psychologia motywacji w organizacji 1 page30 image24

psychologia motywacji w organizacji 1 page30 image24



44

44

, wcnoiotilA MOTrn-At:n w OHr.ANrAAct,

vylg


jeśli motywacja zewnętrzna oparta jes, ------. ,la

(bodźców) pochodzących z otoczenia, to poprzez motyWa^':,łan‘ti Łi, zumie się skłonność jednostki do podejmowania i kontyńjV "’t''v'ivl>'n"i|( ■ względu na jego obiektywnij wartość. Pojawia się Zatem pv,aCjl    r W

Oznacza .... -

iWi treść. a n/e oczekiwanie    ,

proces dość skomplikowany. Dęci i Ryan5' stwierdzili, iż

mieć charakter informacyjny i sterujący. Gratyfikacje o przc sterującego w większości przypadków obniżają poziom moty^^ cyne/, ponieważ jednostka nie wie, co jest „prawdziwym" motyw    Weivp,>%

nagroda czy treść czynności. Prawidłowość ta jest tym silni ^ dżia'i?<t>-~ wyrazista jest nagroda zewnętrzna lub jest ona uzależniona^ ini baru *•’ przez jednostkę pewnego zewnętrznie określonego (narzucon    °Si?8o' *'■»'

Gratyfikacje o przewadze aspektu informacyjnego, np. udzielTS,a'>cJa'l?Cią

■■'Gnaniu zadania, nie powodują spadku poziomu inf°rm<l>‘-■^-mlanskySż suuerm^y V


wylewania na motywację wewnętrzni, za pomocą zewnet ° tw!'1- k Oznacza to. że ludzie mogą wykonywać różnorodne czy„nL I,,,',%o ich treść, a nie oczekiwanie nagrody (luh kary). Okazuje sie C',Ze W*R| *cC —o dość skomplikowany. Dęci i Ryan51 stwierdzili, iż k ,z | nak, iV.VUt| i)'

"w i sterujący. Gratyfikacje o Pnl 3 na8r0t,aJc^ 9

Hrzewaciye a Mi,

'■^Vh

. ,cji

lc)i Wc.

składniki^


pek'tu informacyjnego, np. uu,.,c,cn,c i„r

beatyfikacje o p—    nie powoduję spadku poziomu motyWa<

z,vro!nejowytonamu/a ^ ^dJyżs7dlŁ Kruglansky® sugeruje, że i; wnetrznej, a nawę

nagrody o charakterze-    elementem określonego zadania i

. endogennym.^'^ w&w'nętrzną, np. pieniądze są stałym skład,

^nagrodzeniazaprac^ ^^ zewnę(rznynl wobec zadania i m • egzogennym, które    np. obietnica wysokiej premii za dolj

obniżać motywację

wyniki w pracy.

om motywacji wewnętrznej człowieka kształtowany jest nic Oczywiście poziom m /    ' . zez inne ważne czynniki, takie jak au

tylko poprzez nagrody, ate    . d/jałaniu> rywalizacja czy zakres kontroli.

tonomia w podejmowaniu    sterowania poziomem motywacji we.

NiezaJeżniejednako    nagród> ważne jest przede wszystkim,

wnętrznej za pomoc? z v m motyvvacji w przebiegu zachowania, dlaczego ludzie rozm? ę ?    indywidualn? efektywnością w dzia-

Poszczególne jednostki n!^i}Jmjennego funkcjonowania w obszarze em0.

laniu wynikającą ze skrajnie    pobudzenia emocjonalnego

*» resó: ru“:2fwyko„ ,-£****    ^

'"oprali oni prawa, . 1^    naówi,

5i~fukaśźewski W., Doliński D. (2007). „Mechanizmy...”, op. cit.

» Łong M. (2000). V«P.ycMog,of M^aSon. London: Ronilcdgn.

. <*«»wAf>/.itNii! do rropii m«/i ywtacii_45

to-momentu osiągnięci

'• Ł    ona zadania córa


-    . . ona zadania coraz lepiej, po jego przekro    „.....u-

/vvraca uwagę na fakt, iż punkt krytyczny dla zadań trudnych jest gje Prlivvl’. jja y,adań łatwych, czyli zadania mniej skomplikowane jednostka niżs'/*y n,^onywać nawet przy wyższym poziomie pobudzenia emocjonainc-(flO%e ^^ne wykonanie zadań trudnych wymaga niższego poziomu pobu-

g0»

wski54 uważa, że przy nadmiernej intensywności motywacji za-^jcgajq niektóre procesy poznawcze (np. zawęża się pole uwagi), i,.irzen,u.aWjać się liczne błędy spowodowane Wrót,-..— 1


ia przez jednostkę określonego punktu krytycznego

gorzej.


