sciaga (1)

sciaga (1)



STAROŻYTNOŚĆ

GRECJA

'Ateny- dążono do ideału kalokagatii, młody człowiek miał być doskonale ukształtowany pod    względem

fizycznym, wysportowany, pięknie i harmonijnie zbudowany a także musiał prezentować wysoki poziom rozwoju intelektualnego. W    kształceniu

wychowawczym wyróżniano 3 okresy: -do 7 lat wychowywano na łonie rodziny, po wykarmieniu, dziecko przejmowała niania.    Dzieciństwo

upływało na zabawach, -od 7-18lat-powstały pierwsze szkoły-prywatne, nauczyciel pobierał opłaty, były to szkoły męskie. Chłopiec przechodził pod opiekę pedagoga, uczył się pisania, czytania, alfabetu, matematyki, po tym okresie uczeń zaczynał czytać utwory Homera, które zaznajamiały chłopców z wiedzą z zakresu biologii, geografii, etyki, muzyki. Kary cielesne były stosowane, -od l8-201at okres efebii. Ćw. Miały charakter wojskowy. Chłopiec składał przysięgę po niej stawał się on własnością państwa. W drugim roku uczono musztry, obozowania i wartowania. Po zakończeniu efebii stawał się uczeń pełnoprawnym obywatelem.

*Sparta- cenili przygotowanie militarne, które miało zapewnić im byt Dużą wagę przywiązywali do tężyzny fizycznej, zwycięstwa i władzy. Wychowywali, aby móc osiągnąć te wartości. Dzieci były własnością państwa, młodzież kształcono wyłącznie dla celów militarnych. Chłopców i dziewczynki kształcono równocześnie uczono pływania, polowania, tańca i gimnastyki. 18Latkowie stawali się efebami, którzy odbywali ćwiczenia wojenne. Po 2 letniej praktyce następowała lOletnia służba wojskowa. Dopiero po 30 Spartanin otrzymywał prawa obywatela.

•Sofiści- grupa filozofów, która dostrzegała    konieczność

wyodrębnienia szczebla najwyższego. Za wysoką cenę sofiści nauczali najbardziej zdolną młodzież. Wg sofistów ideałem wychowawczym był człowiek o harmonijnie kształtowanym charakterze i wszechstronnie zorientowanym umyśle.

•Sokrates- Zadaniem wykształconego człowieka jest propagowanie wiedzy. Uczniów nakierowywał pytaniami i zmuszał do samodzielnego myślenia. I iżvwał metody heurystycznej

(prowadził dialog, w którym wciągał do badania sprawy, kierował go do prawdy, którą sam znał. ‘Platon-Sprzeciwiał się oddaniu władzy na rzecz demokracji. Był uczniem Sokratesa. Założył Akademie Platona w gaju Akademosa. Podstawowym celem AP było kształcenie idealnych rządców państw. Nauka była bezpłatna. AP została uznana za pierwszy w Europie uniwersytet. ‘Arystoteles -w młodym wieku rozpoczął studia na AP i spędził tam 20 lat, najpierw, jako student, a później wykładowca. Celem wychowania było nie tylko przygotowanie do funkcji publicznych a także umiejętność wypełniania czasu wolnego. Celem człowieka było szczęśliwe życie, każdemu konieczna jest wolność, cnotliwość i prawość. Liceum Arystotelesa — założył on własną szkole, w której nauczał i kierował pracami uczniów. Arystoteles dokonał organizaqi    nauk

przyrodniczych i humanistycznych. Liceum było podzielone na 3 grupy wg. Zaawansowania. Szkoła była dla wszystkich.

-RZYM

‘Kwintylian-rzymski    pedagog,

postulował troskę o dziecko od samego urodzenia, uważał, że doniosłą rolę w procesie wychowania odgrywa środowisko, w którym się wychowuje. Dzieci powinny uczyć się ładny i greki. Uważał za stosowne używanie pomocy dydaktycznych i zabawek. Potępiał kary fizyczne.

