Przedsiębiorstwo turystyczne w gospodarce wolnorynkowej G Gołembski (194)

Przedsiębiorstwo turystyczne w gospodarce wolnorynkowej G Gołembski (194)



195


2. Źródła danych dla marketingu w turystyce

Middleton uzupełnia te źródła o przykłady z turystyki, a mianowicie:

•    dane dotyczące sprzedaży/rezerwacji w ujęciu dziennym, tygodniowym itp. według typu konsumenta, produktu itp;

•    informacje dotyczące turystów, np. karty rejestracyjne gości, dane z formularzy rezerwacyjnych;

•    dane narodowych organizacji turystycznych1.

Widzimy więc, że dane te są zarówno zewnętrzne, jak i wewnętrzne dla firmy. Jednakże ich analiza winna być tak prowadzona, aby można było na jej podstawie wyprowadzić wnioski dotyczące przyszłości firmy. Stąd też marketingowy system informacyjny:

1)    nie powinien dostarczać zbędnych informacji i w nadmiarze - dane powinny być oceniane i agregowane zgodnie z potrzebami informacyjnymi,

2)    zarówno użytkownicy, jak i dostawcy informacji muszą być świadomi podejmowanych decyzji,

3)    nie wystarczy tylko dostarczanie informacji w ramach systemu - ich użytkownicy oczekują często pomocy w podejmowaniu decyzji i kontroli jej rezultatów,

4)    system jest zawsze elementem przedsiębiorstwa, podczas gdy badania marketingowe mogą być prowadzone na zlecenie przez firmy profesjonalne2.

Można więc podsumować dotychczasowe rozważania i określić cechy marketingowego systemu informacyjnego bazującego na dokonywaniu badań wtórnych i przetwarzaniu danych. Marketingowy system informacyjny:

1)    korzysta zarówno z danych wewnętrznych, jak i zewnętrznych,

2)    dotyczy zarówno zapobiegania problemom, jak i ich rozwiązywaniu,

3)    działa nieprzerwanie - jest systemem,

4)    skłania się ku przyszłości,

5)    jest procesem, w którym wykorzystanie komputerów jest konieczne,

6)    zawiera inne substytuty oprócz badań marketingowych.

Dane te mogą być wykorzystywane w każdym przedsiębiorstwie. Ich nośność informacyjna jest bardzo duża. Dlatego w większości przypadków szczególnie małe i średnie firmy poprzestają na tych badaniach.

Badania marketingowe (marketing research) stosowane są dopiero po wyczerpaniu wszystkich informacji pochodzących ze źródeł wtórnych. Noszą one nazwę „field research” - badania w terenie. Są to badania specjalistyczne, na ich podstawie uzyskujemy oryginalne wyniki. Należą do nich przede

1

   V. T. C. Middleton, Marketing..., s. 128.

2

   Wg: S. Kaczmarczyk, Badania marketingowe, metody i techniki, PWE, Warszawa 1995, s. 30.


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
Przedsiębiorstwo turystyczne w gospodarce wolnorynkowej G Gołembski (192) 193 2. Źródła danych dl
Przedsiębiorstwo turystyczne w gospodarce wolnorynkowej G Gołembski (196) 197 2. Źródła danych dl
Przedsiębiorstwo turystyczne w gospodarce wolnorynkowej G Gołembski (190) 191 2. Źródła danych dl
Przedsiębiorstwo turystyczne w gospodarce wolnorynkowej G Gołembski (193) 194 VII. Podstawy marke
Przedsiębiorstwo turystyczne w gospodarce wolnorynkowej G Gołembski (195) 196 VII. Podstawy marke
Przedsiębiorstwo turystyczne w gospodarce wolnorynkowej G Gołembski (103) II 104 V. Organizacja i
Przedsiębiorstwo turystyczne w gospodarce wolnorynkowej G Gołembski (109) 110 V. Organizacja i fi
Przedsiębiorstwo turystyczne w gospodarce wolnorynkowej G Gołembski (135) Uł o Tabela 20. Kształt
Przedsiębiorstwo turystyczne w gospodarce wolnorynkowej G Gołembski (185) 186 VII. Podstawy marke
Przedsiębiorstwo turystyczne w gospodarce wolnorynkowej G Gołembski (70) 71 2. Aktualna podaż usł
Przedsiębiorstwo turystyczne w gospodarce wolnorynkowej G Gołembski (0) Grzegorz Gołembski
Przedsiębiorstwo turystyczne w gospodarce wolnorynkowej G Gołembski (100) 101 3. Opłacalność świa
Przedsiębiorstwo turystyczne w gospodarce wolnorynkowej G Gołembski (101) Rozdział V ORGANIZACJA
Przedsiębiorstwo turystyczne w gospodarce wolnorynkowej G Gołembski (104) 105 /. Organizacja prze
Przedsiębiorstwo turystyczne w gospodarce wolnorynkowej G Gołembski (105) 106 V. Organizacja i fi
Przedsiębiorstwo turystyczne w gospodarce wolnorynkowej G Gołembski (106) 107 1. Organizacja prze
Przedsiębiorstwo turystyczne w gospodarce wolnorynkowej G Gołembski (107) 108 V. Organizacja i fi
Przedsiębiorstwo turystyczne w gospodarce wolnorynkowej G Gołembski (108) 109 1. Organizacja prze
Przedsiębiorstwo turystyczne w gospodarce wolnorynkowej G Gołembski (10) 11 2. Typy organizacji g

więcej podobnych podstron