psychologia religii4

psychologia religii4



46

W celu odróżnienia doświadczeń tego typu od pozostałych dodają:

•••obecna osoba boska nie jest postrzegana jako specjalnie zauważająca obecność jednostki* *

/1965, 8* 45/

Następujący cytat wyjaśnia powód określenia tej kategorii jako* doświadczenia potwierdzającego:

Tego rodzaju uczucie zdaje się pojawiać zazwyczaj w odpowiedzi na to, co dociera do jednostki jako empiryczne potwierdzenie wartości jego religijnej perspektywy,

/1965, s* 45/

2,3*3.1*2* Doświadczenie odpowiedzi /Hesponsive experience/

Druga z głównych kategorii określana jest następująco:

Uświadamiana jest wzajemna obecność* Boski aktor postrzegany jest jako zauważający obecność ludzkiego aktora*

• /1965, s. 43/

Kazwa tej kategorii pochodzi zatem od faktu, że drugi z poziomów relacji /tj* Bóg - przyp* tłum*/ specjalnie zauważa poziom ludzki*

0 ile doświadczenie potwierdzenia oznacza jedynie świadomość istnienia bądź obecność świętości, o tyle doświadczenie odpowiedzi odnosi się do przypadków, gdy osoba odczuwa, że świadomość ta jest wzajemna, że osoba boska również zwraca specjalną uwagę na istnienie danej jednostki*

/1965,'s* 46/

Tego typu doświadczenia można podzielić na trzy podtypy:

A* Zbawczy /saltrational/

Podtyp zbawczy denotuje stany, w których osoby odczuwają, że istota boska zaliczyła je w poczet "swoich", wyróżniła ich istnienie, pieczętując ich wybór do zaziemskiej nagrody.

. /1965# s..49/

Podkategoria ta obejmuje te z doświadczeń religijnych, które, wraz z tak zwanymi doświadczeniami mistycznymi* były bodaj najczęściej dyskutowane w literaturze przedmiotu pod nazwą "nawróceń” /conversion experience/* W skład jej wchodzą jednak także doświadczenia innych rodzajów.    „

B. Cudowny /miraculous/• •    \

Glock i Stark zaliczają tu cudowne uleczenia/, wyratowanie z niebezpieczeństwa /grożącego człowiekowi ze strony zarówno sił natury, jak i np* finansowego/

Podtyp obejmuje te okoliczności, gdy jednostka czuje, że istota boska obserwowała ją podczas kryzysu i trudności oraz czynnie zainterweniowała w sprawy świata fizycznego w jej obronie.

/1965, a. 49/


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
psychologia religii6 46 Glock i Stark d2ielą te doświadczenia według typologii opartej na trzech dy
psychologia religii8 30 1.    W więkezości przypadków doświadczenie religijne defini
psychologia religii1 33 Vrróćny dc doświadczania religijnego♦ i przeanaliżujmy je w fcato-£ ordach
psychologia religii9 Johan Unger 2.3 PROBLEMATYKA DOŚWIADCZENIA RELIGIJNEGO W UJĘCIU CHARLES A GLOC
psychologia religii0 42 Glocka i Starka doświadczeniu religijnemu w szerszym, religijnym środowisku
psychologia religii3 75 Innym schizofrenicznym doświadczeniem, mającym specjalne znaczenie dla zroz
IMG81 1.8 WNIOSKI Posadowienie obiektu na tego typu gruncie (przewaga gliny tuż pod powierzchnią) j
Wulff Psychologia religii, rozdz 5 i 6 (32) 218 Rozdział 6. Korelacyjne badania religll nich nies
Anegdot tego typu można by przytoczyć bardzo wiele, faktem jest jednak, że dla zielarstwa, ogrodnict
Tego typu obiekt, jak przedstawiony na rysunku 9, nie ma wyróżnionej góry i dołu i nie może służyć a
32792 IMGT83 154 154 (1995). W celu oddania istoty tego przesunięcia od zainteresowania ^wiedzą"
psychologia religii7 110 i stosunkowo mało trafnego wskaźnika przynależności do klasy społecznej, t
psychologia religii0 134 że mamy do czynienia ze złem, które należy kontrolować, jeśli nie wykorzen
CIMG3341 46 ALEKSANDRA WITKOWSKA OSU tego przysyłano nowego komisarza, iżby sprawozdanie z 1250 r. n
46 47 (31) nieodiniennie wydaje się niedokumenlalny. Zresztą, film Wiertowa wcale nie jest najbardzi

więcej podobnych podstron