podst pedagogiki przedszkolnej z metodyka4

podst pedagogiki przedszkolnej z metodyka4



52 Rozdział 1

(powierzchowna i fragmentaryczna). Mimo tych niedociągnięć jej idea przyjęta została w wielu krajach oraz przyczyniła się do ukształtowania nowych rozwiązań. Znalazła również uznanie w Polsce. Założenia reformy oświaty z 1999 roku dotyczące integracji w klasach I-III odnoszą się w wielu aspektach do wyżej opisanej metody ośrodków.

Edward Claparede (1873-1940)

Szwajcarski psycholog, reprezentant pedagogiki funkq'onal-nej1, jeden z twórców Instytutu J.J. Rousseau w Genewie, przedstawiciel francuskiej szkoły psychologii empirycznej, rozwijał badania nad różnymi przejawami psychiki dziecka w jego spostrzeganiu, myśleniu, zainteresowaniach i zabawach. Zwolennik koncepcji „szkoły na miarę dziecka". Opracował teorię funkcji zastępczej, w której zabawa zastępuje naukę i pracę. Ma ona znaczenie przygotowawcze, tzn. rozwija i ćwiczy funkcje poznawcze najmłodszych. Claparede wyróżnił dwie podstawowe Imikeje zabawy: kompensacyjną i przygotowawczą. Oprócz tego podkreśla!: rozrywkową, terapeutyczną, łagodzącą, relaksacyj-ii.|, społeczną i naśladowczą rolę zabawy.

Celestyn I rei net (1896-1966)

Francuski pedagog, nauczyciel, założyciel szkoły doświadczalnej. Dzieła: Lecole moderne francaise (1964), Opowieści Mateusza (1959), Les Dits de Mathieu, Technicjues Freinet de lecole (1964). Zostały one przetłumaczone na języki: niemiecki, polski, rosyjski, angielski, włoski.

Jeden z przedstawicieli progresywizmu, wzorujący się na dorobku O. Decroly'ego, J. Deweya, M. Montessori. W 1920 roku rozpoczął działalność pedagogiczną, nie mając ku temu formalnych kwalifikacji. Mimo to zaczął intensywnie pracować nie tylko nad uzyskaniem odpowiedniego wykształcenia, ale również nad uczynieniem ze sztywnej i obcej dziecku szkoły - takiej in-" I nowej, sprzyjającej unowocześnieniu życia na wsi. Freir\eta to a/,ano za nauczyciela, który dzięki swojej odwadze, własnej iinrcMicji twórczej i odpowiedniej postawie społecznej przebył

*    i 11 *gę w taki sposób, że sława o jego koncepcji przekroczyć 1 ■ nu ję. Zakładał, że wszechstronny rozwój osobowości dziec_

I    * będzie możliwy tylko wtedy, gdy szkoła tradycyjna zosta-nh zastąpiona szkołą swobodnej ekspresji. Mówiąc o koncepcji i n Inela, należy zwrócić uwagę na dość osobliwą filozofię £y_ i hi I* Ima miała decydujący wpływ na jego pracę. Określa się ją 11! " iialuralistyczną, opartą na russoiźmie. Wyrastała nie ty]p0

*    • i "Inych pojęć o naturze człowieka, lecz z doświadczeń, któ-" mi autor zdobywał w obcowaniu z przyrodą, zwierzętami i*i.. lymi ludźmi. Stworzył ją na podstawach psychologicznych

I" tlrcznych. Dziecko rozwijało się w obrębie kolektywu i gru_ iu ińwieśników. Wychowanie przez pracę, naturalne metodyi iiii.nl/ielna twórczość dziecka, wielość i różnorodność porno-

*    \ n,uikowych oraz doskonałość technik pedagogicznych to td.Mu. nly sprzyjające optymalnemu rozwojowi osobowości \ye

II    • nu Iowskiej placówce. Oryginalna psychologia wrażliwości

• i a I oraz zapewnienie szerokich możliwości gromadzenia i ■ ' i.ule/.eń to postulaty odnoszące się do wychowania przed-i i • 'Im 'go. W rozwoju psychicznym dziecka wyróżnił trzy pod-'i n\ < iwo lazy:

*    i i oględzin (szukania po omacku), charakterystyczną dla I *i*i w szych lat życia;

*    i a/.; im ządzania się w otaczającym świecie, w której kilkuletnie • I lei ko posiada już pewne doświadczenia i wykorzystuje j' vv< iim działaniu;

- 1 ■ • -ahawy pracy, która w miarę dalszego rozwoju jednostki I • i e I- ształca się w pracę - zabawę72.

