presupozycje 4

presupozycje 4



302 JONATHAN CULLER

Nie w tym rzecz, że takie pytania są mało ważne czy nieistotne; chodzi o to, że sytuacja, w której możliwe jest ustalenie źródeł z tak wielką dokładnością, nie może służyć jako punkt odniesienia dla opisu intertekstualności, jeżeli przez intertekstualność rozumie się ogólną przestrzeń wypowiedzi, przestrzeń, która umożliwia istnienie danego tekstu. Postępowanie Kristevej jest wszakże pouczające, ponieważ pokazuje, jak pojęcie intertekstualności ukierunkowuje badania jego zwolenników. Krytyka oparta na przekonaniu, że teksty „powstają w drodze wchłaniania i zarazem niszczenia innych tekstów przestrzeni intertekstualnej”, wydaje się bardziej owocna wówczas, gdy można zidentyfikować poszczególne przedteksty, z którymi utwór się zmaga, taka zaś praktyka krytyczna skłania badacza do uznania, że „tekst poetycki powstaje w wyniku złożonego procesu równoczesnego uznania i odrzucenia jakiegoś innego tekstu” 1.

Krytykiem, który bez wahania obrał tę drogę, który przyjął pojęcie intertekstualności, a zarazem zawęził je do relacji między danym tekstem a określonym tekstem wobec niego prekursorskim, do relacji między poetą i jego głównym poprzednikiem, jest Harold Bloom. Francuscy zwolennicy intertekstualności nie muszą się spierać z Bloomem, skoro przyjął on intertekstualną naturę tekstu i znaczenia:

Do poglądów opornych na kontrargumenty należy „zdroworozsądkowe” stanowisko, zgodnie z którym tekst poetycki jest samowystarczalny, ma wykrywalne znaczenie czy znaczenia bez odniesienia do innych tekstów poetyckich. Niestety, utwory poetyckie nie są rzeczami, lecz składają się ze słów, które odnoszą się do innych słów, te zaś słowa z kolei odnoszą się do jeszcze innych słów — coraz dalej w gęsty, zatłoczony świat języka literackiego. Każdy wiersz jest współ wierszem, każde czytanie współczytaniem ia.

Jest tak, ponieważ wcześniejsze akty językowe umożliwiają nasze działania w sferze wypowiadania i stanowią ich fundament. Bloom rozważa, co by się działo,

gdyby spróbować pisać lub uczyć, albo myśleć, lub choćby tylko czytać bez poczucia tradycji? No cóż, nic się nie będzie działo, po prostu nic. Nie można pisać ani uczyć, albo myśleć czy choćby tylko czytać, nie naśladując, to zas, co naśladujemy, jest dziełem innej osoby, jej pisaniem, uczeniem albo myśleniem czy czytaniem. Nasz stosunek do tego, co tę osobę ukształtowało, to tradycja 51

W tym miejscu możemy dostrzec, że ów zwrot od tekstów do osób, które zyskują coraz większe znaczenie i w końcu stają się centralnym elementem koncepcji Blooma, sytuuje tę koncepcję w zdecydowanej opozycji wobec teorii jego francuskich poprzedników. Tak np. można

powiedzieć, że dla Barthes’a modelowy wzorzec wytwarzania tekstowego stanowi Bouvard i Pecuchet, na których żywoty składa siej nieskończona sieć anonimowych cytatów. Natomiast dla Bibom a ir.tertek:.iualm:ść nie jest sferą anonimowości i banału, lecz heroicznym ścieraniem sic; wzniosłego poety z przytłaczającym go poprzednikiem:

„Tekst” poetycki — tak jak ja go rozumiem — nie powstaje przez łączenie znaków na papierze, lecz jest polem walki psychicznej, na którym żywe siły toczą zmagania o jedyne zwycięstwo warte tej nazwy — wieszczy triumf ducha nad zapomnieniem l5.

