skanuj0049 2

skanuj0049 2



XCVI


RODOWÓD I RliCEPCJA TWÓRCZOŚCI

z tym dreszcz metafizyczny. Czynniki zagrażające stabilności świata próbował oswoić, wpisując je w kosmiczny porządek. Niekiedy jednak dawał upust przerażeniom: lękowi przed zagładą starego porządku, poczuciu nieuleczalnego kryzysu kultury. Twórczość jego pozostanie marzeniem o przychylnym człowiekowi kosmicznym ładzie, marzeniem sceptyka zatroskanego wizją katastrofy.

IV. RODOWÓD I RECEPCJA TWÓRCZOŚCI

Rodowód artystyczny twórczości. Niełatwo dziś określić, jaki był zakres lektur Schulza. Wspomnienia przyjaciół niewiele tu wnoszą, on sam rzadko powołuje się na nazwiska literackich czy filozoficznych mentorów, a recenzowane przezeń w latach trzydziestych książki nie układają się w żaden konsekwentny wzór, wybór ich wydaje się raczej przypadkowy. Zresztą jako osobowość artystyczna Schulz ukształtował się zapewne wcześniej — w drugim i trzecim dziesięcioleciu naszego wieku; potem tylko poszukiwał utworów, które współbrzmiałyby z jego indywidualną wizją rzeczywistości i artyzmu (tak było np. w przypadku Historii Jakubowych Manna, dzieł Gombrowicza, Nałkowskiej czy Kuncewiczowej). Nie związany lub związany luźno z literackimi ugrupowaniami, formował się jako pisarz na własną modłę, nie poddając się dyktaturze modnych prądów, poruszających wyobraźnię twórców z Warszawy lub Krakowa. Dlatego oddziałujące nań inspiracje ujmować musimy, tak jak jego twórczość, globalnie i synchronicznie, korzystając z hipotez i domysłów.

Dość sporo takich hipotez wysnuć można z życiowej sytuacji Schulza. W początkach wieku musiał — jako mieszkaniec Drohobycza — pozostawać pod wpływem intelektualnej i literackiej atmosfery Lwowa i Wiednia. Wiadomo, że książki czytał regularnie, odwiedzając księgarnię ojca swego kolegi, Mundka Pil-

RODOWÓD ARTYSTYCZNY TWÓRCZOŚCI    XCVII

pla. Cóż mogło być na jej półkach? Zapewne nowości stołeczne na przemian z edycjami oficyn galicyjskich; literatura Młodej Polski, a tuż obok pisma klasyków wiedeńskiej moderny i pierwszych ekspresjonistów. Witold Nawrocki wskazuje, że Schulz przynależy do tej samej generacji, która wydała młodszą grupę ekspresjonistów, takich jak Anton Schnack, George Saiko, Otto Nebel, Reinhard Johannes Sorge, Johannes R. Be- ' cher, Franz Werfel, Ernst Blass, Walter Hasenclever, Georg Traki, Ernst Toller, Bertolt Brecht czy Hans Schibelhuth1.

O wpływie tych rówieśników na Schulza nie wiemy nic pewnego, choć bez wątpienia łączy go z nimi silna świadomość schyłku historycznej epoki, kryzysu rodziny i społeczeństwa, symbolizacja czasu, przestrzeni i postaci, skłonność do fantastyki i oniryzmu, poetyka dysonansu, swoisty „turpizm”, groteska. a także „kosmiczny" zakrój wizji i problematyki. Natomiast był Schulz z pewnością dłużnikiem pisarzy nieco starszych, takich jak Rainer Maria Rilke. Franz Kafka, Alfred Kubin, a pewnie też Gustav Meyrink, by nie wspomnieć o Tomaszu Mannie.

Z aury przełomu wieków bierze SchulzLpoczucie schyłku dotychczasowej kultury, świadomość bankructwa XIX-wiecznego ładu świata, stateitąd przychodzi leż skłonność do zanurzania się w oniryczne wizje i do groteskowej deformacji rzeczywistości pod dyktando osobistych marzeń i obsesji. Wzorem służyć mu mogły Maltę Rilkego, Po tamtej stronie Kubina, niektóre utwory Kalki, może też Golem Meyrinka. Twórczość Rilkego i Kafki przynosiła również bliskie temperamentowi Schulza studia samotności i wyobcowania.

Źródłem pierwszych czytelniczych oczarowań była zatem dla Schulza literatura niemieckiego obszaru językowego z przełamu wieków. Nabożeństwo dla Rilkego pozostało mu na całe życie, firmował też swoim nazwiskiem przekład Procesu Kafki,

' W- Nawrocki, Bruno Schulz i ekspresjonizm, „Życic Literackie*

1976, nr 43.


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
Bruno Schulz wstęp do BN ki4 XCVI RODOWÓD 1 RECEPCJA TWÓRCZOŚCI RODOWÓD ARTYSTYCZNY TWÓRCZOŚ
skanuj0064 CXXVI RODOWÓD I RECEPCJA TWÓRCZOŚCI chciał poniżenia. Ja chciałem być „ponad” i „powyżej&
skanuj0050 XCVIII RODOWÓD I RECEPCJA TWÓRCZOŚCI podobno dzido narzeczonej, Józefiny Szelińskiej. Póź
skanuj0053 CIV RODOWÓD I RKCEPCJA TWÓRCZOŚCI -chrześcijańska tradycja podkreśla też ważność motywu ś
skanuj0054 CVI RODOWÓD I RECEPCJA TWÓRCZOŚCI stąd, że drohobycki pisarz miał jednocześnie na uwadze
skanuj0055 CYIII RODOWÓD I RECEPCJA TWÓRCZOŚCI Sztuki” czy „Zwrotnicy”. Do nich też chętniej odwołuj
skanuj0056 cx RODOWÓD I RECEPCJA TWÓRCZOŚCI staje w nim przede wszystkim sformułowane klarownie „pyt
skanuj0057 CXII RODOWÓD I RECEPCJA TWÓRCZOŚCI o Schulzu brało też pod uwagę opinie krytyków konkuren
skanuj0058 CXIV RODOWÓD I RECEPCJA TWÓRCZOŚCI Nie trzeba udowadniać, że Wyka błędnie odczytał Schulz
skanuj0059 CXVl RODOWÓD I RECEPCJA TWÓRCZOŚCI podstawa kolejnych wznowień, a zawierał całość dorobku
skanuj0060 CXVIII RODOWÓD I RECEPCJA TWÓRCZOŚCI się też omówienia twórczości plastycznej drohobyckie
skanuj0061 cxx RODOWÓD I RECEPCJA TWÓRCZOŚCI Na początku lat osiemdziesiątych zaznacza się kolejny e
skanuj0062 cxxn RODOWÓD I RMCEPCJA TWÓRCZOŚCI Chwin), Gombrowiczem (Aleksander Fiut) i Witkacym (Wło
skanuj0051 c: RODOWÓD I RECEPCJA TWÓRCZOŚCI Bergsona na Schulza. Chodziło tu o rozumienie świata w j

więcej podobnych podstron