PZK110

PZK110



110 PSYCHOLOGIA ZACHOWAŃ KONSUMENCKICH

Praktyczne konsekwencje przedstawionego postępowania wyrażają się więc w następującej dyrektywie: należy maksymalizować korelację między wartościami konsumenta a kryteriami wyboru produktu, ponieważ powoduje to wzrost pozytywnego nastawienia do marki spełniającej te kryteria wyboru. W praktyce oznacza to, że w strategii reklamowej skierowanej do danego segmentu konsumentów należy podkreślać te cechy produktu, które najbardziej odpowiadają wartościom tej grupy konsumentów.

Opisana segmentacja psychograficzna ma znaczącą przewagę nad klasyfikacją konsumentów według zmiennych demograficznych. Przede wszystkim wyjaśnia różnice w preferencjach konsumentów należących do tego samego segmentu demograficznego. Po drugie pozwala przewidywać wybory marki na podstawie wiedzy o wartościach osobowych. I co najważniejsze dostarcza właściwej informacji do planowania przez menedżerów trafnej strategii marketingowej. Informacja ta pozwala odkryć pozycję produktu i skonstruować reklamę w taki sposób, aby przekazywała potencjalnym konsumentom, w czym dana marka jest lepsza od konkurencji.

Nie ma podstaw do tworzenie jednego obowiązującego narzędzia badawczego segmentacji psychograficznej. Jednakże takie próby były podejmowane, czego najbardziej znanym przykładem jest propozycja konsultingowej firmy „SRI Internationa!”, która opracowała sposób segmentacji psychograficznej o nazwie „Wartości i Style Życia'’, VALS (Values and Life Styles) (Kah-le, Beatty, Homer, 1986). Ten sposób jest stosowany w praktyce przez firmy reklamowe w jego nowej postaci VALS-2, a ostatnie wersje tej segmentacji psychograficznej są także dostępne w Internecie.

Podsumowanie

Segmentacja rynku jest podziałem konsumentów na grupy charakteryzujące się określonymi potrzebami i różnym zachowaniem. Grupować można na podstawie miejsca zamieszkania, czynników demograficznych i czynników psychograficznych. Ważność segmentacji w osiąganiu ekonomicznych celów firmy pokazano na przykładzie strategii cenowej, polegającej na ustalaniu różnej ceny na ten sam produkt w grupach konsumentów o zróżnicowanych dochodach. Trzy najczęściej stosowane typy segmentacji obejmują: osobowe charakterystyki konsumentów, korzyści poszukiwane przez konsumentów, zachowanie się konsumentów.

Szczególne znaczenie ma segmentacja psychograficzna, która jest podziałem rynku ze względu na cechy osobowości konsumentów. Preferencja marki jest bowiem bardzo uzależniona od takiego jej wizerunku, który jest najbardziej zbliżony do osobowościowej charakterystyki określonej grupy konsumentów. Obowiązuje tu zasada, że podobieństwo jest atrakcyjne. Ale są także takie grupy konsumentów, dla których atrakcyjne są marki posiadające wizerunek różny od ich własnego obrazu (zwłaszcza taki, z którym konsument chciałby się utożsamiać).

Znane są ilościowe, a także jakościowe metody odkrywania osobowości marki. Jedną z najbardziej rozpowszechnionych metod jakościowych jest zogniskowany wywiad grupowy, ale stosowane są także techniki projekcyjne. Metody te mają znaczenie dla opracowania skutecznej strategii marketingowej.


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
PZK178 178 PSYCHOLOGIA ZACHOWAŃ KONSUMENCKICH mikrofalowej są całkowicie zdrowe). Często stosowaną p
PZK284 284 PSYCHOLOGIA ZACHOWAŃ KONSUMENCKICH pozycjonowanie 86-92, 108--110 przywiązanie 12, 64, 79
PZK230 230 PSYCHOLOGIA ZACHOWAŃ KONSUMENCKICH ło się to przy promocji produktów podlegających modzie
PZK124 124 PSYCHOLOGIA ZACHOWAŃ KONSUMENCKICH zakupu produktu, który jest zbyt tani, gdyż sądzi, że
CCF20091108000 Psychologia zachowań konsumenckich bada interakcje pomiędzy konsumentami a organizac
PZK124 124 PSYCHOLOGIA ZACHOWAŃ KONSUMENCKICH zakupu produktu, który jest zbyt tani, gdyż sądzi, że
PZK000 Andrzej Falkowski Tadeusz Ty!szka Psychologia zachowań konsumenckich
PZK001 Psychologia zachowań konsumenckich
PZK006 6 PSYCHOLOGIA ZACHOWAŃ KONSUMENCKICH 3.    MOTYWACJA I EMOCJE W MARKETINGU
PZK008 8 PSYCHOLOGIA ZACHOWAŃ KONSUMENCKICH 9.5.2. Skojarzenia przy rozszerzaniu
PZK012 12 PSYCHOLOGIA ZACHOWAŃ KONSUMENCKICH Interesujące i ważne jest wreszcie także to, co się dzi
PZK014 14 PSYCHOLOGIA ZACHOWAŃ KONSUMENCKICH 0    zachowaniach konsumenckich). Gdy ch
PZK016 16 PSYCHOLOGIA ZACHOWAŃ KONSUMENCKICH spostrzegania reklam. Przecież codziennie docierają do
PZK018 18 PSYCHOLOGIA ZACHOWAŃ KONSUMENCKICH ■ Ramka 1.1 mmmmmmmmm—mm Kiedy mówimy, że czyjeś spojrz
PZK020 20 PSYCHOLOGIA ZACHOWAŃ KONSUMENCKICH • zmniejszania (downsizing) wymiaru produktu. Pierwsza

więcej podobnych podstron