Zwracając się od tekstów do osób, Bloom proklamuje intertekstualność z zapałem mniej rozważnym niż Barthes — u Barthes’a bowiem tautologiczfne określenie intertekstualności jako „deja lu” [już czytane) jest o tyle rozczarowujące, że przekreśla wzbudzone oczekiwania; u Rłoo-ma, który wskazuje prekursorów po imieniu i opisuje owe tytaniczne walki, których trenem jest tradycja poetycka, entuzjazm ów ma podstawy. W istocie rzeczy, użytek, jaki robi on z intertekstualności, jest śmiałym posunięciem, które nęci krytyka sfrustrowanego przez perspektywy analizy Barthesiańskiej przestrzeni nieskończonej mnogości anonimowych przytoczeń. Jest to posunięcie śmiałe, ponieważ proklamując zależność każdego tekstu od innych tekstów, Bloom stwarza zarazem komfort, którego nawet kabalistyczna retoryka nie może przesłonić. Funkcją teorii wpływów Blooma, tak jak i funkcją Freudowskich analogii, które nadają jej strukturę, jest zachowanie wszystkiego w rodzinie. Intertekstualność to rodzinne archiwum; grzebiąc w mm, pozostajemy całkowicie wewnątrz tradycyjnego kanonu wielkich poetów. Tekst jest wytworem intertekstualnym, zrozumiałym tylko w relacji do innych tekstów, których stanowi kontynuację, uzupełnienie, transformację czy sublimację; kiedy jednak pytamy o owe inne teksty, okazuje się, że są to podstawowe utwory pojedynczego wybitnego prekursora. A jeśli py-tamy, dlaczego tak musi być, dlaczego intertekstualność powinna być ograniczona do stosunków między dwiema tylko indywidualnościami, odpowiedź będzie prawdopodobnie brzmiała, że człowiek może mieć tylko jednego ojca: scenariusz sagi rodzinnej wyznacza poecie tylko jed-hogo przodka. To z rodzinnej sagi jest ta intymna i krwiożercza intertekstualność wzniosłych poetów, z której wywodzi się intertekstualność j ® Storna. Są to poza wszystkim źródła; prekursor jest wielkim źródłem, •.jntertekstualnym autorytetem. Kiedy tajemną metodą, która pozostaje jeszcze do zanalizowania, wskaże się kluczowego prekursora tekstu, uzy-

SN przestrzeń intertekstualną; podziały tej przestrzeni można opisać na wiele różnych sposobów.

Mój opis teorii Blooma ma być nie tyle atakiem, co unikiem; ehe;ai-ym stanąć z boku i pozwolić, by minął mnie w galopie. Ostaico/.nie

15 £ -i

0 o m, Poetry and. Repression, s. 2.

1

K risteva, Semiotike, s. 257.

w H. Bloom, Futury and Repression. New Haven 1976, s. 2—-3. w H. Bloom, A Map oj Misreading. New York 1975, s. 32.


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
12897 IMG?56 302 JONATHAN Cm.l KU Kie w tym rzecz, że takie pytania są mało ważne czy nieistotne; ch
presupozycje 6 306 JONATHAN CULLER sie logicznym także pytania (Gdzie on poszedł? — pytanie to zakła
presupozycje 6 300 JONATHAN CULLER sie logicznym także pytania (Gdzie on poszedł? — pytanie to zakł
presupozycje 7 308 JONATHAN CULLER Zakładając, że przeraźliwa piękność została ukształtowana przez j
presupozycje 2 208 JONATHAN CULLER sposób zarówno zrozumiałość, jak i ważność tego artykułu zależy o
presupozycje 3 300 JONATHAN CULLER tekstów uraz kodów w tej przestrzeni; analogiczną czynnością jest
presupozycje 3 300 JONATHAN CULLER 300 JONATHAN CULLER jest pisa- tc-kslów oraz kodów w tej przestrz
presupozycje 5 JONATHAN CULLER bowiem jego teoria traktuje nie o tradycji, intertekstualności i pres

więcej podobnych podstron