sokrates2

sokrates2



OBRONA SOKRATESA

chcą właściwie powiedzieć, aby się przy tej sposobności też i czegoś od nich nauczyć. Wstydzę się wam prawdę powiedzieć, obywatele, a jednak powiedzieć potrzeba. Więc krótko mówiąc: nieledwie wszyscy inni, z boku stojący, umieli lepiej niż sami poeci mówić o ich własnej robocie, c Więc i o poetach się przekonałem niedługo, że to, co oni robią, to nie z mądrości płynie, tylko z jakiejś przyrodzonej zdolności, z tego, że w nich bóg wstępuje, jak we wieszczków i wróżbitów; ci także mówią wiele pięknych rzeczy, tylko nic z tego nie wiedzą, co mówią. Zdaje mi się, że coś takiego dzieje się i z poetami. A równocześnie zauważyłem, że oni przez tę poezję uważają się za najmądrzejszych ludzi i pod innymi względami, a wcale takimi nie są. Więc i od nich odszedłem, uważając, że tym samym ich przewyższam, czym i polityków. vm W końcu zwróciłem się do rzemieślników. Bo sam zda-d wałem sobie doskonale sprawę z tego, że nic nie wiem, a u tych wiedziałem, że znajdę wiedzę o różnych pięknych rzeczach. I nie pomyliłem się. Ci wiedzieli rzeczy, których ja nie wiedziałem, i tym byli mądrzejsi ode mnie. Ale znowu, obywatele, wydało mi się, że dobrzy rzemieślnicy popełniają ten sam grzech, co i poeci. Dlatego, że swoją sztukę dobrze wykonywał, myślał każdy, że jest bardzo mądry we wszystkim innym, nawet w największych rzeczach, i ta ich wada rzucała cień na ich mądrość. e Tak żem się zaczął sam siebie pytać zamiast wyroczni, co bym wolał, czy zostać tak jak jestem i obejść się bez ich mądrości, ale i bez tej ich głupoty, czy mieć jedno i drugie, jak oni. Odpowiedziałem i sobie, i wyroczni, że mi się lepiej opłaci zostać tak, jak jestem. ix Z tych tedy dochodzeń i badań, obywatele, liczne się 23 porobiły nieprzyjaźnie, i to straszne, i bardzo ciężkie, tak że stąd i potwarze poszły, i to imię stąd, że to mówią: mądry jest\ Bo zawsze ci, co z boku stoją, myślą, że ja sam

jestem mądry w tym, w czym mi się kogo trafi położyć w dyskusji.

A to naprawdę podobno bóg jest mądry i w tej wyroczni to chyba mówi, że ludzka mądrość mało co jest warta albo nic. I zdaje się, że mu nie o Sokratesa chodzi, a tylko użył mego imienia, dając mnie na przykład, jakby mówił, że ten z was, ludzie, jest najmądrzejszy, który, jak Sokrates, poznał, że nic nie jest naprawdę wart tam, gdzie chodzi o mądrość.

Ja jeszcze i dziś chodzę i szukam tego, i myszkuję, jak bóg nakazuje, i między mieszczanami naszymi, i między obcymi, jeżeli mi się który mądry wydaje. A jak mi się który wydaje, to zaraz bogu pomagam i dowodzę takiemu, że nie jest mądry. I to mi tyle czasu zabiera, że ani nie miałem kiedy w życiu obywatelskim zrobić czegoś, o czym by warto było mówić, ani koło własnych interesów chodzić, c ostatnią biedę klepię przez tę służbę bożą.

A oprócz tego chodzą za mną młodzi ludzie, którzy x najwięcej mająwolnego czasu, synowie co najbogatszych obywateli; nikt im chodzić nie każe, ale oni lubią słuchać, jak się to ludzi bada, a nieraz mnie naśladują na własną rękę i próbują takich badań na innych.

Pewnie - znajdują mnóstwo takich, którym się zdaje, że coś wiedzą, a wiedzą mało albo wcale nic. Więc stąd ci, których oni na spytki biorą, gniewają się na mnie, a nie na nich: mó wią, że to ostatni łajdak ten jakiś Sokrates i psuje młodzież. A jak ich ktoś pyta, co on robi takiego i czego on naucza, nie umieją nic powiedzieć, nie wiedzą, żeby pokryć, zakłopotanie, mówią to, co się na każdego miłośnika wiedzy zaraz mówi, że tajemnice nieba odsłania i ziemi, a bogów nie szanuje, a z gorszego zdania robi lepsze.

Bo prawdy żaden by chyba nie powiedział, że się ich niewiedzę odsłania i udawanie mądrości. A że im widać na poważaniu zależy, a zaciekli są i dużo ich jest,

29 I

-pWfFTjlUPtr" .mywrr- ■ '


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
182 TARŁOWIE. Pawła Tarty (30-go stycznia ow. r.). Dowiadujemy się przy tej sposobności, iż świadczy
ł Świadomi propagandowej natury tego gestu, Litwini starają się przy tej okazji określić własne
Postaw się w ich sytuacji. Sposób widzenia zależy od punktu siedzenia. Ludzie mają tendencję do widz
Liczby wymiarowe pisze się nad liniami wymiarowymi w odległości 0,5 - 1,5 mm od nich na środku, powi
DSC02835 (2) Art. 38 Produkcję piskląt prowadzi się przy wykorzystaniu jaj wylęgowych pochodzących o
SCAN0067 Migranci nieekonomiczni dzielą się na 3 kategorie: studentów, emerytów, pozostałych (od nic
Nr ‘2 Dziennik Zarządzeń Dyrekcji Okręgu Poczt i Telegrafów 123 Przy tej sposobności zwraca się
2 Przy tej sposobności p. Janikowski powiedział, że Jesteśmy w znacznie lepszej sytuacji, nlz w 1914
51933 str2 3 się przy tej metodzie z dwóch wanien holenderskich o pojemności po 6000—10 000 litró
ł Świadomi propagandowej natury tego gestu, Litwini starają się przy tej okazji określić własne
35 (216) RozdziaT X 41 RozdziaT X 41 Wykres ten wykorzystuje się przy określaniu hartowności metodą
maistre o papiezu020101 201 winnego: „Ten kto kryje swe grzechy, zgubi się: ale ten, kto je wyznaje
"obroty" - dzieci nadal trzymając się w ten sam sposób, tańczą w prawąstronę (od strony
CCI00203 582 Polska XVIII wiek dane ód nich nauczycielom przywileje55. Nie można wątpić, że wpatrzyw

więcej podobnych podstron