pic 11 03 121712

pic 11 03 121712



146

Siedzi zajączek na lewe.

Licz\ pieniądze w skarbonce: JEDEN, DWA, TRZY.

Ene. due rcihe Złapał bocian żabę...

Babko, na czym stoicie'.'

Na beczce. A co w tej beczce.’ Kwas. No to łapcie nas.

Układanie wyliczanek jest na uczyć dzieci kilku wyliczanek, a

Pan Majew ski miał trzy pieski: ( ?erwony\ zielony, niebieski...

Trutni trumf, misia bela, misia kasia komfacela, misia a. misia be, misia kasia komface.

iarę pięciolatków. Trzeba najpierw na-tern zachęcić je do układania innych.

MMII i

Układamy kalendarze: „Pory roku Opowiadania

ruchowe

Cele zajęć: dostrzeganie regularności typu: ./esień-zima-wiosna-lato i układanie kalendarzy. Wychwytywanie regularności w prostym opowiadaniu ruchowym: powtarzanie i kontynuowani, dostrzeżonych rytmów.

"iuf------- -------------1

•    dywaniki: dla każdego dziecka po jednym.

•    jedna mała obręcz dla każdego dziecka (można ją zastąpić obręczam. wyciętymi z papieru).

•    duże kolorowe kółka (wszystkie z Wyprawki dla sześciolatków) w po jemniku: białe (każde odwrócone kółko jest w kolorze białym), brą zowe, zielone, pomarańczowe.

•    szarfy (tyle, ile dzieci) mają być w czterech kolorach: zielonym,

tym, czerwonym i niebieskim (liczbę dzieci podzielić przez cztery, co czwarte dziecko będzie oznaczone innym kolorem szarfy K____

Przebieg zajęć

j p0n roku: ich rytm i stałe następstwo

Dzieci stoją v> kole'1', nauczyciel oświadcza:

Ka:dc d:iecko to jedna pora roku. Ty będziesz jesionią (daje dziecku szarfę czerwoną). Ty będziesz zimą (wskazuje następne dziecko i wręcza mu szarfę niebieskąI. 7v będziesz wiosną (wręcza szarfę zieloną). A ty będziesz latem (i wręcza dziecku żółtą szarfę).

W ten sposób nauczyciel oznacza wszystkie dzieci stojące w kole. Następnie sestem pokazu je kolon szarf i dzieci mówiąc:

-Teraz mamx jesień. Dzieci u czerwonych szarfach stoją, bo przedstawiała jesień. Pozostałe siadają. Jesień to pora roku. Na początku jesieni liście zmieniają kolory. Stają się żółte, czerwone, brązowe i spadają na ziemię. Dni stają się krótsze i robi się coraz zimniej.

-    Nadchodzi zima. Zima to także pora roku. Niech wstaną dzieci, które przedstawiają tę porę roku (dzieci z niebieskimi szarfami). Jest zima. Pada śnieg. Jest tak biało, że aż śnieg razi >v oczy. Mróz szczypie w uszy i no-ss. Dni sa krótkie, a noce bardzo długie.

.    I    '    /

-    Zima się kończy, bo dni stają się coraz dłuższe. Jest cieplej. Śniegi topnieją. Powoli nadchodzi wiosna. Wiosna to kolejna pora roku. Dzieci, które przedstawiają tę porę roku. wstają (dzieci w zielonych szarfach). Rośliny budzą się z. zimowego snu. Wypuszczają młode, zielone listki. Z każdym dniem jest coraz cieplej. bo słońce coraz, mocniej grzeje.

-    Zaczyna się lato. Lato to następna pora roku. Dzieci, które ją przedstawiają, wstają (dzieci w żółtych szarfach). Lato. Jest ciepło, bardzo ciepło. Dojrzewają zboża, czerwienią się jabłka. Ale i lato się kończy—


-    Nadchodzi jesień. Po jesieni zima, a po zimie wiosna i znowu lato i znowu jesień. Popatrzcie (pokazuje szerokim gestem układ dzieci oznaczonych szarfami), można ustalić kolejność pór roku. Teraz, mamy jesień (wskazuje dziecko z czerwoną szarfą). Niech jesień pokaże zimę, bo po jesieni jest zima... Niech zima pokaże wiosnę, ho po zimie jest wiosna... Niech wdowa pokaże lato, bo po wiośnie jest lato...

W ten sposób dzieci pokazują rytm pór roku

°raz ich stałe następstwo. Na rysunku dzieci są znaczone kółeczkami, a strzałki wskazują stałe następstwo pór roku.

Liczba dzieci (razem z nauczycielem lub bez niego) musi się dać podzielić bez r . _ P    .

cztery (np. 16. 20. 24. 28). Jeżeli dzieci jest mniej, trzeba poprosić kilkoro zieci z 1 grupy.

www wstp com.pl


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
pic 11 03 122118 214 -    Jak liczyliście na różne sposoby kasztany, to zawsze ich b
pic 11 03 122024 9 . LICZENIE W ZAKRESIE MOŻLIWOŚCI UMYSŁOWYCH CZTEROLATKÓW I PIĘCIOLATKÓW 9.1
pic 11 03 122024 9 . UCZENIE W ZAKRESIE MOŻLIWOŚCI UMYSŁOWYCH CZTEROLATKÓW I PIĘCIOLATKÓW 9.1.
pic 11 03 122048 206___ I (jeden gest wskazujący, jeden liczony obiekt i jeden wypowiadany liczebni
pic 11 03 122056 208 Od tego momentu sprawność liczenia będzie kształtowana na sposób szkolny i ana
pic 11 03 122104 2106.    Liczenie i numerowanie krzesełek Nauczyciel proponuje: -
pic 11 03 122111 212Wiem, ile mam palców u rąk i nóg Cele zajęć: kształtowanie umiejętności liczeni
pic 11 03 122125 217 216 217 216 POMOCE X T___ / umaicie na palcach, ile było orzechów... Pokażcie,
pic 11 03 122133 218 -    nauczyciel razem z dziećmi liczy lalki i misie zaczynając
pic 11 03 122141 220 Nauczyciel zgadza się i obiecuje pani Dyrektor, że zadanie zaraz zostanie wyko
pic 11 03 121542 6 . RYTMY: WYCHWYTYWANIE REGULARNOŚCI I KORZYSTANIE Z NICH W RÓŻNYCH SYTUACJA
pic 11 03 122111 212Wiem, ile mam palców u rąk i nóg Cele zajęć: kształtowanie umiejętności liczeni
pic 11 03 122035 204 - kształtowaniu się w umysłach dzieci schematu liczenia na poziomie jeden gest
pic 11 03 122149 -    Policzymy stopnie, ciekawe, ile ich jest. Wchodzi na schody i
pic 11 03 122329 1 1 . DODAWANIEI ODEJMOWANIE, ROZDAWANIE I ROZDZIELANIE PO KILKA11.1. O sposobach

więcej podobnych podstron