiotu. od organizacji i wichi jeszcze okoliczności. Teoretycznie każde zdarzenie, faki. proces <.4 niepowtarzalne. Praktycznie niektóro wykazują podobieństwa 1 dlatego traktujemy je jako lakic same. stosując Nadania powtarzalne 1 inne pn*eduty oparte o takie umowne przeświadczenia.
2.1.Typologia badan pedagogicznych zc względu na cci, organizację, przedmiot i procedurę
Klasyfikacja zastosowana do rodzajów Nadań będzie obarczona termalny nn 1 pozntormalnymi błędami Posiada jednak istotne walory porządku jącc 1 wyjaśniające
I. Badania pedagogiczne może w większym stopniu ntz gdzie indziei określane są przez cele, jakim shi/ą Ich zadaniem je*i zbadanie warunków niezbędnych do realizacji postulowanych stanów rzeczy Mówiąc bardziej ogólnie możemy uznać, zc celem NaJan jest poznanie umożliwiając działanie skuteczne