skanuj0170

skanuj0170



194 ZARZĄDZANIE zasobami ludzkimi

Wszystko stanowi cenne doświadczenie: nietypowa »yiu niezwykły problem lub inne niż zazwyczaj zadanie. Kiom* sami muszą sobie poradzić z każdą z tych nowych syh Późniejsza analiza podjętych działań powinna wskazać, co itfj czyniło się do sukcesu czy niepowodzenia akcji. Następni# winno się wyciągnąć wnioski na przyszłość.


ny


Jest to zapewne najbardziej skuteczna metoda nauki. h>*»t staje pytanie: w jaki sposób można pomóc kierownikom r,|H§v żytkować ich doświadczenie? Ten sposób nauki dobry jęm dynie do niektórych kierowników - dla tych, którzy nieświadom jakby drogą „osmozy" wyciągają wnioski płynące z doświadt /• nia. W rzeczywistości nie jest to jednak proces „samoczynny^ lecz raczej zdolność do niemal nieustannej analizy danych, kimH to umiejętność wykorzystywana jest, gdy tylko zachodzi inh* potrzeba.

Jednakże zwykli śmiertelnicy, których jest zdecydowana wu kszość, zazwyczaj albo nie potrafią wykształcić w sobie tej zdol ności analizowania, albo uważają ją za stratę czasu. Tu powinny wkroczyć bardziej formalne metody doskonalenia zawodowego które mają stworzyć warunki bardziej skutecznego przyswajaniu wiedzy. Powinno się zatem:

★    zmuszać kierowników do samooceny oraz pogłębionej analizy czynników, które wpływają na dobrą lub słabą Jn kość ich pracy;

★    zachęcać ich do przygotowywania swych własnych pin nów rozwoju i doskonalenia zawodowego;

★    zachęcać, by dyskutowali o swych pragnieniach i kłopotach z przełożonymi i kolegami, gdyż pomoże im to w uświadomieniu sobie, czego mogą i czego powinni się uczyć.

PLANOWANIE ROZWOJU KARIERY

Plany rozwoju kariery określają i kształtują przypuszczalny przebieg przyszłej kariery pracowników w zależności od potrzeb organizacji oraz indywidualnych wyników pracy, możliwości i preferencji. Planowanie ma trzy podstawowe cele:

• zapewnienie „sukcesji” na stanowiskach kierowniczych;

•    zapewnienie obiecującym pracownikom takiego szkolenia i możliwości gromadzenia doświadczeń, które pozwoli im ■.ię swobodnie podjąć nawet bardzo trudnych obowiązków;

•    roztoczenie nad tymi osobami opieki, służenie im radą, zachęcanie do podejmowania wyzwań, które rozwiną ich talenty zgodnie z pragnieniami i aspiracjami.

Zasady planowania rozwoju kariery

()rganizacja musi zdecydować, czy będzie „tworzyć" swoich wiunnych menedżerów, awansując i promując swoich członków,

1 <ł/y tez raczej będzie takich menedżerów „kupować", szukając fn .Irzyków „świeżej krwi” na zewnątrz. Ten drugi wybór niesie /« iobą duże prawdopodobieństwo strat, albowiem wiąże się t zaproponowaniem ludziom, aby swą dalszą karierę rozwijali udzie indziej, tam, gdzie nie grozi im stagnacja. Jeśli organizacja zdecyduje się na połączenie obu tych wariantów, może przyjąć laką przykładową zasadę: „osiemdziesiąt procent naszej kadry Kierowniczej będzie się rekrutowało z naszych pracowników, pozostałe dwadzieścia procent zostanie przyjętych z zewnątrz".

