Przedsiębiorstwo turystyczne w gospodarce wolnorynkowej G Gołembski (184)

Przedsiębiorstwo turystyczne w gospodarce wolnorynkowej G Gołembski (184)



185


1. Znaczenie działalności marketingowej w firmie turystycznej

za W. Hillem podać trochę więcej szczegółów. W myśl tej definicji marketing to konkretne zadania dotyczące:

•    zbierania i wartościowania wszystkich istotnych danych i informacji,

•    systematycznego planowania, realizacji i kontroli faktycznych przedsięwzięć związanych ze zbytem, a zwłaszcza posługiwania się środkami marketingowymi w kształtowaniu produktu i asortymentu, określenia rynku i kanałów zbytu, polityki cenowej i reklamy, sprzedaży, dostaw i innych usług posprzedażowych,

•    wywierania skoordynowanego wpływu na pozostałą działalność przedsiębiorstwa, która jest niezbędna do zapewnienia marketingowych zachowań całego przedsiębiorstwa4.

Stąd też wszelka aktywność marketingowa składa się z dwóch działań:

•    działania wstępne, to wybór celu, czyli określenie grupy ludzi, do których pragnie się dotrzeć (segmentacja rynku),

•    działania wykonawcze, to ustalenie kompozycji elementów marketingu, czyli czynności, które pozwolą na najefektywniejsze wykonanie zadania.

Te elementy, o których wspomniano wyżej i które składają się na wielokierunkowe działania marketingowe przedsiębiorstwa chcącego sprzedać usługi lub wyroby, to: produkt, system dystrybucji, cena i promocja, czyli tzw. 4 P (z języka angielskiego: product, place, price i promotion). Można to ująć w tabeli 24.

Tabela 25. Możliwości dostosowania działań przedsiębiorstwa do 4 P

Elementy marketingu

Działania podejmowane w przedsiębiorstwie

1. Produkt - Product

Kształtowanie produktu Marka handlowa Tworzenie nazwy handlowej Opakowanie Gwarancje

Usługi w trakcie realizacji

2. Dystrybucja - Place

Kanały dystrybucji Fizyczna dystrybucja

3. Cena - Price

Polityka cen Zniżki i dyskonta

4. Promocja - Promotion

Reklama

Sprzedaż osobista Promocja sprzedaży Public relation Matka i opakowanie

Źródło; W. J. Stanton, Fundamentalś of Marketing, Mc Graw-Hill Inc., 1984.

W. Hill, Marketing, tom I, wyd. 2, Bem-Stuttgart 1972, s. 57.


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
Przedsiębiorstwo turystyczne w gospodarce wolnorynkowej G Gołembski (186) 187 1. Znaczenie działa
Przedsiębiorstwo turystyczne w gospodarce wolnorynkowej G Gołembski (188) 189 1. Znaczenie działa
Przedsiębiorstwo turystyczne w gospodarce wolnorynkowej G Gołembski (181) Rozdział VII PODSTAWY M
Przedsiębiorstwo turystyczne w gospodarce wolnorynkowej G Gołembski (187) 188 VII. Podstawy marke
Przedsiębiorstwo turystyczne w gospodarce wolnorynkowej G Gołembski (193) 194 VII. Podstawy marke
Przedsiębiorstwo turystyczne w gospodarce wolnorynkowej G Gołembski (195) 196 VII. Podstawy marke
Przedsiębiorstwo turystyczne w gospodarce wolnorynkowej G Gołembski (197) 198 VII. Podstawy marke
Przedsiębiorstwo turystyczne w gospodarce wolnorynkowej G Gołembski (199) 200 VII. Podstawy marke
Przedsiębiorstwo turystyczne w gospodarce wolnorynkowej G Gołembski (201) 202 VII. Podstawy marke
Przedsiębiorstwo turystyczne w gospodarce wolnorynkowej G Gołembski (203) 204 VII. Podstawy marke
Przedsiębiorstwo turystyczne w gospodarce wolnorynkowej G Gołembski (208) 209 Bibliografia Otto J
Przedsiębiorstwo turystyczne w gospodarce wolnorynkowej G Gołembski (185) 186 VII. Podstawy marke
Przedsiębiorstwo turystyczne w gospodarce wolnorynkowej G Gołembski (174) 175 3. Decyzje inwestyc
Przedsiębiorstwo turystyczne w gospodarce wolnorynkowej G Gołembski (183) 184 VII. Podstawy marke
Przedsiębiorstwo turystyczne w gospodarce wolnorynkowej G Gołembski (103) II 104 V. Organizacja i
Przedsiębiorstwo turystyczne w gospodarce wolnorynkowej G Gołembski (109) 110 V. Organizacja i fi
Przedsiębiorstwo turystyczne w gospodarce wolnorynkowej G Gołembski (135) Uł o Tabela 20. Kształt
Przedsiębiorstwo turystyczne w gospodarce wolnorynkowej G Gołembski (192) 193 2. Źródła danych dl
Przedsiębiorstwo turystyczne w gospodarce wolnorynkowej G Gołembski (196) 197 2. Źródła danych dl

więcej podobnych podstron