psychologia religii3

psychologia religii3



15

Innowacją teoretyczną, którą można włączyć do tej grupy, jest pogląd na ekstazę religijną prezentowany przez Sarganta# Wychodząc od badań Pawłowa nad skutkami przeciążenia układu nerwowego odkrył, że również ekstaza może być traktowana jako forma załamania systemu nerwowego# W psychologii głębi również można spotkać badania poświęcone stanom ekstatycznym# Dyskusja koncentruje się tam głównie na mechanizmach projekcji i paranoidalnych formach samokarania się#

3# Badania antropologiczne i społeczno-pgychologiczne

W tej dziedzinie badań, wyraźniej niż w omówionych wcześniej, występuje podejście do ekstazy jako funkcji czynników kulturowych i społecznych# Eiekiedy znajdujemy tu podkreślanie roli czynników kulturowych lub innych, bardziej indywidualnych. Nie jest więc głównym problemem podzielenie badań wg określonych ostrych kryteriów, lecz raczej przesunięcie nacisku na jeden ich rodzaj, mający na celu wyjaśnienie.

!# Lewis próbował do problemu transu i opętania podejść z perspektywy socjologicznej# Rozróżnia między kultami peryferycznymi i tym, co określa mianem "zasadniczej moralności religii opętarczych", tj# tymi religiami, które czynią z opętania zasadniczą część dominującej kultury# W tej ostatniej grupie wyróżnia dodatkowo te, które opętanie przypisują duchom przodków, oraz te, które przypisują je bardziej niezależnym siłom boskim# Po to, by zrozumieć władzę, jaką mają centralne osoby w danej grupie kultowej, należy, wg Lewisa, poznać całe spectrum środków służących wywieraniu przez nie kontroli społecznej i politycznej# Relację między władzą i zjawiskami ekstatycznymi Lewis wyraża następująco: "Jeżeli pewne religie egzotyczne dopuszczają, aby ekstaza kierowała większością aspektów życia ich zwolenników, to wówczas wszystkie świadectwa wskazują, że im mocniejsza staje się władza religijna, tym bardziej wroga jest ona wobec przypadkowych inspiracji"#

Lewis dokonuje wszechstronnego przeglądu zjawisk opętania w tzw# kultach peryferycznych i stwierdza, że opętaniu ulegają tam prawie wyłącznie kobiety# Ich sytuacja jest często trudna. Są prześladowane przez mężczyzn i pozbawione możliwości wywierania wpływu na warunki społeczne i polityczne# Stając się opętaną, kobieta kreuje sytuację konieczności i może w pewnym zakresie osiągnąć wyzwolenie# W oczach grup kierowniczych opętanie jest wyrazem działania sił diabelskich, domagających się odprawienia rytuału lub czegoś w tym rodzaju, po to, aby dana osoba została oswobodzona# Lewis pisze: "Patrząc z punktu widzenia wyłączenia kobiet z pełnego uczestnictwa w życiu społecznym i politycznym, i ich całkowitego podporządkowania się mężczyznom, musimy poszukiwać zrozumienia ich znaczącej przewagi wśród opętanych,

V


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
Opłaty można włączyć do oceny produktu w odniesieniu do artykułów, których stosowanie powinno być
30,31 (2) Opowiadanie to można dowolnie zmieniać, skracać albo wydłużać, można włączyć do niego inne
Obraz4 Trening przed egzaminem • MatematykaZadanie 15. Przy drodze, którą Kasia idzie do szkoły, mi
Manganowce (4) dodanie nadmiaru KMn04 prowadzi do powstania oleistej eksplozyjnej fazy Mn207, którą
Manganowce (4) dodanie nadmiaru KMn04 prowadzi do powstania oleistej eksplozyjnej fazy Mn207, którą
7(20) Jest to melodia, którą można wykorzystać do popularnego ćwiczenia "pajacyki".
Program zwraca ścieżkę dostępu do danej funkcji, którą można wykorzystać do jej otwarcia. Niestety,
13928 owady I (15) StrzelłoskotnikBrachynus crepitans, A Mn długość od 6.5 do 10 nim. Jest jednym z
CZĘŚĆ TEORETYCZNA - Transport suwnicowy w halach Do ważnych decyzji skutkujących później na całą
22837 Zdjęcie0575 i nie można stracić. Podstawą w tej nauce jest prawy (doskonały) rozui Do tego pog

więcej podobnych podstron