S Górski Metodyka Resocjalizacji (11)

S Górski Metodyka Resocjalizacji (11)



< •

w sferze życia psychicznego, w wewnętrznych konfliktach, w niezaspokojonych potrzebach — jednym słowem! w -nieświadomych głębinach osobowości-. Dlatego ten* kto doznaje lęku, nie potrafi wskazać, czego się boij co mu naprawdę zagraża. Jest to lęk nieokreślony, nie mający uzasadnienia i dlatego nie wywołujący rozsądnych reakcji obronnych: ucieczka przed nim, stłumienie go w niektórych wypadkach jest niemożliwe" 27.

Tego rodzaju lęk w zasadniczy sposób wpływa nc zachowanie człowieka, ponieważ czyni on wówcza wszystko, aby pozbyć się tego przykrego uczucia, alb< przynajmniej zmniejszyć je lub zagłuszyć. I temu zada niu podporządkowuje swoje działania. W skrajnych przypadkach lęk może zupełnie uniemożliwić jednostce seni sowną, racjonalną aktywność życiową. Im silniej czło wiek odczuwa lęk. tym bardziej jest skłonny do zacho wań neurotycznych. Ludzie pozbawieni neurotycznośc nie doznają lęku, chocioż przeżywają strach i stań niepokoju.

Innym istotnym elementem neurotyzmu jest n a d w r a źliwość syntoniczna. Pojęcie syntonii oznacz< zdolność człowieka do współodczuwania z innymi ludźmi, a więc np. doznawania przykrości w obecności czło wieka cierpiącego, czy też przyjemności wskutek cbja wów czyjejś radości. Zdolność do syntonii (zdolnośi syntoniczna) jest właściwa znacznej większości osób i stanowi ważną dyspozycję, ułatwiającą ludziom pełnie nie ról społecznych, ponieważ ułatwia dobór zachował w różnych kontaktach międzyludzkich n.

Tak rozumiane doznania syntoniczne w bardzo po większonej skali przeżywają ludzie o rysach neurotycz nych. Są oni nieustająco pełni współczucia wobec wszelkich cierpień z jakimi się stykają, albo tylko je sobł wyobrażają. Silnie przeżywają wszelkie oceny swoje osoby. Ich postępowanie podporządkowane jest uczu ciom syntonicznym, przeżywanym w znacznie wyolbrzy mionym wymiarze. Rzecz jasna, iż tego rodzaju sytua cja znacznie wypacza aktywność życiową, powodując, że przybiera ona charakter neurotyczny.

27 S. Gerstmon „Psychologia Wychowawczo" nr 3, 1960. i. ?7|

w K. Obuchowski Psychologio dqień ludikich. Warszawa 1966 s. 15&-159.

Na skutek lęku I nadsyntoniczności powstajq zaburzenia uczuciowości człowieka - zaburzenia emocjonalne.

Zaburzenia emocjonalne u młodzieży wykolejonej społecznie wyrażają się w skłonności do fantazjowania i marzeń (tzw. „marzenia na jawie’’), w nieśmiałości, w zniechęceniu, depresji. Jednostki zaburzone emocjonalnie czują się niekochane, silnie odczuwają poczucie niższości, zazwyczaj mają niewielu przyjaciół, s/ukają jednak towarzystwa i rozrywek pozwalających im zagłuszyć lęk. Przeżywają silne napięcia wewnętrzne, są bardzo nieodporne na frustracje (przeszkody w zaspokajaniu potrzeb).

Powróćmy teraz do sygnalizowanego już zagadnienia toj kategorii osób, które przejawiają w równej mierze ••chy neurotyczne i psychopatyczne. Otóż, mimo że /••wnętrzny obroz zachowania jednostek tego rodzaju, w znacznym stopniu przypomina cechy psychopatyczne, !<• j' dnak pochodzenie tych zachowań nie ma nic współ-Mri|o z psychopatią. Dlatego też zachowania takie bar-l/foj wiążą się z neurotycznością, mimo że często na ••wnętrz widać w nich wiele cech psychopatycznych.

względu jednak na źródło, zachowania te uważa się loko nourotyczne.

:


< /ym zatem uwarunkowane są zachowania tego roju i jak się przejawiają?

uchowania wyróżnionej kategorii określa się jako • « % y w n o-l ę k o w e 2*. Stanowią one, obok zabu-umocjonalnych. drugą odmianę neurotyzmu. łnd/łoż i dzieci o osobowości agresywno-lękowej jujn przede wszystkim odtrącenie uczuciowe przez Zachowanie ich jest agresywne i otwarcie Są one impulsywne, w czym przypominają osoby /•-nlami emocjonalnymi. Właściwe są im także po-zopno oraz negatywizm wobec wszelkiej władzy, nofć tych jednostek wypływa ż lęku przed uczuciowymi z innymi ludźmi.^Tego rodzaju k powstaje jeszcze w dzieciństwie, na skutek odrzucenia ich przez rodziców. Odrzuce-rym mowa, charakteryzuje następujący przy-wo wczesnym dzieciństwie Janek domagał

M H Waltnrs Agresja w okresie dorastania. War-

29


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
S Górski Metodyka Resocjalizacji (33) musi doprowadzić do wszechstronnego, głębokiego konfliktu w
S Górski Metodyka Resocjalizacji (42) prowadzić konstruktywny tryb życia, kiedy będzie miał wokół
S Górski Metodyka Resocjalizacji (45) on posiąść wewnętrzny mechanizm autokarania, który posiadaj
S Górski Metodyka Resocjalizacji (41) większe, im bardziej grupa ta może przyczyniać się do osiąg
S Górski Metodyka Resocjalizacji WYKOLEJENIE SPOŁECZNE Istnieje w naszym społeczeństwie dość znac
S Górski Metodyka Resocjalizacji (10) Dlatego trudno byłoby wyróżnić odrębne kategorie osobowości
S Górski Metodyka Resocjalizacji (12) się zaspokojenia potrzeby uznania i aprobaty. Dzięki opiece
S Górski Metodyka Resocjalizacji (13) wspomnione już uczuciowe odtrącenie dziecka przez rodziców
S Górski Metodyka Resocjalizacji (14) chowań antogonistyczno-destruktywnych. Kolej teraz no omówi
S Górski Metodyka Resocjalizacji (15) się z niezospokojeniem głównie takich potrzeb młodzie ży wy
S Górski Metodyka Resocjalizacji (16) RESOCJALIZACJA Mówiqc o procesie socjalizacji wskazywaliśmy
S Górski Metodyka Resocjalizacji (17) Będzie nią tylko tako zmiana, która wyniko z przekształcony
S Górski Metodyka Resocjalizacji (18) zamierzonego, ukrytego działania wychowanka, otwierającego
S Górski Metodyka Resocjalizacji (19) ca w ramach schematycznie i stereotypowo funkcjonującego za
S Górski Metodyka Resocjalizacji (1) ne nogrody. Brok tego rgdzaju kontroli prowadzi do zaburzeń

więcej podobnych podstron