RENESANS (odrodzenie)

*Vittorino da Feltre - założył i prowadził szkołę „Dom radości" była przeciwstawna do szkół kościelnych. Szkoła była dla dziewcząt i chłopców, dla biednych i bogatych, rozwijano w niej samodzielne myślenie poprzez nowe metody nauczania. Wykluczano kary cielesne. Zwracano uwagę na rozwój moralny i fizyczny. Wprowadzono gry i ćw. na wolnym powietrzu. *Juań Lub Vives — hiszpański humanista, zwolennik wychowania i nauczania państwowego. Propagował idee poglądowości w nauczaniu, podkreślał znaczenie wykształcenia kobiet, chciał żeby wf. Włożono w program nauczania. * Erazm z Rotterdamu - był zwolennikiem    wychowania

humanistycznego. W swoich dziełach występował, jako przeciwnik kar cielesnych, domagał się specjalnego kształcenia nauczycieli i prawa do

wyższego wykształcenia kobiet. Autor: Pochwały głupoty. Rozmów przyjacielskich i traktatu O potrzebie kierowania chłopców do cnoty i pracy literackiej w sposób swobodny * Francois Rabelais humanista francuski, autor Gargantua i Pantagruel, w której krytykuje nauczania scholastyczne i przedstawia nowy system nauczania. •Tomasz Morus - autor Utopii, był zwolennikiem    powszechnego

nauczania w ojczystym języku bez względu na płeć. Propagował wychowanie przez pracę. Podkreślał konieczność wiązania nauczania i wychowania z życiem. * Jan Amos Komensky- czeski pedagog, prekursor pedagogiki naukowej, twórca pedagogiki nowożytnej, domagał się powszechnego nauczania i wychowania, stworzył podstawy systemu    klasowo-lekcyjnego,

sprzeciwiał się wkuwaniu reguł, nie należy uczyć tylko werbalnie, wykluczyć kary, przymus. Zwracał uwagę na dobre przygotowanie nauczycieli. Wyodrębnił 4 okresy wychowania dziecka: -do 6r.ż. szkoła macierzyńska opanowanie pierwszych wiadomości, rozwinięcie rozumu dziecka wzbudzanie chęci do dalszej nauki. — Do 12 r.ż szkoła elementarna lub języka ojczystego ma charakter wszechstronny, uczy pisania, czytania, rachunków, geometrii, fizyki, religii. -do 18r.ż szkoła średnia uczono w niej trivium (gramatyka, retoryka, dialektyka) i quadrivium (arytmetyki, geometrii, astronomii i muzyki) -do 24r.ż uniwersytet przeznaczony do kształcenia zawodowego, kształcił przyszłych uczonych.

OŚWIECENIE

•John Locke swoją koncepcję wychowania stworzył na podstawie własnych doświadczeń, wiedzy medycznej, wychowanie fizyczne uzależniał od zdrowego trybu życia, hartowania, diety, dostatecznej ilości ruchu. ‘Jean Jacques Rousseau -autor opowieści pedagogicznej Emil czyli o wychowaniu, uczy chłopca zdobywania wiedzy zgodnie z naturą, zwraca uwagę na indywidualne cechy wychowanka, wyszczególnił 4 fazy rozwoju: -niemowlęctwo - zajmuje się matka, -dzieciństwo - rozwój sił psychicznych i fizycznych, poznawanie świata, -chłopięctwo- poznawanie granic swojej siły, kształtowanie zmysłów, -lata młodzieńcze - edukacja społeczna, ideowa, religijna j


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
9(1) 2 Rozdział 6 •    jej kształtowanie się doprowadziło do tego, że młody człowiek
wos Starożytna Grecja Kolebką demokracji są starożytne Ateny. Prawo do decydowania o losach pań
grecja Starożytna Grecja Piw. Bałkański Jońskie Otaczające morza. Śródziemne Egejskie Zajęcia
Kumaniecki K., Historia kultury starożytnej Grecji i Rzymu, Warszawa 1972. Lengauer W., Starożytna G
15973 Starożytna Grecja STAROŻYTNAGRECJA B&
KROK W PRZESZŁOŚĆ ■    Starożytna Grecja: lekarz „stróżem zdrowia" Europa
Starożytna Grecja STAROŻYTNAGRECJA B&
starożytna grecja cz północna Reference Map of Ancient Greece. Northern Part.ucurSojtcs.ciur jAcant
04 Historia Starożytnych Cywilizacji Starożytna Grecja STAROŻYTNA nusp05gw
STAROŻYTNOŚĆ 4 tysiąclecie p.n.e. - 476 r. 3.Starożytna GRECJA (Okres kultury Egejskiej - Minojski,
DSC00481 Wzorem krajów europejskich o rozwiniętej gospodarce turystycznej dążono do utworzenia
1044069020301909653148225043120403177909 n C W lazio nlwelizacjl dążono do wyrównania pozycji zamk

więcej podobnych podstron