Rzuty monge'a1

Rzuty monge'a1



5UTY MONGE’A)


§10. Elementy wspólne


71


zące i na rzutni wyznaczają, rzut ;j w punkcie P"; łkanego punktu

iC z płaszczyzną


Dla oceny widoczności w rzucie poziomym przyjmijmy punkt I na boku AB trójkąta i punkt II na boku OH czworokąta — o pokrywających się rzutach poziomych I' i II'. Po wykreśleniu odnoszącej Czytelnik może łatwo sprawdzić, że rzut 1" na boku A"B" w porównaniu z rzutem II" na boku Q"H" wskazuje na większą wysokość punktu I. Stąd wniosek, że w rzucie poziomym bok AB jest na całej długości widoczny, a bok OH jest częściowo przez trójkąt przesłonięty. Podobnie można ocenić widoczność w rzucie pionowym. Odpowiednią rolę mogą tu spełnić punkty: 2 leżący na boku AB, i 3 leżący na boku EF.

Ćwiczenie 5. Wyznaczyć rzuty krawędzi płaszczyzn a i /? określonych swoimi śladami (an. 39 i rys. 2.50).

Równoimienne ślady ha i hp oraz va i v(t parami przecinają się w dwóch punktach szukanej krawędzi, a ponieważ te punkty leżą na rzutniach — są to więc ślady Hk i Vk tej krawędzi. Po wyznaczeniu rzutów tych punktów na osi otrzymujemy rzuty k' = IIk V'k i k" = VkHk.



imy dwa punkty ;ebija płaszczyznę sworokąta. nowo-rzutującą q>, oziomy V 2' prze-mujemy rzut pio-i jej krawędzi . Prosta PQ jest s jako przenikanie iązaniem zadania, aość figur osobno poziomy, wówczas sokości. Podobnie doczny, który ma


Ćwiczenie 6. Wyznaczyć rzuty punktu przecięcia prostej l płaszczyzną <p (rys. 2.51).

Pomocnicza poziomo-rzutująca płaszczyzna s poprowadzona przez prostą l przecina się z zadaną płaszczyzną <p po krawędzi k, której rzuty k' i k” wyznaczamy podobnie jak w ćwiczeniu 5 (oczywiście pokrywają się l' = e' = = he = k'). Rzuty pionowe l" i k" wyznaczają rzut pionowy P", a na odnoszącej otrzymujemy rzut poziomy P' szukanego punktu przecięcia (przebicia).

Ćwiczenie 7. Wyznaczyć krawędź poziomej płaszczyzny a z płaszczyzną fi określoną prostymi p i q równoległymi do osi x (rys. 2.52).

Ponieważ obie płaszczyzny są równoległe do osi x, więc także ich krawędź będzie równoległa do osi x. Wprowadzamy trzecią pomocniczą płaszczyznę np. pionowo-rzutującą i wyznaczamy kolejno krawędzie ay — a (a J_7t2> y J_7r2> więc i a_l_Jt2) oraz /ty = b (b = 1 2). Przez ich punkt przecięcia C przechodzi trzecia — szukana krawędź k.


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
Rzuty monge a2 72    2. RZUTY PROSTOKĄTNE NA DWIE I WIĘCEJ RZUTNI (RZUTY MONGE’A)1 §
A1 41Komunikacja procesora z innymi elementami architektury komputera Tabela 1.2. Podział przestrze
A1 51Komunikacja procesora z innymi elementami architektury komputera DMA przeprowadza rutynowo pro
A1 Komunikacja procesora z innymi elementami architektury komputera 71Rysunek 1.19a.Gniazdo magistr
A1 21Komunikacja procesora z innymi elementami architektury komputera Wersje 233 i 266 nowego proce
A1 61Komunikacja procesora z innymi elementami architektury komputera Rysunek 1.16. Typowy przebieg
A1 81Komunikacja procesora z innymi elementami architektury komputera Tabela 1.4. (ciąg dalszy) Kla
A1 101Komunikacja procesora z innymi elementami architektury komputera Tym razem dezaktywowany zost

więcej podobnych podstron