Segregator2 Strona6

Segregator2 Strona6



elektrolitycznego należy zanurzyć w roztworach CuS04 i ZnS04. W roztworze CuS04 zanurz blaszkę miedzianą, a w roztworze ZnS04 - blaszkę cynkową. Do blaszek podłącz przewody prowadzące do żaróweczki i dalej do woltomierza. Zmierz różnicę potencjałów występującą w układzie, a następnie wymień pierwotny roztwór CuS04 na roztwór rozcieńczony wodą destylowaną w stosunku 1:1 i ponownie zmierz różnicę potencjałów. Potem wymień pierwotny roztwór ZnS0na roztwór rozcieńczony wodą destylowaną w stosunku 1:1 i ponownie zmierz różnicę potencjałów. Podobną operację przeprowadź z roztworami rozcieńczonymi wodą destylowaną w stosunku 1:5, za każdym razem mierząc różnicę potencjałów. Wyniki pomiarów zapisz w tabelce, zapisz też reakcje zachodzące wpółogniwach, ustalając ich kierunek na podstawie szeregu elektrochemicznego metali lub wartości potencjałów standardowych. [Część związaną z rozcieńczaniem elektrolitów i dalszymi pomiarami SEM można pominąć, jeśli zabraknie czasu.]

Różnica potencjałów mierzona w zbudowanym ogniwie Daniella zmienia się, gdy zmieniamy stężenie elektrolitu. [Dokładne wartości zależą od warunków przeprowadzania doświadczenia.]

1.    Miedź, w przeciwieństwie do cynku, należy do metali szlachetnych - informację tę można wykorzystać do ustalenia kierunków procesów elektrodowych. W takim razie w półogniwie cynkowym zachodzić będzie utlenianie, a w półogniwie miedziowym - redukcja:

Zn0-» Zn2+ + 2e"

Cu2+ + 2e —» Cu0

2.    Różnica potencjałów mierzona w ogniwie zależy od stężeń roztworów w półogniwach.

Napełnij trzy probówki roztworem KC1. Pozostałe probówki napełnij wodą destylowaną, wodą mineralną oraz roztworem KOH. Jeden z gwoździków połącz z blaszką cynkową, drugi - z kawałkiem drutu miedzianego. Gwoździk z blaszką cynkową i gwoździk z drutem miedzianym umieść w probówce z roztworem KC1. Umieść w probówkach z wodą destylowaną, wodą mineralną, roztworem KOH i roztworem KC1 po jednym gwoździku. Zanotuj ich wygląd po rozpoczęciu doświadczenia i porównaj z wyglądem na następnej lekcji chemii (co najmniej po 24 godzinach).

Obserwacje

Wnioski

Doświadczenie 4. (str. 146) Korozja elektrochemiczna stali


75


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
Segregator2 Strona6 A    B 1. elektroliza wodnego roztworu chlorku sodu (katoda pl
Segregator2 Strona 4 2.    Wodorotlenek glinu reaguje z roztworem kwasu, dając związe
Segregator2 Strona0 Obserwacje Wnioski W reakcji roztworu siarczanu(VI) z roztworem soli baru wytrą
Segregator2 Strona0 Rozdział X. Podstawy chemii roztworów Badano proces rozpuszczania dwóch substan
Segregator2 Strona3 4 pkt    Zadanie    13. Roztwór azotanu(V) s
Segregator2 Strona!3 2 pkt Zadanie 8. Do roztworu wodnego chlorku glinu wprowadzono lulka kropli fen
Segregator2 Strona 1 3 pkt Zadanie 8. Przygotowano roztwory kwasu azotowego(V) o stężeniach: 0,01 ^4
Segregator1 Strona3 Obserwacje Świeżo sporządzony roztwór wodorotlenku wapnia z dodaną fenoloftalei
Segregator2 Strona0 Rozdział XIII. Elektroliza Zbuduj ogniwo podobne do ogniwa Daniella (blaszka cy
Segregator2 Strona2 (wszystkie jego elementy należy połączyć szczelnie na szlif), umieszczamy roztw
Segregator2 Strona1 Roztwór eiektrolizowany Katoda Anoda CuBr2 elektroda pokrywa się różowo--czerw
Segregator2 Strona1 Zespół I. Zadanie: Elektroliza wodnego roztworu kwasu solnego. Odczynniki: 15%
Segregator2 Strona2 Zespół III. Zadanie: Elektroliza wodnego roztworu wodorotlenku sodu. Odczynniki
Segregator2 Strona3 Zespół V. Zadanie: Elektroliza wodnego roztworu siarczanu(VI) sodu. Odczynniki:
Segregator2 Strona0 Rozdział XI. Roztwory elektrolitów Zadanie 1.    6 pkt Substancj

więcej podobnych podstron