skanuj0159

skanuj0159



172 ZARZĄDZANIE ZASOBAMI LUDZKIMI

sprawdzających ambicje i poczucie własnej godności - przeprowadzona przez Smitha (1988) - określiła współczynnik skuteczności tej metody w granicach 0,39.

Smith (1984) opracował również praktyczny przewodnik po metodach selekcji i poklasyfikował je - w zależności od wysokości współczynnika skuteczności - w następujący sposób: powyżej 0,5    doskonale

0,40 - 0,49    dobrze

0,30 - 0,39    do przyjęcia

mniej niż 0,30    słabo

Jak wynika z badań Smitha, tylko testy zdolności, bio-dane i kwestionariusze osobowości osiągają pułap skuteczności, który można zaakceptować.

Ogólnie przyjmuje się, iż wspomniany współczynnik skuteczności można podnieść dzięki wykorzystaniu większej ilości metod. Tego rodzaju połączone testy mogą być przeprowadzone przez specjalistyczne centrum oceny.

W dalszej części tego rozdziału zajmiemy się problemem precyzyjnego określania wymagań i zakresu kompetencji oraz wykorzystania testów bio-danych.

Sprecyzowanie wymagań i kompetencji

Zakres kompetencji obejmuje tę sferę zachowania, która wpływa na wyniki pracy, czyli wiedzę i zdolności człowieka; odnosi się także do zachowania akceptowanego przez organizację. ,

Precyzując wymagania stawiane kandydatom, w pierwszym rzędzie należy określić zakres wiedzy, umiejętności i cechy niezbędne do prawidłowego wypełniania obowiązków. Jednocześnie należy poddać analizie cechy osobowości i zachowania, które odpowiadają klimatowi firmy. Charakter organizacji determinuje nie tylko charakter pracowników, lecz także metody docierania do potencjalnych kandydatów i ich szkolenia.

Analizę kompetencji często przeprowadza się na podstawie rozmowy i (lub) wyników kwestionariuszy, choć można przyjąć inny styl pracy - organizując na przykład warsztaty dla grupy profesjonalistów z danej dziedziny, którzy wspólnie analizują plusy i minusy kandydatów. Ponadto tego rodzaju analiza może brać pod uwagę wyniki osiągane przez już zatrudnionych pracowników, tak by można było ustalić jakąś współzależność między poziomem pracy a posiadaną przez nich wiedzą, umiejętnościami, zdolnościami i charakterem.

Wymagania dotyczące stanowiska

Analizując zakres kompetencji kandydatów przede wszystkich należy się skoncentrować na tym, czym się zajmują, na jakie sytuacje napotkają w swej pracy i, wreszcie, jakie cechy zachowania wyróżniają ludzi posiadających wyższe kompetencje. Rodzi się więc konieczność uzyskania odpowiedzi na poniższe pytania:

★    Czego oczekujemy od kandydata? Jakie powinien spełniać standardy pracy? Jakie powinien realizować cele w ramach swej funkcji?

★    Co jest przejawem nieodpowiedniego (lub odpowiedniego) zachowania? Jak może to wpłynąć na realizację celu (pozytywnie lub negatywnie)? Przykładowo: w odniesieniu do stanowiska kierowniczego należy rozważyć:

★    osobiste dążenia,

★    wpływ na innych,

★    zdolność porozumiewania się,

★    zdolności kierownicze,

★    umiejętność pracy w charakterze szeregowego członka zespołu,

★    zdolności interpersonalne,

★    zdolności analizy sytuacji,

★    umiejętność twórczego i strategicznego myślenia,

★    wyczucie handlowe,

★    umiejętności przystosowawcze, radzenie sobie ze stresem i zmianami.

Przejawy tego rodzaju zachowań winny być poparte konkretnymi przykładami.

★    Jaka dziedzina i zakres wiedzy oraz umiejętności są niezbędne dla osiągnięcia odpowiednio wysokich wyników pracy?

★    Jakiego rodzaju wykształcenie, szkolenie i kwalifikacje powinny zapewnić wymagany poziom wiedzy i umiejętności?

★    Jak bogate i długie doświadczenie jest niezbędne, aby osiągnąć odpowiednio wysokie wyniki pracy?


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
skanuj0163 180 ZARZĄDZANIE zasobami ludzkimi *    testy na inteligencję, które badają
skanuj0142 16 ZARZĄDZANIE ZASOBAMI LUDZKIMI do innych spraw, takich jak np. finanse, marketing czy p
skanuj0143 18 ZARZĄDZANIE ZASOBAMI LUDZKIMI •    podsycać zaangażowanie pracowników w
skanuj0144 20 ZARZĄDZANIE ZASOBAMI LUDZKIMI *    Argyris (1957), który sądził, że mod
skanuj0145 22 ZARZĄDZANIE ZASOBAMI LUDZKIMI zawdzięczają pracownikom, czyli ludziom wcielającym w ży
skanuj0146 24 ZARZĄDZANIE ZASOBAMI LUDZKIMI się wykształconych pracowników umysłowych. Stąd też trad
skanuj0148 28 ZARZĄDZANIE ZASOBAMI LUDZKIMIRealizacja wytycznych zarządzania zasobami ludzkimi Za wp
skanuj0149 30 ZARZĄDZANIE zasobami ludzkimi Pojęcia trwałych wartości i silnej kultury są nierozłącz
skanuj0150 32    ZARZĄDZANIE ZASOBAMI LUDZKIMI STOSOWANIE ZASAD ZARZĄDZANIA
skanuj0152 36 ZARZĄDZANIE ZASOBAMI LUDZKIMI nie, że zasoby ludzkie to cenny majątek przedsiębiorstwa
skanuj0153 38 ZARZĄDZANIE ZASOBAMI LUDZKIMI de wszystkim w tych firmach, w których nie można stwierd
skanuj0154 40 ZARZĄDZANIE ZASOBAMI LUDZKIMI wartość trwałą, trudno ją będzie wyegzekwować, jeśli poz
skanuj0156 166 ZARZĄDZANIE ZASOBAMI LUDZKIMI 166 ZARZĄDZANIE ZASOBAMI LUDZKIMI •    k
skanuj0157 168 ZARZĄDZANIE ZASOBAMI LUDZKIMI •    decentralizacja; •
skanuj0158 170    ZARZĄDZANIE ZASOBAMI LUDZKIMI ★    poszerzenia możli
skanuj0160 174 ZARZĄDZANIE ZASOBAMI LUDZKIMI Wymagania organizacji Przed określeniem niezbędnych kom
skanuj0161 176 ZARZĄDZANIE ZASOBAMI LUDZKIMI Miles i Snów (1978 i 1984) wyróżnili trzy typy postaw,
skanuj0162 178 ZARZĄDZANIE ZASOBAMI LUDZKIMI *    zrozumienie, iż rozwój można osiągn
skanuj0164 182 ZARZĄDZANIE ZASOBAMI LUDZKIMI niemniej jednak należy je stosować dość ostrożnie - prz

więcej podobnych podstron