psychologia motywacji w organizacji 1 page30 image23

psychologia motywacji w organizacji 1 page30 image23



./w-

/ 2. zmienna częstotliwość    j 4. zmienny aiUauc

Źródło: Grillin R. (2000). Podstawy zarządzania organizacjami. Warszawa: Wydawnictwo n S. 4/6.    n auk0We


4/0-

, heli forny wzmocnień można opisać następująco: Wymienione w tabel, ton y    w które; pracown.k za swoje akcep.

. Wzmocnienia pozyty^n ,    „chowanie otrzymuje konkret,,

towane przez organizację J ^ stanowić niezwykle rozbudowany Ze.

nagrodę. Katalog g«l>^    wchodzić środki zarówno czysto fi„an.

staw bodźców. W;ego -sk ‘    nagród> jak, wyróżnienia o charak-

sowe w postaci płacy. PawanŁ

terze społecznym; potni }ównym motywatorem ze strony pracow-

Unikanie, to sytuacja, w i potencjalnych negatywnych konsekwencji nika jest chęć wystrzegan ^    przez organizację zachowa-

związanych z odmienny* ( sytuaCja, w której pracownik realizuje niem. Przykładem moz    pozwoli mu na przykład na unikanie

powierzone zadania wsposob,M J 1

reprymendy ze strony prze    ozoneg^    gfównym    motywatorem    jednostki

* Obawa przed karą, s> J - czywjste i poważne sankcje organizacyj. w Gri/?in jt.W. (2000). Podstawy..; op. cit.

wmowAp/j-MHi t,(, tm)»ii MwrwAC>i    43

ików. Hy uniknąć tych negatywnych konsekwencji, pracownik pri'cOVVI1 yrnliiejs7.yć prawdopodobieństwo wystąpienia takiego 'rachowania

W Pr/y c/.yli „niedostrzeganie’ zachowań pracownika, u> sytuacja,

^ |5lim'na^ na ce|u osłabienie motywacji pracownika do zachowań wcz.eś Ml,ra n' iWanych /.a atrakcyjne. Mechanizm ten jest szczególnie prz.ydatny niej u/ zmiany zachowań związanych z relacjami interpersonalnymi,

w sytuaC". '

postawami.

zinocnienia były skuteczne, powinny być stosowane przez menedże-Ąby w • ny sposób. Wybór sposobu stosowania wzmocnień jest deter-r<',w W ° znacznym stopniu przez rodzaj wykonywanej pracy i charakter minowany podstaWOWe zasady stosowania wzmocnień to:

nia

ncj


..«„»• »vjv. 11 icrn<L

____, ... pucu czasu niezależnie od rodz.aju zachowa-

"y ,akim mechanizmem mamy do czynienia w przypadku comiesięcz " jaty wynagrodzenia. Wartość motywacyjnej siły oddziaływania nLkic 'o postępowania jest raczej niewielka i raczej stała, co może wpływać U1 " na obniżenie poziomu motywacji pracowników.

ZXTL;; ...........W"


organi^1; częStotliwość wzmocnień - czyli sytuacja, w której wzmocnienia * ^Sta w inę w stałych odstępach czasu niezależnie od rodzaju zachowa-S? / takim mechanizmem mamy do czynienia w -----”

taisn-b” r Tl    ’ ‘aszej niewielka i raczej stała. __    wpiywac

wręcz na obniżenie poziomu motywacji pracowników.

, Zmienna częstotliwość - czyli sytuacja, w której wzmocnienia następują nieregularnie, w różnych, trudnych do przewidzenia odstępach czasu. Działanie takie może zwiększać poziom motywacji z uwagi na brak możliwości przewidywania sytuacji, w których można będzie uzyskać wzmocnienie (nagrodę, karę).

Ustalony stosunek - czyli pojawianie się wzmocnienia po z góry ustalonej, stałej liczbie pożądanych zachowań. Wzmocnienia pojawiają się tutaj niezależnie od upływu czasu. System taki podnosi poziom motywacji jednostki, ponieważ pracownik posiada informację o warunkach i momencie otrzymania wzmocnienia. Dobrym przykładem są tutaj działy sprzedaży,

w' których gratyfikacje otrzymywane przez pracowników zależą od ich

działań.

Zmienny stosunek, czyli przydzielanie wzmocnień po zmiennej liczbie zachowań. Działanie takie wywołuje bardzo silną tendencję do zwiększenia przez pracownika częstotliwości zachowań oczekiwanych przez przełożonych. W taki m systemie pracownicy bardzo często sami nakładają na siebie dodatkowe limity czasowe, które mają przyczynić się do wzrostu częstotliwości działań pożądanych przez organizację, co ma zwiększyć również częstot 1 iwość wzmócn ień.


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
psychologia motywacji w organizacji 1 page30 image29 //>- /v/ a h* Aft*ck a h/ • /Nn unitu u a Mo
psychologia motywacji w organizacji 1 page30 image20 /Jtsisl AWNrtCBA** /Ml 3/0/OtilA MOTYWACH W OHG
psychologia motywacji w organizacji 1 page30 image21 zniżnicować działania motywacyjne wobec pracown
psychologia motywacji w organizacji 1 page30 image22 ■ L nr^ncia jest teoria sprawiedliwości AdamSa-
psychologia motywacji w organizacji 1 page30 image24 44 44 , wcnoiotilA MOTrn-At:n w OHr.ANrAAct, vy
psychologia motywacji w organizacji 1 page30 image25 ... aorrWACit Wt»niAM/M: . I--tifll.OOlA MOJZ--
psychologia motywacji w organizacji 1 page30 image26 nikóW- ^“Erftenie jedynie pewnyw* ł" — - s
psychologia motywacji w organizacji 1 page30 image27 50 50 uorrwACJi wohoanizach ,Vtm * Skuteczne za
psychologia motywacji w organizacji 1 page30 image28 <!»<• %»• * " <!»<• %»• * &q
psychologia motywacji w organizacji 1 page30 image2 ZDZISŁAW N1ECKARZ
psychologia motywacji w organizacji 1 page30 image11 IM ZlJUSI.AW NlrCK*** • / . U IIOI OI1IA MOTYWA
psychologia motywacji w organizacji 1 page30 image12 r____MOrr^CI W omnkm:,, przejrzystość systemu,
psychologia motywacji w organizacji 1 page30 image13 22 /.nyisi.AW NnckAHr. • l srrjidi <h;ia mo
psychologia motywacji w organizacji 1 page30 image14 24 Znr.tsiA itAIWMM • psra . Im, IIOIOOIA
psychologia motywacji w organizacji 1 page30 image15 26 ZorJsi AW Nwckak? • / su nonuii^ ,MOTYH
psychologia motywacji w organizacji 1 page30 image16 y- H5 2g    Zn*tst AK Ntm:KA*r •
psychologia motywacji w organizacji 1 page30 image17 JO Znnsi a » Ałw a a . /i, ;/■)/(»../.<
psychologia motywacji w organizacji 1 page30 image18 t.7 tOl ,0(!M ..„TYKACH W OHOA NIŻACHp^——“*>
psychologia motywacji w organizacji 1 page30 image19 .1*1 / ,t%* MlA-KAKr , rsrarni.oulA Morimi:// h

więcej podobnych podstron