I ' adycyjną izbę zajęć zastąpiły sale wyposażone m.in. w: me-1 • 'i i szafki z narzędziami, kąciki specjalistyczne, kartoteki fp i Milokorektywnych, płytotekę, dokumentację źródłowp "li" magnetofon, aparat filmowy, wystawy plastyczne i gja_ i' t" ilp Najbardziej znane i stosowane techniki freinetowskie 1 . swobodny tekst stanowiący podstawę do nauki języka ojczy.

W Uel.mw.sl .eNow.il / lisloriii u>\/vlionmniti , »lz cyt,, h, ZhO.

1

E. Claparede, Wychowanie funkcjonalne, przekł. M. Ziembiński, I ,vvów 1923. Pedagogika funkcjonalna Claparede zakłada, że punl Irm u yp u działań wychowawczych jesl aktywność dziecka i jego d.|/cnir dm \ nu


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
podst pedagogiki przedszkolnej z metodyka4 10 Rozdział 1 wychowanie w zbiorowości"1. System wy
podst pedagogiki przedszkolnej z metodyka5 12 Rozdział 1 #    odpowiednie ubieranie;
podst pedagogiki przedszkolnej z metodyka6 14 Rozdział 1 naukę przyzwyczajenia. Jeśli nie będą one
podst pedagogiki przedszkolnej z metodyka7 16 Rozdział 1 nym wykształceniem oraz kulturą wymowy. We
podst pedagogiki przedszkolnej z metodyka8 18 Rozdział 1 jańskiego (1518), Rozmowy potoczne (1519),
podst pedagogiki przedszkolnej z metodyka9 20 Rozdział 1 i niżej. Wdrażał do systematycznej pracy,
podst pedagogiki przedszkolnej z metodyka0 22 Rozdział 1Sebastian Petrycy (1554-1626) Profesor Akad
podst pedagogiki przedszkolnej z metodyka2 26 Rozdział 1 starać się zapobiegać konieczności karania
podst pedagogiki przedszkolnej z metodyka3 30 Rozdział 1 dziecka, traktując je jako indywidualność
podst pedagogiki przedszkolnej z metodyka4 32 Rozdział 1 nej teorii z zakresu edukacji elementarnej
podst pedagogiki przedszkolnej z metodyka6 36 Rozdział 1 W latach 1838-1840 publikował własny tygod
podst pedagogiki przedszkolnej z metodyka7 38 Rozdział 1 wychowania i nauczania zarówno przez grono
podst pedagogiki przedszkolnej z metodyka8 40 Rozdział 1 Przy każdej placówce powinien znajdować si
podst pedagogiki przedszkolnej z metodyka9 42 Rozdział 1 każdego człowieka. Miał do niej głęboki sz
podst pedagogiki przedszkolnej z metodyka0 44 Rozdział 1 Adaptując do polskich potrzeb freblowskie
podst pedagogiki przedszkolnej z metodyka1 46 Rozdział 1 uogólniania i poprawnego używania zwrotów.
podst pedagogiki przedszkolnej z metodyka2 48 Rozdział 1 mających się warunków otaczającej rzeczywi
podst pedagogiki przedszkolnej z metodyka7 88 Rozdział 1 Marta Bogdanowicz - metoda dobrego startu.
podst pedagogiki przedszkolnej z metodyka0 64 Rozdział 1 1838 - rozpoczęcie działalności pierwszej

więcej podobnych podstron