Przedsiębiorstwo turystyczne w gospodarce wolnorynkowej G Gołembski (92)

Przedsiębiorstwo turystyczne w gospodarce wolnorynkowej G Gołembski (92)



93


2. Elastyczność, równowaga i użyteczność ...

Tabela 11. Wpływ czynników ekonomicznych na popyt turystyczny7

Miejsce zamieszkania Zmienne ekonomiczne (grupa A)

Miejsce docelowe Zmienne ekonomiczne (grupa B)

Wspólne zmienne (grupa C)

Osobi ste rozporządzan i e poziomem dochodów

Ogólny poziom ccn

Porównywalność cen pomiędzy miejscem zamieszkania a miejscem docelowym

Struktura wydatków

Poziom konkurencji wśród dostawców

Natężenie promocji miejsca docelowego

Wartość pieniądza

Jakość produktu turystycznego

Kurs wymiany

Polityka podatkowa i kontrola wydatków turystycznych

Czas i koszt podróży

Można nawet stwierdzić, że w hotelarstwie mamy do czynienia z równowagą chwilową i długookresową, sformułowaną przez Marschalla. W danym momencie - gdy wszystkie miejsca są wykorzystane - faktycznie nic nie możemy zrobić, aby doprowadzić do wzrostu podaży. W okresie krótkim, w którym nie wchodzi jeszcze w rachubę uruchomienie nowej inwestycji, możliwości wzrostu podaży przez hotel są też ograniczone. Większe pole manewru mają władze regionalne w zakresie zwiększenia podaży usług noclegowych w swoim regionie. Mogą bowiem uruchamiać substytucyjne źródła podaży w postaci pokoi gościnnych, pensjonatów itp., co nie jest równoznaczne z uruchomieniem procesu inwestycyjnego. Dopiero w długim czasie podaż usług noclegowych może zostać dostosowana do popytu poprzez zbudowanie nowego hotelu lub powiększenie już istniejącego.

Po okresie zwiększonego zapotrzebowania na usługi noclegowe, który trwa dłuższy czas i powoduje zjawisko wzrostu cen w modnych miejscowościach, dochodzi potem do nasycenia potrzeb i obniżek cen. Powoduje to oczywiście kolejny spadek efektywności.

Zjawisko to obserwujemy w wielu regionach świata. Dobrym przykładem są wyjątkowo niskie ceny w Nepalu, powodowane dużą liczbą miejsc noclegowych, wojny cenowe w Hiszpanii czy przeinwestowanych Włoszech, spadki cen w Austrii itp.

A. Buli, The Economics..., op. cit., s. 30.


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
Przedsiębiorstwo turystyczne w gospodarce wolnorynkowej G Gołembski (90) 91 2. Elastyczność, równ
Przedsiębiorstwo turystyczne w gospodarce wolnorynkowej G Gołembski (94) 95 2. Elastyczność, równ
Przedsiębiorstwo turystyczne w gospodarce wolnorynkowej G Gołembski (96) 97 2. Elastyczność, równ
Przedsiębiorstwo turystyczne w gospodarce wolnorynkowej G Gołembski (91) 92 IV. Zastosowanie zasa
Przedsiębiorstwo turystyczne w gospodarce wolnorynkowej G Gołembski (34) 35 2. Dziwna siła - moty
Przedsiębiorstwo turystyczne w gospodarce wolnorynkowej G Gołembski (84) 85 1. Cechy branży hotel
Przedsiębiorstwo turystyczne w gospodarce wolnorynkowej G Gołembski (89) 90 IV. Zastosowanie zasa
Przedsiębiorstwo turystyczne w gospodarce wolnorynkowej G Gołembski (93) 94 IV. Zastosowanie zasa
Przedsiębiorstwo turystyczne w gospodarce wolnorynkowej G Gołembski (103) II 104 V. Organizacja i
Przedsiębiorstwo turystyczne w gospodarce wolnorynkowej G Gołembski (109) 110 V. Organizacja i fi
Przedsiębiorstwo turystyczne w gospodarce wolnorynkowej G Gołembski (135) Uł o Tabela 20. Kształt
Przedsiębiorstwo turystyczne w gospodarce wolnorynkowej G Gołembski (185) 186 VII. Podstawy marke
Przedsiębiorstwo turystyczne w gospodarce wolnorynkowej G Gołembski (192) 193 2. Źródła danych dl
Przedsiębiorstwo turystyczne w gospodarce wolnorynkowej G Gołembski (196) 197 2. Źródła danych dl
Przedsiębiorstwo turystyczne w gospodarce wolnorynkowej G Gołembski (70) 71 2. Aktualna podaż usł
Przedsiębiorstwo turystyczne w gospodarce wolnorynkowej G Gołembski (0) Grzegorz Gołembski
Przedsiębiorstwo turystyczne w gospodarce wolnorynkowej G Gołembski (100) 101 3. Opłacalność świa
Przedsiębiorstwo turystyczne w gospodarce wolnorynkowej G Gołembski (101) Rozdział V ORGANIZACJA
Przedsiębiorstwo turystyczne w gospodarce wolnorynkowej G Gołembski (104) 105 /. Organizacja prze

więcej podobnych podstron