psychologia motywacji w organizacji 1 page30 image15

psychologia motywacji w organizacji 1 page30 image15



26 ZorJsi AW Nwckak?/'su nonuii^ ,MOTYH'A<‘ll IV OltGANIZACJl

. rozwoju - odpowiedzialne' za dążenie człowieka do ciągłego ulep**

hic i zwiększania własnej etcktywności, dz,ęk, czemu łatwiejsze staj0 tunkcjonowanie w otaczającym kwiecie. Na gruncie zawodowym n1(), S|oznaczać dążenie do realizacji swojego potencjału poprzez zajmowanjrzeczami dającymi satysfakcję i pozwalającymi na stawanie się lym kjS|V może się być.    1

W przeciwieństwie jednak do teorii Maslowa, Alderfer uważał, iż ludz.k działanie może być w danej chwili wynikiem oddziaływania niejednej pot r>. ’<‘ hy, ale kilku równocześnie. Założenie takie, dzięki większej wszechstronno^ pozwała na pełniejsze wyjaśnienie powodów zachowania jednostki w dany,,’ momencie. Druga różnica sprowadza się do tezy Maslowa głoszącej, że jC(nostka pozostaje na danym poziomie realizacji potrzeb tak długo, jak dług() są one zaspokajane. Alderfer wprowadził do swojej teorii element określany jako frustracja i regresja. W praktyce oznacza to, iż. pojawienie się sytuacji w której człowiek zaczyna odczuwać frustrację związaną z problemami z zaspokojeniem potrzeby wyższego rzędu, powoduje przejście do ponownego /.a. spokajania potrzeb leżących niżej w jego osobistej hierarchii. Oznacza to, że w sytuacjach trudnych może dochodzić do swoistego uwstecznienia i zaprzepaszczenia dotychczasowych osiągnięć jednostki.

Kolejną teorią bazującą na potrzebach jest teoria McClellanda1, określana jako teoria motywacji osiągnięć. Autor opar! swoją teorię na wynikach badań prowadzonych wśród menedżerów. Teoretyczną podstawą i inspiracją do jego badań były dokonania Murraya2_\ który w latach 30. stworzył listę potrzeb kierujących działaniami ludzi. Teoria McClellanda opierała się nzałożeniu,motywacja człowieka związana jest z procesem zaspokajania określonych potrzeb.

• Potrzeba osiągnięć, rozumiana jako konieczność wyznaczania i realizowania przez jednostkę celów zgodnych z jej standardami doskonałości. Na płaszczyźnie zawodowej może to oznaczać podejmowanie ambitnych działań, pozycjonowanie własnych standardów wykonania w kontekście innych członków zespołu i organizacji, co prowadzi do ulegania skłonnościom ry-walizacyjnym. Dzięki takiemu mechanizmowi staje się możliwe pobudzanie motywacji pracowniczej poprzez wprowadzenie elementów konkurencji pomiędzy pracownikami.

potrzeb3 przynależności, określana jako nieustanne dążenie do współd/.ia tania z innymi, nawiązywania i utrzymywania pozytywnych relacji, dzięki którym możliwe staje się uzyskiwanie wsparcia oraz zrozumienia ze strony najbliższego otoczenia. W relacjach zawodowych oznaczać to może skłonność do bycia członkiem jakiejś grupy i przyjmowania w imię utrzymania członkostwa w niej jakiejś roli.

t potrzeba władzy, definiowana jako siła popychająca do uzyskania kontroli nad działaniami innych ludzi, a przynajmniej uzyskania możliwości wpływania na ich poczynania. Na płaszczyźnie zawodowej oznacza to pragnienie uzyskania awansu, a przynajmniej zwiększenia zakresu odpowiedzialności i uprawnień na przykład poprzez przyjęcie roli eksperta mającego przewagę wiedzy nad innym.

Wartością tej teorii była próba stworzenia profilu zachowań charakterystycznych dla osób wykonujących różne zawody i odnoszących w nich sukcesy. Największym zainteresowaniem cieszyły się zwłaszcza badania dotyczące potrzeby osiągnięć oraz próby stworzenia metod empirycznych pozwalających na jej pomiar2 .