Polityka planowania przebiegu kariery może być tworzona rui podstawie następujących zasad:

*    Zasada działań krótkotrwałych - pracodawcy, którzy •.wiadomie lub nieświadomie przyjmują tę zasadę, koncentrują się na sytuacji „tu i teraz”. Przyjmują do pracy i szkolą dobrych pracowników, o których wiadomo, że będą dobrze spełniać wymagania obecnej pracy. W zamian za dobre wyniki oferują im wysokie wynagrodzenie. Jeśli pracownicy okażą się naprawdę dobrzy, będą awansowani (praca daje dużo możliwości awansu). Szkolenie kierowników, by sprostali wyzwaniom przyszłości (która może nigdy nie nadejść) uważane jest za stratę czasu. Przedstawiciele najwyższego kierownictwa w tego rodzaju przedsiębiorstwach powtarzają: „Jeśli teraz możemy zdobyć dobrych pracowników, to w przyszłości też tak będzie. Ludzie, którzy sprawdzą się na obecnych stanowiskach, chętnie będą się podejmowali nowych zadań. Przyszłość sama zadba o te sprawy. A jeśli nie będzie nikogo o odpowiednich kwalifikacjach, znajdziemy go gdzieś indziej, nie ma sprawy!"

*    Zasada planów długoterminowych - pracodawcy, którzy wierzą w sens długoterminowego planowania kariery swych


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
skanuj0153 38 ZARZĄDZANIE ZASOBAMI LUDZKIMI de wszystkim w tych firmach, w których nie można stwierd
skanuj0164 182 ZARZĄDZANIE ZASOBAMI LUDZKIMI niemniej jednak należy je stosować dość ostrożnie - prz
skanuj0167 188 ZARZĄDZANIE ZASOBAMI LUDZKIMI Mówiąc krótko: zarządzanie zasobami ludzkimi ma na celu
skanuj0163 180 ZARZĄDZANIE zasobami ludzkimi *    testy na inteligencję, które badają
skanuj0142 16 ZARZĄDZANIE ZASOBAMI LUDZKIMI do innych spraw, takich jak np. finanse, marketing czy p
skanuj0143 18 ZARZĄDZANIE ZASOBAMI LUDZKIMI •    podsycać zaangażowanie pracowników w
skanuj0144 20 ZARZĄDZANIE ZASOBAMI LUDZKIMI *    Argyris (1957), który sądził, że mod
skanuj0145 22 ZARZĄDZANIE ZASOBAMI LUDZKIMI zawdzięczają pracownikom, czyli ludziom wcielającym w ży
skanuj0146 24 ZARZĄDZANIE ZASOBAMI LUDZKIMI się wykształconych pracowników umysłowych. Stąd też trad
skanuj0148 28 ZARZĄDZANIE ZASOBAMI LUDZKIMIRealizacja wytycznych zarządzania zasobami ludzkimi Za wp
skanuj0149 30 ZARZĄDZANIE zasobami ludzkimi Pojęcia trwałych wartości i silnej kultury są nierozłącz
skanuj0150 32    ZARZĄDZANIE ZASOBAMI LUDZKIMI STOSOWANIE ZASAD ZARZĄDZANIA
skanuj0152 36 ZARZĄDZANIE ZASOBAMI LUDZKIMI nie, że zasoby ludzkie to cenny majątek przedsiębiorstwa
skanuj0154 40 ZARZĄDZANIE ZASOBAMI LUDZKIMI wartość trwałą, trudno ją będzie wyegzekwować, jeśli poz
skanuj0156 166 ZARZĄDZANIE ZASOBAMI LUDZKIMI 166 ZARZĄDZANIE ZASOBAMI LUDZKIMI •    k
skanuj0157 168 ZARZĄDZANIE ZASOBAMI LUDZKIMI •    decentralizacja; •
skanuj0158 170    ZARZĄDZANIE ZASOBAMI LUDZKIMI ★    poszerzenia możli
skanuj0159 172 ZARZĄDZANIE ZASOBAMI LUDZKIMI sprawdzających ambicje i poczucie własnej godności - pr
skanuj0160 174 ZARZĄDZANIE ZASOBAMI LUDZKIMI Wymagania organizacji Przed określeniem niezbędnych kom

więcej podobnych podstron