psychologia motywacji w organizacji 1 page30 image6

psychologia motywacji w organizacji 1 page30 image6



... mni rWAt"H IV OHOASU.Ai:/l

im., rur - »—•'"»-Qg“ «omww---

8........... ....

m .mv modyfikować zachowanie dowleka. 1’raktyka pokazuje, że najeży, c się pod uwagę jedynie dwa ściśile ekonomiczne aspekty:    -1

. n . iakie wyda,ki w obecne) sytuacji mmc pozwolić solne firma;

. jakie rozwiązania są najpopularniejsza na podobnym rynku.

Pierwsze pytanie dotyczy problemu możliwości firmy w zakresie koszi,-, eiązanycb z funduszem wynagrodzeń. Pytanie drugie związane jest z Pr<)

lenn ku rencWrfo.<ci w zakresie plac. NiestC|v


yjtrtsł oi K    —

związanych z funduszem wynagrodzeń, ryuu..c,-----pr<(

Mement zachowania przez firmy konkurencyjności w zakresie plac. Niestety obydwa pytania dotyczą wyłącznie własności ekonomiczno-społecznych Wy' nagrodzenia. A przecież jednym z najważniejszych zadań procesu molyWacnego jest konieczność zainteresowania się jego aspektem ind) widualnym i pSekologicznym. Tylko bowiem system wychodzący naprzeciw możliwościom firmy i oczekiwaniom pracowników może być w pełni efektywny. Dodatkowo wiyc należałoby odpowiedzieć sobie na następujące pytania.

•    jakie oczekiwania i potrzeby mają pracownicy firmy?

•    Co wpływa na poziom motywacji pracowników.

•    Jakie oczekiwania generuje zmieniające się otoczenie społeczne?

Jak można się domyślać, wykonanie tylko części pracy przy analizie tak poważnego problemu nie przybliża organizacji do jakichkolwiek sensownych rozwiązań dotyczących powstania efektywnego systemu motywacji. Obserwując działalność zdecydowanej większości organizacji funkcjonujących w Polsce, można dostrzec w ciągu ostatnich kilku lat swoiste zagubienie, l-irniy dostrzegają potrzebę działań związanych z polityka personalną, lecz niestety nie wiedzą jak wykorzystać dostępne narzędzia lub nie są konsekwentne w ich eksploatacji, co jest jeszcze większym zaniedbaniem niż niewiedza. Poza tym, niektóre dotychczas stosowane metody wyczerpały swoją moc, a szybko następujące przemiany społeczno-gospodarcze wymuszają zastosowanie coraz to nowych rozwiązań. W poszukiwaniu nowych sposobów oddziaływania na pracowników coraz częściej sięga się po pomoc psychologów, socjologów i specjalistów od konstruowania systemów motywacyjnych. Wszyscy oni mieliby ułatwione zadanie mając opisany i zweryfikowany zestaw czynników decydu-jących o tym, czy pracownik będzie działał efektywnie i w kierunku wskazanym przez organizację.

Książka składa się z sześciu rozdziałów poświęconych tematyce motywacji i motywowania. Rozdział pierwszy zawiera omówienie wybranych teorii motywacji w kontekście rozwoju procesu zarządzania przedsiębiorstwem i zaso hami ludzkimi Ogromna liczba teorii, modeli i powiązanych z nimi badań wymagała, by skupie się jedynie na najważniejszych, tworzących trzon wiedzy o motywowaniu. Rozdział drugi został poświęcony roli czynników zewnętrz

W*.T^f*_

9


vvcvvnętrznych w procesie motywowania, takich jak determinanty pyc'11 1 .Ł/nc j społec/.ne, a także strategia i struktura firmy. Rozdział trzeci L iryx;c|stawienie problematyki wynagradzania pracowników. Zostały ^imTniówionc głów nc modele i zasady funkcjonowania finansowych sys-w ,1"” |11(,iywacji. Owa następne rozdziały, czyli czwarty i piąty, zawierają |c'"ovV . piefinansowych narzędzi motywowania. Opisano w nich czynniki 0rn"w j pojące poziom motywacji ze szczebla organizacji, takie jak kultura czy deterrni anjZacyjny oraz rola bezpośredniego przełożonego, który w procesie k>iIT1ania „„winien uwzględniać takie aspekty, jak realizacja kontraktu psy-zarz-! egQ czy wybór optymalnego stylu przywództwa. W rozdziale szó-clu> °blryc<jstawiono wyniki badań własnych autora dotyczące różnych aspek-** motywowania organizacyjnego. Publikację kończą wnioski mające formę cznych wskazówek dla osób zainteresowanych procesem motywowania

w organizacji-

Bibliografia

mi. Warszawa: Wydawnictwo


Grilfin R. (2000). Podstawy zarządzania organizacja

Naukowe PWN.    •    .

Koźmiński A.K. (2004). Zarządzanie w warunkach ■

awa; Wy-


dawnictwo Naukowe PWN.    1 n,ePewnoścu Warsz;


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
psychologia motywacji w organizacji 1 page30 image14 24 Znr.tsiA itAIWMM • psra . Im, IIOIOOIA
psychologia motywacji w organizacji 1 page30 image15 26 ZorJsi AW Nwckak? • / su nonuii^ ,MOTYH
psychologia motywacji w organizacji 1 page30 image29 //>- /v/ a h* Aft*ck a h/ • /Nn unitu u a Mo
psychologia motywacji w organizacji 1 page30 image11 IM ZlJUSI.AW NlrCK*** • / . U IIOI OI1IA MOTYWA
psychologia motywacji w organizacji 1 page30 image12 r____MOrr^CI W omnkm:,, przejrzystość systemu,
psychologia motywacji w organizacji 1 page30 image13 22 /.nyisi.AW NnckAHr. • l srrjidi <h;ia mo
psychologia motywacji w organizacji 1 page30 image16 y- H5 2g    Zn*tst AK Ntm:KA*r •
psychologia motywacji w organizacji 1 page30 image17 JO Znnsi a » Ałw a a . /i, ;/■)/(»../.<
psychologia motywacji w organizacji 1 page30 image18 t.7 tOl ,0(!M ..„TYKACH W OHOA NIŻACHp^——“*>
psychologia motywacji w organizacji 1 page30 image19 .1*1 / ,t%* MlA-KAKr , rsrarni.oulA Morimi:// h
psychologia motywacji w organizacji 1 page30 image1 ............. " ......,v, .................
psychologia motywacji w organizacji 1 page30 image20 /Jtsisl AWNrtCBA** /Ml 3/0/OtilA MOTYWACH W OHG
psychologia motywacji w organizacji 1 page30 image21 zniżnicować działania motywacyjne wobec pracown
psychologia motywacji w organizacji 1 page30 image22 ■ L nr^ncia jest teoria sprawiedliwości AdamSa-
psychologia motywacji w organizacji 1 page30 image23 ./w- / 2. zmienna częstotliwość   &nb
psychologia motywacji w organizacji 1 page30 image24 44 44 , wcnoiotilA MOTrn-At:n w OHr.ANrAAct, vy
psychologia motywacji w organizacji 1 page30 image25 ... aorrWACit Wt»niAM/M: . I--tifll.OOlA MOJZ--
psychologia motywacji w organizacji 1 page30 image26 nikóW- ^“Erftenie jedynie pewnyw* ł" — - s
psychologia motywacji w organizacji 1 page30 image27 50 50 uorrwACJi wohoanizach ,Vtm * Skuteczne za

więcej podobnych podstron