Scan39

Scan39



LXXXII ZNACZENIE POJĘCIA „KATHARSIS’

który rodzi „wyzwolenie” uczuć, chociaż koncepcja ta ma posmak zbyt modernistyczny. Można mieć jednak pretensje do autora, że nie sprecyzował dokładniej, jakie znaczenie wiąże on z pojęciem katharsis (w przekładzie pozostawia to słowo w brzmieniu r oryginalnym). Określa je raz jako „wstrząs” uczuciowy, innym razem „jako wymiar uczuciowy mimesis”, innym jeszcze - jako J „wyzwolenie uczuć”. Nie jest też zupełnie jasne, czy katharsis jest funkcją mimesis, czy jej celem, oczyszczeniem uczuć, czy wyzwoleniem się od nich.) Jego propozycja, jak sam zaznacza, nie “ ma ambicji dania ostatecznego i definitywnego,, rozwiązania tego problemu, lecz raczej jej celem jest wskazanie na możliwość znalezienia wspólnej płaszczyzny estetycznej dla użycia tego pojęcia w Polityce i Poetyce.

Wnioski. Tak w dużym zarysie wygląda stan badań nad kontrowersyjnym problemem katharsis w Poetyce Arystotelesa. Stara-\ liśmy się przedstawić go w miarę naszych możliwości w sposób krytyczny i obiektywny. , Przy okazji pogłębionej refleksji nad poszczególnymi próbami wyjaśnienia i po dokładnym zapoznaniu się ze świadectwami, na których się one opierają, zarysowała się pewna możliwość bardziej całościowego i wszechstronnego spojrzenia na to zagadnienie. Najpierw kilka uwag.jnetodo 1 ogicznych.

Nie może oczywiście podlegać dyskusji, że problem wyjaśnie-{, nia pojęcia katharsis należy rozpatrywać przede wszystkim w kontekście teorii poetyckiej Arystotelesa, w kontekście jego definicji I tragedii,' ale nie można też lekceważyć znaczenia, w jakim filozof I używa tego terminu w Polityce, w pismach biologicznych i Pro-j blemach (Physikón problemata), jeśli oczywiście da się znaleźć | jakaś wspólna dla tego użycia płaszczyzna. Na podstawie krytycz-J>nego przeglądu dotychczasowych interpretacji można wysnuć rów-/y nież pewne dalsze wnioski, a mianowicie, że proces..katartyczny związany jest bezpośrednio z procesem mimetycznym, że nie można go jednak ograniczyć do wewnętrznego, estetycznego uporządkowania czy ąuasi rytualnego oczyszczenia samych zdarzeń, lecz

WNIOSKI

LXXXIII


f . ;<*• V ;

że dotyczy on również odbiorcy, że bezpodstawne są przesłanki, \ na których wiązano go wyłącznie z „intelektualnym wyjaśnieniem zdarzeń” w procesie odbioru dzieła sztuki, ale że przede wszystkim przebiega on w sferze uczuciowej, że właśnie katharsis jest celem procesu mimetycznego.

Na czym więc ten proces katartyczny w świetle dostępnych nam danych może polegać? Akceptując w pełni wyniki analiz procesu mimetycznego dokonanych głównie przez uczonych amerykańskich na temat estetycznych i filozoficznych walorów dzieła literackiego, musimy podkreślić, że walory te mają niewątpliwie ogromne znaczenie dla charakteru przeżycia „bolesnych i budzących.....grozsę-zdąrzeń” i że musiał zdawać sobie z tego faktu spra

wę Arystoteles,1, który z jednej strony tyle uwagi w swojej teorii tragedii poświęcił tym zasadom zamysłu artystycznego (tak m. in. należy rozumieć mythos), dzięki którym tragedia, jako skończone dzieło sztuki literackiej, ^„ma"być piękna”, z drugiej zaś tak mocno i wielokrotnie akcentował, że musi ona wzbudzić w czytelniku czy widzu „uczucie litości i trwogi” i sprawić w ten sposób „właściwą sobie przyjemność”. Warto więc na ten ostatni moment, pomijany w dotychczasowych analizach tego zagadnienia całkowitym niemal milczeniem, zwrócić trochę baczniejszą uwagę.

Arystoteles, niezależnie od wielu uwag wypowiadanych przy różnych okazjach (zob. np. 1450a 33, 1452a 1 — 10), poświęca niemal w całości XIII i XIV rozdział swojej Poetyki temu właśnie aspektowi zamysłu artystycznego, dzięki któremu fabuła dramatyczna j może wywołać przeżycie litości i trwogi. Przypomnijmy, że, jego zdaniem, muszą być spełnione pewne niezbędne warunki orgariizacji świata przedstawionego, by takie działanie mogło mieć w ogóle miejsce. Ważny jest przede wszystkim sam układ zdarzeń, który w idealnej tragedii, zgodnie z rozważaniami w rozdziale XIV, można by sprowadzić do następującego diagramu, jaki zamieszcza L. M. Welch w: «Bucknell Review» XIX (1971), s. 41:


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
Scan30 (4) LXIV - ZNACZENIE POJĘCIA „KATHARSIS’ stąpić „naśladujące przedstawienie” przez słowo
Scan29 LXII ZNACZENIE POJĘCIA „KATHARSIS” ,r~ -n . -cz daje natomiast definicję katharmós z punkt
Scan31 LXVI ZNACZENIE POJĘCIA „KATHARSIS’ glądom Platona o moralnej szkodliwości poezji n a śl ad o
Scan32 n LXVIif    ZNACZENlfe POJĘCIA „KATHARSIS” Minturno, Robortello, Miltona),
Scan33 LXX ZNACZENIE POJĘCIA „KATHARSIS" Platonos politeian). Jego interpretacja, „oczyszczenia
Scan35 LXXIV    ZNACZENIE POJĘCIA „KATHARSIS”c=TN.U:r.‘^ * lłk    xb-f
Scan37 K s LXXVIII    ZNACZENIE POJĘCIA „KATHARSIS” , - l. . nr {■ [;W‘CŁ 2
Scan38 LXXX ZNACZENIE POJĘCIA „KATHARSIS" następcy, wyjaśniając, że pathemata toiauta to zdarze
Scan40 LXXXIV ZNACZENIE POJĘCIA „KATHARSIS’ wywołuje <—*— HAMARTIA    (wina tragic
Scan28 (4) LX ZNACZENIE POJĘCIA „KATHARS1S” p L v-4,a skich, co może wskazywać na wcześniejsze, pela
Zdjęcie0498 Obsługa klienta I Obsługa klienta jest pojęciem szerokim, który obejmuje I wszystkie sfe
img197 (10) 1.1.    Znaczenie pojęcia pszczoły Termin „pszczoły” odnosi się do wszyst
Skant (2) Wykład 2 26.10.2009 Pedagogika specjalna I.    znaczenie pojęcia norma II.
Filozofia Georga Wilhelma Friedricha Hegla 101 go siebie”15. Ale ze względu na znaczenie pojęcia w u
Autoreferat, Katarzyna Sledziewska Znaczenie regionalizmu handlowego, który definiuję jako proces

więcej podobnych podstron