pic 11 03 121650

pic 11 03 121650



142

5. Ptasi koncert

Nauczyciel rozłożył cztery obręcze i wyjaśnił:

-    Będzie ptasi koncert. Podzielę was na cztery grupy... Każda grupa stanie koto jednej obręczy. Tu są koguty' (pokazuje dzieci i wkłada obrazek koguta do obręczy)... Tu są gąsiory (wkłada obrazek do drugiej obręczy). Tu są indyki (wkłada obrazek do trzeciej obręczy), a tu kaczki (wkłada obrazek do czwartej koperty). Ptaki postanowiły' nauczyć się śpiewu:

-    Koguty śpiewały' tak: kukuryku, kukuryku, kukuryku...

-    Indyki: gul, gul, gul...

-    Kaczki: kwa, kwa, kwa...

-    Gąsiory: gę, gę, gę...

-    Jestem dyrygentem i będę pokazywał, który zespót ma śpiewać. Patrzcie na mnie. Będę pokazywać, które ptaki mają śpiewać. Uwaga! Zaczynamy.

-    wskazuje koguty' i wyciąga dwa palce (kukuryku, kukuryku);

-    wskazuje indyki i wyciąga jeden palec (gul);

-    wskazuje kaczki i wyciąga trzy palce (kwa, kwa, kwa);

-    wskazuje gąsiory i wyciąga cztery palce (gę, gę, gę, gę)•

Jeżeli dzieci poradzą sobie z tym zadaniem, trzeba zabawę kontynuować zmieniając układ rytmiczny na odrobinę trudniejszy.

Uwagi i propozycje

Jeżeli dzieci pierwszy raz zetknęły się z rytmami i wychwytywaniem regularności, należy zajęcia poprzedzić ćwiczeniami opisanymi w książce: Wspomaganie rozwoju umysłowego trzylatków... s. 100-108.

W scenariuszu opisane są ćwiczenia z zastosowaniem zabawek edukacyjnych do wspomagania rozwoju umysłowego dzieci trzyletnich i starszych wolniej rozwijających się, a także pomocy dla czterolatków i pięciolatków. Jeżeli dzieci nie znają tych zabawek, muszą je wcześniej poznać. W zadaniu Sadzimy kwiatki na rabatce wykorzystane są kwiatki i motylki. Można więc układać motylkowe rytmy. Zadanie: Układanie rytmów z kółek ipasec ków można zrealizować w kilku wersjach. Wystarczy inaczej układać krążki i paseczki.

Ptasi koncert to wesołe ćwiczenie, nie mówiąc już o korzyściach artyku-lacyjnych. Jeżeli nauczyciel do obręczy włoży obrazki innych zwierząt,koncert będzie równie ciekawy. Może być też Koncert jeżdżących pojazdów-samochodów, motorów, traktorów, pociągów, samolotów.

Opisane zabawy mogą mieć różny stopień trudności. Jeżeli dzieci maja większe możliwości poznawcze i wykonawcze, trzeba tylko utrudnić rytm (większa liczba elementów w każdej powtarzającej się sekwencji).

Układamy kalendarze: „Dzień-noc". Zabawy z wyliczankami

Cele zajęć: dostrzeganie regularności typu: Dzień-noc, Pory roku. Układanie kalendarzy z kolorowych płytek. Wychwytywanie tego, co się powtarza w zabawach ruchowych i w wyliczankach. Pamięciowe opanowanie wyliczanek i próby układania wyliczanek według własnych pomysłów.

pillM-

•    po jednym dywaniku i małej obręczy (można obręcz zastąpić obręczą wyciętą z papieru): dla każdego dziecka,

•jeden pojemnik, a w nim kwadraty czarne i pomarańczowe (duże z Wyprawki dla sześciolatków’): dla każdego dziecka,

•    szarfy w dwóch kolorach (żółte i niebieskie): po jednej dla każdego dziecka dla oznaczenia dni i nocy.

Przebieg zajęć

1. Przemienność i stałe następstwo dnia i nocy

Dzieci stoją w kole59. Nauczyciel skupia na sobie uwagę dzieci i wyją-

śnią:

-    Zobacz\m\\ jak to jest z dniem i nocą...

-    Ty będziesz dniem (gestem wskazuje pierwsze dziecko i wręcza mu zo ą

-    A 0' będziesz nocą (wskazuje następne dziecko i wręcza mu mebies ą szarfę)... Ty będziesz dniem... (nauczyciel gestem wskazuje kolejno dzieci, oznacza je przemiennie: dzień - żółta szarfa, noc - niebies a sz a

-    Patrzcie uważnie (szerokim gestem pokazuje przemienność zien noc

-    Teraz dziecko-dzień położy swoją rękę na ramieniu dziec a-noc . r cie to tak: t\ jesteś dzień, połóż rękę na ramieniu dziec a, 0T*

cą... dziecko-noc położy rękę na ramieniu następnego dziecka-cue ... (w taki sposób dzieci pokazują następstwo dni i nocy).

~ Patrzcie na szarfy, pokazujące dzień i noc... Teraz na to, co ws a « Tfce: jak sĘnoc skończy. io będzie dzień... Jak m skończy djen.

* Jeżeli liczba dzieci jesi parzysta, to nauczyciel stoi poza kotem. Jeżeli nteparzy w kole.

www.wsip.com.pl


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
pic 11 03 122024 9 . LICZENIE W ZAKRESIE MOŻLIWOŚCI UMYSŁOWYCH CZTEROLATKÓW I PIĘCIOLATKÓW 9.1
pic 11 03 122024 9 . UCZENIE W ZAKRESIE MOŻLIWOŚCI UMYSŁOWYCH CZTEROLATKÓW I PIĘCIOLATKÓW 9.1.
pic 11 03 122048 206___ I (jeden gest wskazujący, jeden liczony obiekt i jeden wypowiadany liczebni
pic 11 03 122056 208 Od tego momentu sprawność liczenia będzie kształtowana na sposób szkolny i ana
pic 11 03 122104 2106.    Liczenie i numerowanie krzesełek Nauczyciel proponuje: -
pic 11 03 122111 212Wiem, ile mam palców u rąk i nóg Cele zajęć: kształtowanie umiejętności liczeni
pic 11 03 122118 214 -    Jak liczyliście na różne sposoby kasztany, to zawsze ich b
pic 11 03 122125 217 216 217 216 POMOCE X T___ / umaicie na palcach, ile było orzechów... Pokażcie,
pic 11 03 122133 218 -    nauczyciel razem z dziećmi liczy lalki i misie zaczynając
pic 11 03 122141 220 Nauczyciel zgadza się i obiecuje pani Dyrektor, że zadanie zaraz zostanie wyko
pic 11 03 121542 6 . RYTMY: WYCHWYTYWANIE REGULARNOŚCI I KORZYSTANIE Z NICH W RÓŻNYCH SYTUACJA
pic 11 03 122111 212Wiem, ile mam palców u rąk i nóg Cele zajęć: kształtowanie umiejętności liczeni
pic 11 03 122035 204 - kształtowaniu się w umysłach dzieci schematu liczenia na poziomie jeden gest
pic 11 03 122149 -    Policzymy stopnie, ciekawe, ile ich jest. Wchodzi na schody i
pic 11 03 122329 1 1 . DODAWANIEI ODEJMOWANIE, ROZDAWANIE I ROZDZIELANIE PO KILKA11.1. O sposobach

więcej podobnych podstron