raz lepiej, po jego przekroczeniu córa/, gorzej. Dru-na fakt, iż punkt —

'V i iednak wszystkich zależności pomied7v r, ^    d/.ema mi tlu

niacząleu"    . ci ponurzy poziomem pobudvema emo

cjonalnego a pozKimem wykonania zadania, ponieważ oprócz uwarunkowań .wiązanych z konkretną sytuacją wywołującą określony stan pobudzenia ważne są również cecby indywidualne jednostki, na przykład osobowość i jej

składniki-

Szczególną rolę w kształtowaniu się motywacji wewnętrznej przypisuje się mechanizmom poznawczym, związanym z ciekawością, oczekiwaniami i aspiracjami oraz niezgodnością poznawczą. Zainteresowanie badaczy skupia się przede wszystkim na wszelkich formach rozbieżności poznawcze , której wy-nikiel jest aktywność jednostki. Można wyróżnić trzy podstawowe rodzaje niezgodności: pomiędzy dw.ema informacjami ze źródła zewnętrznego (np od innych osób), pomiędzy dwoma składnikami struktury poznawczej człowieka (np. przekonaniami). wreszcie pomiędzy informacjami ze źródła zewnętrznego a elementami struktury poznawczej danej jednostki1 2.

Przegląd pozostałych badań nad związkiem procesów poznawczych z motywacją prowadź, do co najmniej trzech wniosków. Po pierwsze, w realizacji zadań ważna jest informacja. Możliwość uzyskania informacji zwrotnej o bieżącej działalności jednostki pozwala jej na lepsze wykonanie zadania. Po drugie, ocena własnych możliwości pozwala człowiekowi na wybór odpowiedniej strategii realizacji zadania, a perspektywa osiągnięcia celu wzmacnia motywację do podejmowania konkretnych działań. Tak kształtowane poczucie własnej skuteczności wpływa na rodzaj podejmowanych działań (zadania łatwe łub trudne), poziom wkładanego wysiłku (mały łub duży), wytrwałość w dążeniu do celu (niski lub wysoki poziom zaangażowania). Po trzecie, dzięki mechanizmom poznawczym jednostka ma sposobność przewidywania rezultatów

1

   Reykowski J. (1975). Teoria motywacji a zarządzanie. Warszawa: PWE.

2

   Łukaszewski W., Doliński D. (2007). „Mechanizmy...”, op. cii.


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
psychologia motywacji w organizacji 1 page30 image29 //>- /v/ a h* Aft*ck a h/ • /Nn unitu u a Mo
psychologia motywacji w organizacji 1 page30 image20 /Jtsisl AWNrtCBA** /Ml 3/0/OtilA MOTYWACH W OHG
psychologia motywacji w organizacji 1 page30 image21 zniżnicować działania motywacyjne wobec pracown
psychologia motywacji w organizacji 1 page30 image22 ■ L nr^ncia jest teoria sprawiedliwości AdamSa-
psychologia motywacji w organizacji 1 page30 image23 ./w- / 2. zmienna częstotliwość   &nb
psychologia motywacji w organizacji 1 page30 image25 ... aorrWACit Wt»niAM/M: . I--tifll.OOlA MOJZ--
psychologia motywacji w organizacji 1 page30 image26 nikóW- ^“Erftenie jedynie pewnyw* ł" — - s
psychologia motywacji w organizacji 1 page30 image27 50 50 uorrwACJi wohoanizach ,Vtm * Skuteczne za
psychologia motywacji w organizacji 1 page30 image28 <!»<• %»• * " <!»<• %»• * &q
psychologia motywacji w organizacji 1 page30 image2 ZDZISŁAW N1ECKARZ
Obraz (2288) 44 PSYCHOLOGIA MOTYWACJI ( nie jest po prostu wynikiem nawyków, których się ślepo słuch
psychologia motywacji w organizacji 1 page30 image11 IM ZlJUSI.AW NlrCK*** • / . U IIOI OI1IA MOTYWA
psychologia motywacji w organizacji 1 page30 image12 r____MOrr^CI W omnkm:,, przejrzystość systemu,
psychologia motywacji w organizacji 1 page30 image13 22 /.nyisi.AW NnckAHr. • l srrjidi <h;ia mo
psychologia motywacji w organizacji 1 page30 image14 24 Znr.tsiA itAIWMM • psra . Im, IIOIOOIA
psychologia motywacji w organizacji 1 page30 image15 26 ZorJsi AW Nwckak? • / su nonuii^ ,MOTYH
psychologia motywacji w organizacji 1 page30 image16 y- H5 2g    Zn*tst AK Ntm:KA*r •
psychologia motywacji w organizacji 1 page30 image17 JO Znnsi a » Ałw a a . /i, ;/■)/(»../.<

więcej podobnych podstron