Ciekawym pomysłem na prowadzenie badań nad problematyką motywacji jest analizowanie zachowań i ich powodów nie u osób funkcjonujących w organizacji, lecz próba zbadania osób, które utraciły pracę, i tego, jakie konsekwencje dla ich motywacji wywołała taka sytuacja. Badania takie zostały zapoczątkowane juz. w latach 30. W ich wyniku zaproponowano rozróżnienie potrzeb na dwie grupy:

. potrzeb jawnych, np. służących zapewnieniu jednostce środków do życia

•    potrzeb utajonych, w tej grupie znalazły się takie potrzeby, jak potrzeba nawiązania . zachowania kontaktów społecznych, poczucia celowości działania . istnienia, osiągnięcie i utrzymanie odpowiedniego statusu społecznego23.

Konsekwencji, utraty pracy jest dla jednostki niemożność żaspokajania po-•raeb U1 w lak widać na podstawie powyższych badań, ludzie kierują się

*    swold' dZla a"ladbard2° Podobnym zakresem pobudek i jest to rcla yw-„ie niezależne od tęgo czy dotyczy sytuacji zawodowych, czy też zachowań pozaorgamzacyjnych. Subiektywna atrakcyjność, a zarazem „dczuwalność

- — Motwa.

r^n^Cu^ity^S*............

1

Griflin R.W. (2000). Podstawy zarządzania organizacjami. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

2} HallC.S., I.indzcyG. (1994). Teorie osobowości. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
psychologia motywacji w organizacji 1 page30 image11 IM ZlJUSI.AW NlrCK*** • / . U IIOI OI1IA MOTYWA
psychologia motywacji w organizacji 1 page30 image13 22 /.nyisi.AW NnckAHr. • l srrjidi <h;ia mo
psychologia motywacji w organizacji 1 page30 image12 r____MOrr^CI W omnkm:,, przejrzystość systemu,
psychologia motywacji w organizacji 1 page30 image14 24 Znr.tsiA itAIWMM • psra . Im, IIOIOOIA
psychologia motywacji w organizacji 1 page30 image16 y- H5 2g    Zn*tst AK Ntm:KA*r •
psychologia motywacji w organizacji 1 page30 image17 JO Znnsi a » Ałw a a . /i, ;/■)/(»../.<
psychologia motywacji w organizacji 1 page30 image18 t.7 tOl ,0(!M ..„TYKACH W OHOA NIŻACHp^——“*>
psychologia motywacji w organizacji 1 page30 image19 .1*1 / ,t%* MlA-KAKr , rsrarni.oulA Morimi:// h
psychologia motywacji w organizacji 1 page30 image1 ............. " ......,v, .................
psychologia motywacji w organizacji 1 page30 image25 ... aorrWACit Wt»niAM/M: . I--tifll.OOlA MOJZ--
psychologia motywacji w organizacji 1 page30 image29 //>- /v/ a h* Aft*ck a h/ • /Nn unitu u a Mo
psychologia motywacji w organizacji 1 page30 image20 /Jtsisl AWNrtCBA** /Ml 3/0/OtilA MOTYWACH W OHG
psychologia motywacji w organizacji 1 page30 image21 zniżnicować działania motywacyjne wobec pracown
psychologia motywacji w organizacji 1 page30 image22 ■ L nr^ncia jest teoria sprawiedliwości AdamSa-
psychologia motywacji w organizacji 1 page30 image23 ./w- / 2. zmienna częstotliwość   &nb
psychologia motywacji w organizacji 1 page30 image24 44 44 , wcnoiotilA MOTrn-At:n w OHr.ANrAAct, vy
psychologia motywacji w organizacji 1 page30 image26 nikóW- ^“Erftenie jedynie pewnyw* ł" — - s
psychologia motywacji w organizacji 1 page30 image27 50 50 uorrwACJi wohoanizach ,Vtm * Skuteczne za
psychologia motywacji w organizacji 1 page30 image28 <!»<• %»• * " <!»<• %»• * &q

więcej podobnych podstron