PICT6106

PICT6106



Spróbujmy sformułować kilka hipotez na użytek naszych fikcyjn badaó:    ycłl

1.    Młodzież cechuje uogólniona nieufność wobec „instytucji” i ludzi ‘ stytucji” spowodowana doświadczeniami rodzinnymi.

2.    Wartościami szczególnie preferowanymi przez młodzież są dobra ma terialne.

3.    Sytuacje konfliktu i zagrożenia powodują zwrot uwagi młodzieży na wartości ahumanistyczne, ściślej na wartości allocentrycznc.

4.    Młodzież bardzo negatywnie ocenia społeczność ludzi dorosłych a w szczególności mechanizmy życia, jakim podlegają dorośli.

3. Napięcia i konflikty społeczne w sposób naturalny wyzwalają aktywność młodzieży.

Wiele w tych hipotezach celowej i niecelowej niedoskonałości i uproszczeń. Wszelako po uważnym ich przestudiowaniu widać, ile w nich zawartych jest instrukcji technicznych. Np. twierdzenie o nieufności wobec instytucji warunkowane jest doświadczeniami rodzinnymi. Zatem należy zwrócić uwagę w naszych badaniach na uzyskanie potrzebnej informacji o rodzinie.

.2.4. Wybór terenu badań i dobór próby

Wybór terenu badań to nie tylko problem polegający na wyborze odpowiedniego terytorium. Równie dobrze dotyczyć przecież może określonej placówki lub instytucji, na terenie której pragniemy przeprowadzić badania. Wybór taki równoznaczny jest z wyborem pewnego kompleksu zagadnień i układów społecznych, stanowiących przedmiot naszych zainteresowań. Może się zdarzyć, że uwarunkowania pewnych zjawisk poza terenem danej miejscowości mają swe źródło w zjawiskach innego typu niż badane. Przykładem niech będzie badanie grupy rówieśniczej w środowisku wiejskim, leżącym nie opodal miasta. Młodzież dojeżdżająca szkoły lub pracy jest przenośnikiem nowych wzorów zachowań, źr cm innych opinii, stymulatorem kształtowania się specyficznych postaw, niczenie badań tylko do terenu wsi w znaczny sposób utrudniłoby a czowi prawidłowe odczytanie procesów zachodzących w jakiej Przykładem na konieczność brania pod uwagę również innych Pr0^^lub dziedzin jest w badaniach postaw moralnych młodzieży ro a *

masowego przekazu, a w badaniach potrzeb kulturalnych - rola poziomu ekonomicznego badanej grupy itp.

Innymi słowy - wybór terenu badań to przede wszystkim typologia wszystkich zagadnień, cech i wskaźników, jakie muszą być zbadane, odnalezienie ich na odpowiednim terenie, u odpowiednich grup społecznych lub w układach i zjawiskach społecznych i następnie wytypowanie rejonu, grup zjawisk i instytucji jako obiektów naszego zainteresowania. Nie zawsze można z góry precyzyjnie określić teren przyszłych badań. Niekiedy wypadnie z pewnych spraw zrezygnować, innym razem krąg zainteresowań trzeba poszerzyć. Przy badaniach poświęconych zamierzeniom zawodowym młodzieży może odegrać wybitną rolę dom kultury, który od wielu lat prowadzi wychowanie przez technikę, podczas gdy w badaniach poświęconych zainteresowaniom kulturalnym młodzieży ów dom kultury może nic odgrywać żadnej roli i - mimo pierwotnych założeń - pozostanie na marginesie zainteresowań badającego.

Wybór terenu badań to dopiero część zadania. W przypadku badań małej grupy lub funkcjonowania jakiejś instytucji sprawa przedstawia się dość prosto. Mamy możliwość zbadania wszystkich elementów interesującego nas układu społecznego lub instytucji. Rzadko jednak badacz, szczególnie w przypadku badań środowiskowych, znajduje się w tak szczęśliwym położeniu. Ma on najczęściej do czynienia z bardzo liczną zbiorowością, której z przyczyn technicznych i czasowych nie jest w stanie przebadać. Należy się wówczas uciec do wyodrębnienia grupy jednostek, które będą reprezentować całość.

Najpierw kilka pojęć, którym należy się parę słów wyjaśnienia. Całość grupy stanowiącej przedmiot naszego zainteresowania nazywa się populacją generalną. Dla ekonomisty badającego wysokość dochodów na głowę ludności danego kraju populacją generalną będzie cała ludność danego kraju. Dla socjologa badającego stosunki społeczne w zakładzie pracy populacją generalną będą wszyscy pracownicy zakładu. Dla pedagoga interesującego się oddziaływaniem wychowawczym Uniwersytetu Ro-tniczego populacją generalną będą wszyscy wychowankowie wraz z samą mstytucją. Prawie nigdy nie udaje się zbadać całej populacji. Trzeba się wówczas ograniczyć do zbadania jej reprezentacji. Ta część populacji generalnej wybrana w specjalny sposób do badań, nazywa się próbą reprezentatywną. Wielkość próby oraz sposoby jej doboru zostały omówione dwukrotnie w rozdz. 6.


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
Nasze przedszkole  Posłuchaj tekstu na temat sadu. Składa się on z trzech zdań. Spróbuj sam ułożyć
Justyna WiktorowKZ łowych, a także sformułowanie hipotez badania, czyli naszych przypuszczeń co do
~LWF0126 WNIOSKI Spróbujmy obecnie spojrzeć na całość naszych rozważań. Jakiekolwiek suponowanie, że
Skan 1 Ewangelie Synoptyczne Na wstępie naszych wykładów potrzeba wyjaśnienia pojęć: W Starym Testam
środka Zakopanego) na Bystre pod dom pp. Pawlikowskich, stąd w kilka minut na szczyt.N. 3. Kuźnice (
IMG?92 124 MAREK STAN1SZII Powróćmy teraz do przywołanej na początku naszych rozważań Przemowy Witwi
IMG?92 (2) 124 MAREK STAN1SZII Powróćmy teraz do przywołanej na początku naszych rozważań Przemowy W
przeciwnika. To pozwoli nam oszacować szanse na spełnienie naszych żądań i wycofac się z tych zupełn
nowiny KULTURALNE 11 Pod patronatem „Nowin Jeleniogórskich"Festiwal na miarę naszych
skanowanie0017 chrześcijańskim opracowano języki gestów na użytek zakonników, którzy ślubowali milcz
skanuj0005 Wszelkie prawa zastrzeżone - materiały tylko na użytek szkolenia.ANALIZA TESTU Zakreśl li
Licencje darmowe Public Domain - oprogramowanie oddane darmowo na użytek ogółu, jako tak zwane

więcej podobnych podstron