pic 11 06 072300

pic 11 06 072300



2.12.4. Środki dydaktyczne

Do podstawowych środków dydaktycznych, które warto wykorzystać do realizacji dodawania i odejmowania w zakresie 20 możemy zaliczyć:

a)    kolorowe liczby,

b)    patyczki zwykle, patyczki logiczne,

c)    różne liczmany,

d)    liczydła (klasowe, planszowe, prętowe, małe liczydełka 2-prętowedo 20).

e)    lizaki z cyframi dla każdego ucznia (lub zwykłe kartoniki z cyframi).

f)    oś liczbową,

g)    stemple grafów strzałkowych różnych kształtów, stemple schematów Venna, tabelek funkcyjnych i drzewek,

h)    minikomputery i kalkulatory.

i)    przedmioty do ilustrowania zadań tekstowych,

j)    cenniki i inne ilustracje do zadań,

k)    wzory kart pracy dla uczniów,

l)    gry i zabawy dydaktyczne, np.: milczek, sztafeta liczb, jesteśmy komputerami. domino, kwadraty magiczne, choinki matematyczne, loteryjki matematyczne itp.

2.12.5. Proponowany rozkład materiału nauczania

1.    Dodawanie i odejmowanie liczb wewnątrz pierwszej dziesiątki i odpowiednich prz\ padków wewnątrz drugiej dziesiątki typu: 3 + 2, 13 + 2. 9 — 4. 19-4.

2.    Rozwiązywanie zadań tekstowych na dodawanie i odejmowanie wewnątrz drugiej dziesiątki.

3.    Dodawanie do 10 i 20 oraz odejmowanie od 10 i 20.

4.    Porównywanie sum i różnic z obliczoną liczbą za pomocą znaków nierówności.

5.    Rozwiązywanie zadań tekstowych na dodawanie wewnątrz drugiej dziesiątki za pomocą równań.

6.    Rozwiązywanie równań wewnątrz drugiej dziesiątki z niewiadomymi pierwszym składnikiem lub odjemną za pomocą tabelek funkcyjnych.

7.    Układanie wzorów do zadań i ilustracji.

8.    Dodawanie i odejmowanie w zakresie 20 za pomocą tabelek funcyj-nych.

9.    Liczby od 0 do 20 na osi liczbowej.

10 TTÓ/Wiazvwanie zadań tekstowych związanych z zakupami.

II. Przemień ność w dodawaniu wewnątrz drugiej dziesiątki i przekształcanie działań w odejmowanie.

12 Rozkład 20 na różne składniki i praktyczne stosowanie łączności

dodawania.

13.    Układanie zadań do ilustracji i wzorów.

14.    Układanie równań do zadań tekstowych i rozwiązywanie ich za pomocą grafów.

15.    Rozwiązywanie zadań rozmaitych.

16.    Powtórzenie materiału i utrwalenie liczb drugiej dziesiątki.

17.    Mierzenie pojemności dowolnie obraną jednostką miary. Wprowadzenie litra (pół i ćwierć litra).

18.    Ważenie przedmiotów za pomocą dowolnie obranej miary. Wprowadzenie kilograma (pół i ćwierć kilograma).

19-20. Dodawanie do 9 i odpowiednie przypadki odejmowania. Wprowadzenie nawiasów.

21.    Dodawanie do 8 i odpowiednie działania odwrotne.

22.    Dodawanie do 7 i odpowiednie działania odwrotne.

23.    Układanie, przekształcanie i rozwiązywanie zadań tekstowych w opracowanym zakresie.

24.    Dodawanie do 6 i odpowiednie działania odwrotne.

25.    Dodawanie do 5. 4 i 3 oraz odpowiednie działania odwrotne. Przemien-ność dodawania.

26.    Rozwiązywanie zadań tekstowych za pomocą równań, utrwalających dodawanie i odejmowanie.

27.    Dodawanie do 2 i 1 i odpowiednie przypadki odejmowania. Rozkład liczb na składniki, łączność dodawania.

28.    Wykorzystanie zbiorów i równań do rozwiązywania zadań tekstowych.

29.    Tabelki funkcyjne, układanie i rozwiązywanie zadań tekstowych. 30-31. Praca kontrolna i korekta braków.

Po opracowaniu dodawania i odejmowania liczb w zakresie 20 bez przekroczenia progu dziesiątkowego opracowujemy materiał z działu 15, związany z litrem i kilogramem. Prowadzimy na tych lekcjach szereg ćwiczeń w mierzeniu pojemności różnymi naczyniami (dowolnie obranymi pojemnościami) i po praktycznym wprowadzeniu litra staramy się od razu stwarzać sytuacje, w których nastąpi operowanie pół i ćwierć litrem. Podobnie wprowadzenie kilograma poprzedzamy praktycznymi ćwiczeniami ważenia dowolnie obranymi miarkami, a dopiero na tej podstawie wprowadzamy kilogram i jego podstawowe praktyczne części (pół i ćwierć kilograma).


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
pic 11 06 072122 2.12. Kształtowanie rozumienia pojęć dodawania i odejmowania w zakresie 20nagania
pic 11 06 072156 2.12.3. Przykłady ćwiczeń 1. Bardzo potrzebne są ćwiczenia w porządkowaniu liczb w
pic 11 06 072311 2.12.6. Przykłady lekcji Lekcja 2 Temat: Rozwiązywanie zadań tekstowyeh na dodawan
pic 11 06 072425 2.12.8. Ćwiczenia dla studentów 1.    Opracuj zestaw ćwiczeń w porz
pic 11 06 071804 A. Osuchowski LISTY B. PRUSA DO A. OSUCHOWSKIEGO [Odręcznie:] Warszawa, d. 16 lute
pic 11 06 071707 274    ALEKS AND AR FLAKER Przekład Autora 14 Ibidem, s. 230. stwu
pic 11 06 072229 & X 13 14 15 12 17 11 x *
pic 11 06 071631 268 ALEKSANDAR FLAKER scottowska”. Linearna zasada fabuły schodkowej organizuje ta
pic 11 06 071643 270    ALEKSANDAR FLAKER wieści Zoli). W literaturze rosyjskiej zas
pic 11 06 071816 176 MICHAŁ GŁOWIŃSKI i głosi, że „psychokrytyka pracuje na tekstach i na słowach t
pic 11 06 071854 182 MICHAŁ GŁOWIŃSKI własną świadomość innemu podmiotowi w związku z innymi przedm
pic 11 06 072009 Rozdział 11 Marginalizacja i wykluczenie społeczne Wstęp Problem marginalizacji i
pic 11 06 072036 Rozdział 11. Marginalizacja i wykluczenie społeczne --------j .. ^^/uwjiiiuwaiiiu
pic 11 06 072048 Rozdział 11. Marginalizacja i wykluczenie społeczne jącym system opieki społecznej
pic 11 06 072110 Rozdział 11. Marginalizacja i wykluczenie społeczne mogących zakwestionować jej pr
pic 11 06 073450 lepsza" - „cudza tożsamość gorsza”), co oczywiście jest konstrukcją społeczną
pic 11 06 141326 12 Zbigniew Jarosiński [2] weryfikacji, jakie wreszcie okazują się najbardzie
pic 11 06 141326 12 Zbigniew Jarosiński [2] weryfikacji, jakie wreszcie okazują się najbardzie

więcej podobnych podstron