PZK218

PZK218



218 PSYCHOLOGIA ZACHOWAŃ KONSUMENCKICH

dowiedzieć się, czy przypadkiem nie odpowiada nam jazda na nartach albo pływanie, gdybyśmy nigdy tego nie spróbowali.

10.10. ■ ..............-..........

Kupowanie kompulsywne

Niewątpliwie za nieracjonalne, a nawet za patologiczne trzeba uznać zachowanie zwane kupowaniem kompulsywnym. Chodzi o kupowanie w nadmiarze, będące wynikiem niekontrolowanego pragnienia, tak że osoba nie jest w stanie powstrzymać się od kupowania. Jest to rodzaj zachowania określanego mianem uzależnienia. Przez uzależnienie rozumie się, jak to formułują Antonides i van Raaij (1998), zachowanie spełniające następujące warunki:

•    pojawia się pragnienie danej rzeczy lub danego zachowania

•    osoba powtarza dane zachowanie według określonego ustalonego (stereotypowego) rytuału

•    następuje fizjologiczne lub psychiczne uzależnienie, tak że zachowanie przestaje być dowolne, a staje się przymusowe

•    przynoszona przez działanie satysfakcja szybko się kończy i osoba zaczyna powtarzać działanie coraz częściej

•    z czasem rozwija się poczucie winy i żalu,

•    po pewnym czasie zachowanie zaczyna prowadzić do negatywnych dla osoby skutków, staje się szkodliwe.

Do powszechnie znanych uzależnień należą takie uzależnienia jak: alkoholowe, narkotykowe, hazard.

Czy można się uzależnić od kupowania, tak jak zdarza się ludziom uzależniać od alkoholu czy hazardu? Okazuje się, że tak. Rzeczywiście występuje zjawisko polegające na czerpaniu satysfakcji z kupowania. Farber i 0’Guinn (1988) i przebadali grupę osób, którzy sami siebie określali jako klientów kompulsywnych, stwierdzili, że w porównaniu z klientami normalnymi przejawiali oni w wyższym stopniu dwa symptomy: (a) to, że samo chodzenie po sklepach sprawia im przyjemność i daje zadowolenie, (b) to, że przeżywają pragnienie zakupu i nie interesuje ich specjalnie przedmiot zakupu (czego zakup dotyczy). Tak więc można powiedzieć, że samo chodzenie po sklepach i kupowanie dostarcza tym osobom satysfakcji. Z badań tych wynikło także, że kupowanie często służy takim osobom do redukowania różnych nieprzyjemnych stanów emocjonalnych - takich jak depresja, stres, lęk czy nuda. Jak zauważają Antonides i van Raaij (1998), kompulsywne kupowanie może dodatkowo przynosić rodzaj satysfakcji społecznej - osoba taka niewątpliwie uzyskuje zainteresowanie i respekt ze strony sprzedawców. Wszystko to oznacza, że osoba uzależniona kupuje produkty nie po to, żeby z nich korzystać ani nawet dla samego ich posiadania. Liczy się tu sam akt kupowania i związane z tym aktem różne rodzaje satysfakcji.

Faber i 0’Guinn (1989) skonstruowali specjalną skalę, która według nich pozwala identyfikować kompulsywnych konsumentów. Składa się ona z 14 pozycji opisujących rozmaite psychologiczne i ekonomiczne objawy (różniące konsumentów kompulsywnych od konsumentów zwyczajnych). Prezentuje je tabela 10.1.

Tak jak w wypadku wszystkich uzależnień, także w wypadku kompulsyw-nego kupowania po pewnym czasie pojawiają się szkodliwe dla osoby skutki. Osoby takie zaczynają popadać w długi.


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
PZK230 230 PSYCHOLOGIA ZACHOWAŃ KONSUMENCKICH ło się to przy promocji produktów podlegających modzie
PZK066 66 PSYCHOLOGIA ZACHOWAŃ KONSUMENCKICH ujawniać się w przyszłości w postaci niewytłumaczalnych
PZK050 50 PSYCHOLOGIA ZACHOWAŃ KONSUMENCKICH ze studenta wyuczonej wiedzy. (Nie należy jednak popada
PZK012 12 PSYCHOLOGIA ZACHOWAŃ KONSUMENCKICH Interesujące i ważne jest wreszcie także to, co się dzi
PZK062 62 PSYCHOLOGIA ZACHOWAŃ KONSUMENCKICH Innym sposobem odwoływania się do potrzeby przynależnoś
PZK074 74 PSYCHOLOGIA ZACHOWAŃ KONSUMENCKO gdy mieści się na lewo od tekstu. W wypadku zaś reklamy o
PZK076 76 PSYCHOLOGIA ZACHOWAŃ KONSUMENCKICH wiadomości. Okazało się, że tylko druga grupa uczniów z
PZK078 78 PSYCHOLOGIA ZACHOWAŃ KONSUMENCKICH zabronione, staje się bardziej atrakcyjne. Taką sytuacj
PZK090 90 PSYCHOLOGIA ZACHOWAŃ KONSUMENCKICH wynikami na skali CET fryc. 4.3) wydają się znacznie ba
PZK096 96 PSYCHOLOGIA ZACHOWAŃ KONSUMENCKICH klasyfikowani są ze względu na pleć, wiek, zawód, stan
PZK100 100 PSYCHOLOGIA ZACHOWAŃ KONSUMENCKICH się w mniej lub bardziej adekwatnym reagowaniu takimi
PZK146 146 PSYCHOLOGIA ZACHOWAŃ KONSUMENCKICH Ramka 7J3 Cd.    i zajmuje się właśnie
PZK152 152 PSYCHOLOGIA ZACHOWAŃ KONSUMENCKICH Zwykle jest to jakaś rzucająca się w oczy cecha (choćb
PZK186 186 PSYCHOLOGIA ZACHOWAŃ KONSUMENCKICH Ramka 9.1 cd. Problem z podejściem klasycznym pojawił
PZK220 220 PSYCHOLOGIA ZACHOWAŃ KONSUMENCKICH t zjawiskiem, jak to pokazuje telewizja, to należy się
PZK266 266 PSYCHOLOGIA ZACHOWAŃ KONSUMENCKICH po to, by zwiększyć jej skłonność do podporządkowania
PZK124 124 PSYCHOLOGIA ZACHOWAŃ KONSUMENCKICH zakupu produktu, który jest zbyt tani, gdyż sądzi, że

więcej podobnych podstron