Psychologia ogólna15

Psychologia ogólna15



.-■■■ i,i‘ ' ii

43

ITajwiękaze problemy powstają w związku z dwiema innymi - podstawowyni z punktu widzenia naukowej wartości badania psychologicznego - właściwościami dobrego testu, z jego trafnością i rzetelnością. Trafny jest test, który faktycznie bada to, do czego został skonstruowany, tymczasem wybór zadań badających poziom interesujących cech psychicznych i tylko tych cech (!), jest niezwykle trudny. Również uzyskanie rzetelności testu nie jest proste. Rzetelność określa się dokładnością, z jaką test mierzy to, co mierzy: w badaniu testem rzetelnym te same osoby, zbadane nim powtórnie, uzyskać winny takie same lub zbliżone wyniki. Testy można sensownie konstruować dla badania cech względnie trwałych. Zmienność wyników w powtórnym badaniu świadczy więc o działaniu czynników, które test winien wyeliminować oraz o tym, że zadania zostały wadliwie dobrane.

W związku z ukazanymi zaletami metody testów wiązano z nią - mimo wszystkich trudności konstrukcyjnych i interpretacyjnych - wielkie nadzieje na szybki postęp w precyzyjnym określaniu zdolności i innych cech psychicznych. 0 zainteresowaniu tą metodą świadczy lawinowa produkcja różnych testów, jaka rozpoczęła się na przełomie XIX ± XX w. i jaka trwa do dzisiaj. Mnogość i różnorodność opracowanych testów nie oznacza jednak, iż psychologia uzyskała tak wiele cennych narzędzi badawczych. Dobrych testów jest stosunkowo niewiele. Sprawia to głównie pewna sprzeczność między koncepcją i założeniami tej metody, ujmującej zawsze z e-stawy wybranych cech (lub poszczególne cechy) ilościowo, a naturą przedmiotu badania psychologii, tzn. całości zachowania stanowiącego specyficzną odpowiedź badanego na sytuację badania (zadanie, pytanie). Dokonywanie "wyboru” składowych tej całości jest zawsze ryzykowne, gdyż całość ta nie jest składanką, a poszczególne cechy (aspekty) zachowania się nie istnieją odrębnie. Uproszczeniem jest więc ich wyodrębnianie i opisywanie, a tym bardziej ilościowa ocena ich poziomu u danej próby na podstawie wyników testowania.

Wyniki testu nie mogą stanowić wystarczającej podstawy do formułowania diagnozy, prognozy i np. terapii. Dotyczy to nawet dobrze opracowanych testów, których wyniki wysoko korelują z wynikami uzyskanymi w naturalnym badaniu lub w sytuacji spontanicznego zachowania się. Testy pozwalają na utworzenie bardzo powierzchownego i statycznego obrazu badanych cech, niemożliwe jest ukazanie ich dynamiki, rozwoju i różnorodnych związków z innymi właściwościami.


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
Maciej Szmit powstało w związku z wykonywaniem funkcji biegłego94. Z punktu widzenia biegłego inform
Mechanika Ogólna Wykład 2 pdf6 -i— 0 ł: _j_ ii 0 Mrtf . 0 :i V(c i(
Scan41 1111 w celu rozwiązania sytuacji problemowej powstałej w skutek zaist-1,1 . ii w organizacji
ns. M ns. I i II st - brak specjalności Psychologia 967 s.M -    psychologia ogólna
30282 IMG43 ■ • ■■ . i T "™<i5 r* ■^_i~.-i«i.-.
% % Sr %%1 ii $ 9, 0^9^%X **>•<& psychologia społeczna psychologia ogólna >
Psychologia ogólna37 Jeden z głównych problemów dotyczących teorii Jamesa, wskazany przez Cannona (
Zdj?cie0200 *- Ali. i»-ii.iii. c i.n.ni. 4 i.n.m.rv n *riil * w* i a m Ali. b II.Ul; c.1.10; AI.IV.
IMGC74 • • • I * * •I i :: I f 9 l!i: ;ii •i • • ir.r! i * • • I* • •hi »f .

więcej podobnych podstron