Scan31

Scan31



LXVI

ZNACZENIE POJĘCIA „KATHARSIS’


glądom Platona o moralnej szkodliwości poezji n a śl ad o wc zej ó Ńi -J pzćwj łącząc w duchu ściśle sokratycznym cnotę z wiedzą, óJP


\    J    y '    v    J o -    --- ?? u---~c Ir

| nię” na temat niewinności bohatera tragiczne goh Litość rodzi się : w wyniku „błędnego mniemania” o niewinności bohatera, strach


nym rozumieniem tego sformułowania „wbrew oczekiwaniu”, ^Ni- .)


jest natomiast skutkiem takiegoż mniemania na temat arbitralności działania sił karzących tego rzekomo niewinnego bohatera. Wywołanie tych uczuć nie jest więc według Arystotelesa w ujęciu Niczewa celem samym w sobie, jak sądził Platon (byłoby bowiem rzeczywiście czymś szkodliwym), lecz wywołuje się je, aby dokonać ^oczyszczenia, polegającego na ich likwidacji przez zdobycie „pra-[ wdziwej wiedzy” w wyniku rozwoju__akcji dramatycznej^ mającej... swój punkt kulminacyjny w „rozpoznaniu"./progresywny rozwój j akcji dramatycznej — pisze on -- wykazuje ^eeraz bardziej błędny charakter opinii o «niewinności» bohatera, aby na koniec doprowadzić do jej całkowitego odrzucenia. Z jej odrzuceniem następuje katharsis — rozumiana jako pozbycie się przez widza litości 7 i trwogi”38. Dokonuje tu Miczew interesującej, choć kontrower- i syjrięj -reinterpretacji kluczowego dla Arystotelesowskiej teorii tra- gedii sformułowania para ten dóksan („wbrew oczekiwaniu”), wy-J tyczającego zasadę układu zdarzeń dramatycznych. W rozdziale IX stwierdza mianowicie Arystoteles, że „przedmiotem naśladowczego przedstawienia w tragedii jest nie tylko akcja skończona, lecz także jej zdarzenia zdolne wzbudzić litość i trwogę, a tę właściwość uzyskują one zwłaszcza wtedy, gdy przebiegają wbrew oczekiwaniu, wynikając jedne z drugich” (1452a 1 — 5). Sformułowanie para ten dóksan, przetłumaczone tu zgodnie z tradycyjz.

3 8 Ibidem, s. 228.

rcżev? oddaje przez francuski zwrot) malgre Vopiniom errónee 'r"7wbrew błędnej opinii” i czyni je podstawą całej swojej^ interpretacji pojęcia    .....w Tym przypadku na"taEie

m


Ar


>ó.


/ A-


; właśnie rozumienie słowa dóksa u Platona, który na określenie „błędnych opinii” tłumu na temaUbohatera tragicznego użył tego określenia39. Można dodać, że również „Arystoteles wielokrotnie w swoich traktatach używa tego^słowa jako przeciwieństwa epi-steme (wiedza udokumentowana), lecz w zasadzie nie musi być to opinia błędna, lecz właśnie „mniemanie”, „wyobrażenie sobie cze- goś”, „oczekiwanie” i tylko takie rozumienie analizowanej formuły j jest zgodne z najbliższym kontekstem i ogólną teorią konstrukcji fabularnej w Poetyce. Swą teorię popiera Niczew szeregiem analiz tragedii Sofoklesa. W jej świetle tłumaczy się doskonale jednak tylko Król EdypĄę). Mimo że Arystoteles tę właśnie tragedię Sofoklesa cytuje wielokrotnie jako wzór doskonale zbudowanej sztuki. uniwersalność jego teorii nie ogranicza się do tego jednego przykładu. Tymczasem Niczew zamienia komentarz do Króla Edypa na komentarz do Poetyki. Nie bierze on poza tym pod uwagę w swej analizie kontekstu samej definicji tragedii, w której występuje pojęcie kdtharsis. Pomija też całkowicie milczeniem pa-ralelne miejsce użycia tego terminu w Polityce. Należy poza tym zauważyć, że ÓS ta giry ta w Poetyce nie przywiązuje większej wagi -do zagadnień moralnych i etycznych, nie czyni tego w każdym razie zupełnie w denificji tragedii, lecz rozpatruje sztukę literacką

przede wszystkim w jej aspekęie formalnym. Etyczna.....koncepcja

interpretacji Niczewa nie ma więc w sumie dużo większej wartości niż koncepcje jego poprzedników, mimo że jest wielostronnie i dość gruntownie uzasadniana. Opiera się bowiem na błędnych założeniach.    .    .    /

Interpretacje medyczne. Drugi z kolei kierunek interpretacyjny 1 po)Ęci'd~'-krdtharsis zapoczątkowany również w renesansie (przez

'y Ibidem, s. 229.

40 Ibidem, s. 105 nn.

t


VI -(


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
Scan33 LXX ZNACZENIE POJĘCIA „KATHARSIS" Platonos politeian). Jego interpretacja, „oczyszczenia
Scan30 (4) LXIV - ZNACZENIE POJĘCIA „KATHARSIS’ stąpić „naśladujące przedstawienie” przez słowo
Scan29 LXII ZNACZENIE POJĘCIA „KATHARSIS” ,r~ -n . -cz daje natomiast definicję katharmós z punkt
Scan32 n LXVIif    ZNACZENlfe POJĘCIA „KATHARSIS” Minturno, Robortello, Miltona),
Scan35 LXXIV    ZNACZENIE POJĘCIA „KATHARSIS”c=TN.U:r.‘^ * lłk    xb-f
Scan37 K s LXXVIII    ZNACZENIE POJĘCIA „KATHARSIS” , - l. . nr {■ [;W‘CŁ 2
Scan38 LXXX ZNACZENIE POJĘCIA „KATHARSIS" następcy, wyjaśniając, że pathemata toiauta to zdarze
Scan39 LXXXII ZNACZENIE POJĘCIA „KATHARSIS’ który rodzi „wyzwolenie” uczuć, chociaż koncepcja ta ma
Scan40 LXXXIV ZNACZENIE POJĘCIA „KATHARSIS’ wywołuje <—*— HAMARTIA    (wina tragic
Scan28 (4) LX ZNACZENIE POJĘCIA „KATHARS1S” p L v-4,a skich, co może wskazywać na wcześniejsze, pela
img197 (10) 1.1.    Znaczenie pojęcia pszczoły Termin „pszczoły” odnosi się do wszyst
Skant (2) Wykład 2 26.10.2009 Pedagogika specjalna I.    znaczenie pojęcia norma II.
Filozofia Georga Wilhelma Friedricha Hegla 101 go siebie”15. Ale ze względu na znaczenie pojęcia w u
PODSTAWY ZARZĄDZANIA ćwiczenia_ 1.1. POJĘCIE NAUKI Dla Platona podstawą nauki były pojęcia, gdyż
PA050115 Problemy psychodiagnostyki Znaczenia pojęcia „diagnoza psychologiczna” jako: • Procesu

więcej podobnych podstron