S6300791

S6300791



struowane przez osoby badające efekty prowadzonych przez siebie zajęć dydaktycznych i jakkolwiek również muszą spełniać warunki poprawnej diagnozy oraz statystyki, to jednak nie przybierają charakteru testów standaryzowanych.

Z kolei testy psychologiczne, a wśród nich przede wszystkim tzw. testy zdolności oraz testy osobowości, dostarczają informacji na temat ogólnej sprawności umysłowej uczniów, cech ich charakteru, przeżyć emocjonalnych, motywów postępowania itp. Informacje te okazują się niejednokrotnie bardzo pomocne przy wyjaśnianiu psychicznych uwarunkowań postępów uzyskiwanych przez uczniów w nauce, a zwłaszcza napotykanych przez nich w tym zakresie trudności.____£_i--—-—i---—-i

Wywiadem i ankietą posługujemy się w badaniach dydaktycznych w tych sytuacjach, kiedy chcemy uzyskać informacje o tym, co dane osoby wiedzą ęrazjak oceniają określone zjawiska i procesy. Metoda wywiadu umożliwia zdobywanie informacji za pomocą bezpośredniej rozmowy, która może przyjmować różną postać. Może to więc być rozmowa swobodna, której treść jest zdeterminowana przez założony cel badawczy, bądź rozmowa naprowadzana przez badacza na problemy uprzednio sformułowane, nie mające przy tym formy pytań. Może to być wreszcie rozmowa kierowana, w której badacz oczekuje ustnej odpowiedzi współrozjmówcy na listę dokładnie sformułowanych pytań24. Do przeprowadzenia wywiadu w postaci rozmowy naprowadzonej i kierowanej badacz przygotowuje kwestionariusz wywiadu, który w pierwszym wypadku stanowi zbiór pytań modyfikowanych stosownie do indywidualnych właściwości rozmówcy, w drugim zaś zbiór ten jest jednakowy dla wszystkich badanych. Wywiad w postaci rozmowy naprowadzanej i rozmowy kierowanej umożliwia zdobycie informacji rzetelniejszych i bardziej obiektywnych niż rozmowa swobodna. Ankieta z kolei umożliwia zdobywanie pożądanych informacji od wybranych osób za pośrednictwem drukowanej listy pytań (kwestionariusz ankiety). Metody wywiadu i ankiety stosuje się niekiedy łącznie w celu wyeliminowania ewentualnych odpowiedzi przypadkowych lub nieprawdziwych.


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
DSC03836 (2) 83 struowanej przez siebie skali NLW (najmniej łubiany współpracownik). Wymaga ona ze s
skanuj0023 (101) § 3. „Zapewnienie bezpieczeństwa osób przebywających w górach przez osoby fizyczne
-    czynności podejmowanych przez opiekuna praktyk oraz prowadzonych przez niego zaj
12. Prowadzenie przez studentów zajęć w oparciu o pedagogikę cyrku. Wykorzystanie rekwizytów cyrkowy
jakość prowadzonych przez nich zajęć ocenione zostały wysoko, przy czym najwyżej-przygotowanie
Na tej podstawie każdy nauczyciel akademicki może i powinien wyznaczyć cele dla prowadzonego przez s
odpowiada za zaciągnięte przez siebie zobowiązania w związku z prowadzeniem przedsiębiorstwa. Nadal
p1080040 (5) <_    — opracowywał program dla prowadzonej przez siebie klasy i plan
arkusz (2) budownictwo Wydawnictwo JSC prowadzi sprzedaż wysyłkową wydanych przez siebie modeli okr
gora smieci Projekt przygotowała: Marta Leszczyńska w ramach zajęć z dydaktyki chemii prowadzonych p
5) planowanie i omawianie zajęć prowadzonych przez siebie i innych (nauczycieli, studentów,
5) planowanie i omawianie zajęć prowadzonych przez siebie i innych (nauczycieli, studentów,
X. Organizacja zajęć dydaktycznych §26 1.    Zajęcia dydaktyczne prowadzone przez
skanuj0049 (24) 57 będzie wytwarzał tylko wówczas, gdy ze sprzedaży wytworzonych przez siebie towaró

więcej podobnych podstron