psych rozw 7

psych rozw 7



VII. PROSZĘ WYJAŚNIĆ POJĘCIA;

Opóźnienie rozwoju- mówimy o nim wtedy gdy, całokształt funkcji psychicznych i ruchowych odpowiada poziomowi dziecka młodszego. Opóźnienie może jednak dotyczyć tylko niektórych sfer rozwoju psychoruchowego na tle prawidłowego, a nawet przyśpieszonego rozwoju w innych zakresach, co jest charakterystyczne dla rozwoju nieharmonijnego .Ten typ zakłóceń w rozwoju występuje pod postacią dysharmonii pomiędzy rozwojem fizycznym / umysłowym, lub opóźnienie rozwoju ruchowego przy prawidłowym rozwoju umysłowym.

Dysharmonia rozwoju- tempo rozwoju poszczególnych sfer rozwoju jest różne. Może to być opóźnienie bądź wybitnie przyśpieszony rozwój niektórych funkcji, przy normalnym odpowiednim do danego wieku poziomie pozostałych. W badaniach testowych są to wysokie ilorazy sugerujące rozwój globalnie przyśpieszony.

Upośledzenie rozwoju- opóźnienie tempa rozwoju

Przyśpieszenie rozwoju- przyspieszony rozwój niektórych funkcji, przy normalnym, odpowiednim dla danego wieku poziomie pozostałych.

VIII. POZIOMY UPOŚLEDZENIA Z KRÓTKĄ ICH CHARAKTERYSTYKĄ

Upośledzenie umysłowe-Zologofrenia, niedorozwój umysłowy/ globalne opóźnienie w rozwoju.

klasyfikacja    iloraz inteligencji

lekkie upośledzenie umysłowe-    67-52

umiarkowane upośledzenie umysłowe    51-36

znaczne upośledzenie umysłowe    35-20

głębokie upośledzenie umysłowe    19 i niżej

lekkie upośledzenie umysłowe/II67-52/-

we wczesnych okresach życia jest nierozpoznawalne.

Dopiero w wieku szkolnym okazuje się, że sobie nie radzi. Dziecko rozwija się wolniej .Fizycznie rozwija się prawidłowo, sprawność motoryczna tez prawidłowa. W 6-7 roku życia badania testowe wykazują trudności w uczeniu się. Dziecko jest mniej skoncentrowane, rozproszone. Dłużej musi uczyć się każdej czynności i wykonuje ja w spowolnieniu. Spowolnienie psychoruchowe-potrzebuje więcej czasu. Dziecko myśli pojęciowo, posługuje się schematami, konkretne pojęcia .Pojęcia abstrakcyjne i wymagające uogólnień nie są dziecku dostępne. Toteż programy nauczania w szkołach specjalnych są okrojone z treści abstrakcyjnych. Najlepiej rozwija sie sfera ruchowa co pozwala na wyuczenie zawodu. Emocjonalność-infantylne, odstają od innych dzieci. Emocjonalność chwiejna ,niestabilna, niesamodzielne emocjonalnie, wymagają pomocy w tej dziedzinie. Niektórzy autorzy twierdzą, że dziecka takie może uzyskać rozwój dziecka 8-12 letniego. Lecz są to różnice indywidualne, zależne od środowiska w którym dziecko żyje. Im lepsze środowisko kulturowe tym lepszy rozwój dziecka. Jest to proces rozciągnięty w czasie. Osoby te mogą mięć dobrą pamięć lecz słabą analizę i syntezę. Są to dzieci wyuczane stąd specjalne szkolnictwo. umiarkowane upośledzenie umyslowe/1151-36/-

Jest dostrzegalne już w wieku niemowlęcym .W optymalnych warunkach życiowych dochodzą do rozwoju dziecka 7-letniego z wyjątkiem rozwoju mowy .Uzyskują to po 15-16-latach.Dzieci są wyćwiczalne-po długotrwałych i żmudnych ćwiczeniach/samoobsługa nawyk czystości/ a niewyuczalne. Niezdolne do koncentracji, wymagają ciągłej opieki znaczne upośledzenie umysłowe-/II 35-20/

Rozwijają się z dużym opóźnieniem od urodzenia. W optymalnych warunkach życia osiągają rozwój dziecka 3-letniego w wieku 8-10 lat, niskie tempo rozwoju .Są to dzieci niesamodzielne ,od zarania widać ,że dziecko źle się rozwija. Są wyćwiczalne tylko w zakresie podstawowych i często powtarzanych czynności. Rozumieją mowę i proste, codzienne polecenia, w kontakcie nadmiernie pieszczotliwe przylepne. Wymagają ciągłej opieki .

7


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
psych rozw 1 I. POJĘCIE ROZWOJU PSYCHICZNEGO wg. Maria Przetacznikowa a) Wszelki długotrwały proces
psych rozw 2 4. Różnicowanie się obiektu (układu) Różnicowanie procesów, funkcji i czynności psychi
psych rozw 3 -funkcja wieku -funkcja wagi/siatki rozwojowe -funkcja długości -funkcja płci -funkcja
psych rozw 4 człowieka, siłę równowagę i ruchliwość procesów pobudzania i hamowania. Układ nerwowy
psych rozw 5 7.Dorosłośc powyżej 24 lat V KRÓTKA CHARAKTER YSTYKA POCZĄ TK OWYCH OKRESÓW ROZWOJOWYC
psych rozw 6 dowolna kierowana przez dziecko Potrafi postawić sobie zadanie i zrealizować je. Pamię
psych rozw 8 głębokie upośledzenie umysłowe/II 19 i niżej / Nie jest pewne czy dzieci te wykształca
psych rozw 9 chwiejność emocjonalną. Emocja małego dziecka, która jest odpowiedzią na aktualnie dzi
psych rozw 0 emocjonalnego dziecka do pewnych określonych obiektów. Odpowiednie organizowanie doświ
psych rozw 1 smutek. Nie oznacza to oczywiście, że te emocje rozumieją. Brak jest jasnej odpowiedzi
psych rozw 2 Konkretne zmiany zachodzące w nas pod wpływem rozwoju społecznego wdg. E.Hurlock. 7.po
psych rozw 3 16 OKRESY W ROZWOJU SPOŁECZNYM DZIECI W UJĘCIU Z.ZABOROWSKIEGO I.Inteligencja pierwotn
psych rozw 4 osoby obce. Agresja bywa też skierowana na inne istoty żywe oraz na przedmioty martwe
psych rozw 5 19 JAKIE DZIECKO MOŻEMY NAZWAĆ NIEDOSTOSOWANYM SPOŁECZNIE Dziecko niedostosowane społe
psych rozw 6 poznać, czego oczekują członkowie grupy. 21 Przebieg rozwoju moralnego. Rozwój moralny
psych rozw 7 ustalonych przez społeczeństwo, i nie tolerowano żadnych od nich odchyleń. Obecnie prz
psych rozw Psychologia rozwoju dziecka - wykłady Obciążenia 15 godzin Wykładowca - dr Jan Pachałko
skanuj0050 (25) 102 fcUDAJMOSOLOGIA CZYLI NAUKA O CELU I SZCZĘŚCIU CZLOWII k c nic postawione, a kon
GW CW01A BUD rozw KMBiM WILiŚ PGGEOMETRIA WYKRESLNAĆWICZENIE NR 1 Rok I, semestr I (zimowy) Imię i

więcej podobnych podstron