skanuj0003

skanuj0003



przez wychowanków imitowanych zachowań i postaw osób wychowujących, nie ma dyrektywności a jest naturalność oddziaływań dlatego możemy z ich pomocą łagodnie i jakby niepostrzeżenie wprowadzić wychowanka w świat społecznych norm i wartości.

BjMetody zadaniowe: polegają na powierzeniu wychowankom konkretnych zadań do wykonania / zadania społecznie i moralnie pożądane/, wykonując te zadania, wychowankowie nabywają nie tylko umiejętności wykonywania różnych czynności pożytecznych dla normalnego funkcjonowania wśród ludzi, lecz także uczą się wczuwania w cudze potrzeby i wychodzenia im naprzeciw; uczą się jak żyć i być użytecznym dla innych, są szczególnie skuteczne wtedy, gdy powierzane zadania wykonywane są dobrowolnie i gdy przekonani są o pilnej ich potrzebie, gdy wykonywane są w warunkach współdziałania i współpracy z wychowującymi , to współdziałanie sprzyja rozwojowi pozytywnych postaw interpersonalnych, uczy poczucia odpowiedzialności oraz jest udanym antidotum na nudę i umożliwia w miarę szybkie usamodzielnienie się wychowanków. Np. :

W środowisku rodzinnym metody zadaniowe związane są z utrzymaniem czystości w mieszkaniu; przygotowaniem posiłków; opieki nad młodszym rodzeństwem; wspomaganiem w chorobie; itp.

W szkole - udzielanie pomocy koleżeńskiej w nauce; dbałość o czystość ; odwiedzanie chorych kolegów; itd.

Poza rodziną i szkołą - służyć doraźną pomoc ludziom starszym i potrzebującym /schorowanym i samotnym/; itp.

C)    Metody perswazji:

-na ogół mniej skuteczne od li 2 w wychowaniu a przede wszystkim gdy są stosowane w oderwaniu od 1 i 2 metody, czyli wtedy gdy: nie są wspierane wiarygodnością postaw moralnych osób, które je stosują, a także wtedy, gdy przepojone są górnolotnością, deklaratywnością i tzw. tanim dydaktyzmem, nastawionym nie tyle na wyjaśnienia i uzasadnienie, ile pouczanie w dosłownym znaczeniu tego słowa-nie doceniając oczywistej prawdy, że nikt nie chce być tylko pouczany, lecz rozumiany.

-polegają na słownym oddziaływaniu w szczególności na świadomość moralną,

-podstawowy ich cel jest przyswajanie, zwłaszcza uznawanych powszechnie , norm, zasad, wartości moralnych, łącznie z ich wyjaśnieniem i uzasadnieniem,

Jakie są skuteczne sposoby oddziaływania perswazyjnego?

-to nie patetyczne apele do sumienia wychowanków,

-ale szczere z nimi rozmowy i dyskusje na różne interesujące ich tematy,

-nawiązywanie do autobiografii i biografii ludzi wielkiego umysłu i serca,

-nawiązywanie do ciekawych aforyzmów,

-aranżowane spotkania z ludźmi różnych dziedzin i specjalności.

D) . Metody nagradzania i karania, nazywane również metodami wzmacniania pozytywnego i negatywnego:

-nagradzanie to wyrażenie pod adresem wychowanków pochwał lub dawania innych dowodów uznania łącznie z nagrodami.

-Karanie to wymierzanie różnego rodzaju kar /sankcji/, najczęściej w postaci dezaprobaty, niskiej oceny, różnego rodzaju zakazów lub nakazów.

-Nie należy zbyt często ich stosować, gdyż było by to sprzeczne z podmiotowym traktowaniem wychowanków w procesie wychowania,

-Kar fizycznych nie wolno stosować, gdyż są szkodliwe dla rozwoju mień i omów współczesne metody wychowania wg Konarzewskiego

7.Wymień współczesne metody wychowania oraz omów metodę perswazji i wskaż skuteczne sposoby jej oddziaływania.

To co w podpunkcie 6 $ Warunki skutecznego wychowania.

A)    Metody wychowania.

B) Uwarunkowania psychospołeczne, należą do nich między innymi:

-Podmiotowe traktowanie wychowanka./ humanistyczne podejście do wychowanka/

-Umiar w stosowaniu swobody i przymusu wobec wychowanka.

-Umiejętność porozumiewania się z wychowankiem.

-Względnie zobiektywizowane poznawanie wychowanka.

Omów na czym polega podmiotowe traktowanie wychowanka- podopiecznego w procesie wychowania.

Co oznacza podmiotowe traktowanie wychowanka?

-oznacza podejście Humanistyczne polegające na zapewnieniu im prawa do bycia w miarę samodzielnym i niezależnym oraz ponoszenia odpowiedzialności za swoje postępowanie i kierowania własnym rozwojem,


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
-    poznaje uwarunkowania zachowań i postaw osób osamotnionych; -
page0075 — 61 — 2.    Wychowawca nie ma przed sobą ogólnego życia, lecz pewne śc
Kształtowanie zachowań i postaw przywódczych dowódców i menedżerów 51 rakterystyczne jest tu również
skanuj009 2 Biżuterię ogranicz do minimum (obrączka, spinki, zegarek). Nie spóźniaj się - jest to ba
skanuj009 2 Biżuterię ogranicz do minimum (obrączka, spinki, zegarek). Nie spóźniaj się - jest to ba
skanuj0254 48 Rozdział 2 sować, czy też strategia przedsiębiorstwa nie ma znaczenia ze względu na se
skanuj0008 (331) dzieło sztuki. Czsiito więr fiikn n sztuce nie ma charakteru reportażowego, sprawoz
skanuj0003 7 1 PS * + RH-► PS*+ + RH*    (reakcja Błąd! W dokumencie nie ma tekstu o
książka (128) Elementy prawa pełnienie w wyznaczonym przez sąd terminie braków formalnych skargi J n
CCF20091204036 Leczenie ruchem w zachowawczym leczeniu wad serca nie ma większego znaczenia. Nie mo
KONKURS. NAPISZMY SWOJA HISTORIĘ!PAMIĘTNIKI OSÓB LGBT+ NIE MA PRZEŻYĆ NIEWAŻNYCH NAD HISTORIA I
skanuj0089 (29) —    organizowanie przez wychowanków różnych form zaspokajaniajioln&n
IMGw66 748 postawy uczeniu, przez modelowanie, czyli obserwację zachowań innych osób. 2)
3. Ocenianie zachowania ucznia polega na rozpoznawaniu przez wychowawców klasy, innych nauczycieli i
28718 skanuj0089 (29) —    organizowanie przez wychowanków różnych form zaspokajaniaj

więcej podobnych podstron