skanuj0002 [800x600]

skanuj0002 [800x600]



Redakcja: loanrut Wawnyńczak-Urbanek Projekt okładki: Doiuil Supiruki



© Copyright by Wydawnictwo Harmonia

4WHt

HARMONIA


Redakcja i


i Biuro Handlowe:


80-283 Gdafafc. ul. Szczodra 6 tcl. 058 348-09-50.058 348-09-51 fax 058 348-09-00 c-mail: harmonia4chartnonij.cdu.pl


Szczegółowe informacje o naczych publikacjach: www.harmonia.cdu.pl

Przedruk c/pci lub całości kiełki bez ptu-tnnej zgody Wydawnklv


IBIBMOT! '    > \


ISBN 978-83-7134-195-3


Gdańsk 2009 - Wydanie V


I oprawo: Studio Spar


Wprowadzenie

Utwory zawarte w opracowaniu przeznaczone są do szeroko rozumianych ćwiczeń ortofonicznych, czyli nauki poprawnej wymowy. ćwiczenia ortofoniczne dzielą się na ćwiczenia wstępne - oddechowe, oddechowo-fonacyjne, fonacyjnc, usprawniające narządy mowy. słuchowe, oraz ćwiczenia właściwe - artykulacyjnc.

W odpowiednim doborze ćwiczeń pomocna będzie tabela, zawierająca zestawienie rodzajów ćwiczeń ortofonicznych wraz. z odpowiadającymi im przykładami.

Przeprowadzając z dziećmi ćwiczenia (zabawy), należy pamiętać o następujących zasadach:

-    ćwiczenia ortofoniczne należy prowadzić ze wszystkimi dziećmi, nie tylko z tymi, u których stwierdza się jakieś nieprawidłowości. Prowadzone z dziećmi prawidłowo rozwijającymi się działają profilaktycznie i utrwalają nawyki prawidłowego mówienia. Natomiast dzieciom z róż.nego typu dysfunkcjami pomogą przezwyciężyć występujące nieprawidłowości. Należy przy tym wyraźnie zaznaczyć, iż w dobrze ćwiczeń przeznaczonych dla dzieci z zaburzeniami mowy powinniśmy kierować się rodzajami dysfunkcji, zadania dostosować do indywidualnych potrzeb i możliwości dzieci. Na przykład w przypadku niewłaściwego toru oddechowego w czasie spoczynku, spowodowanego utrwalonym nawykiem (dzieci nie oddychają przez nos, a cały czas otwartą buzią), nie przeprowadza się ćwiczeń polegających na wydmuchiwaniu powietrza buzią, a koncentruje się na tych, które polegają na wdechu i wydechu nosem. Jeśli stwierdza się u dziecka niską sprawność narządów mowy, to powinno się wykonywać z nim najczęściej ćwiczenia usprawniające żuchwę, wargi, język łub podniebienie miękkie.

-    Ćwiczeń artykulacyjnych polegających na wybrzmiewa-niu głosek lub uczeniu się na pamięć tekstu obfitującego w jakąś głoskę nie należy przeprowadzać, jeśli dzieci wypowiadają tę głoskę w wadliwy sposób. Jeśli u dziecka stwierdza się na


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
Redakcja i opracowanie indeksu Grażyna Gołąb Projekt okładki Andrzej Przygodzki © Copyright by Sprin
Chemia testy03 Opracowanie: Sandra Lencka Projekt okładki: Marek Woźnicki Copyright by Agencja MZ Wa
dupa0002 Projekt okładki Wojciech Makać Copyright by Uniwersytet Gdański Wydawnictwo Uniwersytetu
RecenzenciZbigniew BANASZAK Bożena SKOŁUD Opracowanie redakcyjne i korekta Hanna JUREK Projekt okład
Redaktor naczelny: Redaktor działu H redakcji Kii techniczna: Recenzenci: Projekt okładki
Recenzent Barbara Parka Opracowanie redakcyjne Olga Darewicz-Uberman Projekt okładki Szymon
Wydawca: Joanna Perzyńska Redakcja merytoryczna: Grażyna Nowak Projekt okładki i stron tytułowy
Opracowanie redakcyjne: Joanna Pastuszka Redakcja techniczna: Małgorzata Duda Projekt okładki i
Recenzent Piotr Urbański Redakcja i korekta Elżbieta Wiater Projekt okładki Marzena
Wydawca: Joanna Perzyńska Redakcja merytoryczna: Ewdokia Cydejko Projekt okładki i stron tytułowych:
P1180282 Redaktor TAD1USZ MAI.INOW8KI Sekretars redakcji ROMIIAt.I)A l.AC ltOWICZOWA Projekt okładki
Opracowanie redakcyjne: Katarzyna Gierłowska Redakcja techniczna: Krzysztof Koziarek Projekt ok
Redakcja techniczna: Henryk Kąkol Projekt okładki: Izabela Kruźlak Książkę można zamawiać
Recenzentdr Monika KlimontowiczRedakcja Anna Adamczyk Redakcja techniczna Roman Fiut Projekt okładki

więcej podobnych podstron