str08

str08



30S

Podstawy nauk o wychowaniu

Nawet pr/y całkowitym perfekcjonlzmlc bar* i.i/o dokładne przygotowanie nigdy nic zastąpi rzeczywistości. Na przykład przeszkody w przeprowadzeniu. a także kierowanie, mogą podać w wątpliwość eały proces uczeniu się. Oprócz wiedzy o planowaniu istotne st| więc lakżo dokładne w iadomości o procesach dynamiki grupy, ich powstaniu i przebiegu, które w swej całej objętości nie mogą zostać profilaktycznie zabezpieczone. To sami' dotyczy pojęcia kierowania, Możemy podać tu jedynie hasła, ponieważ tematy dotyczące radzenia sobie z oporem i kierowania grupą należą hardziej do pedagogicznych kompetencji działania. Teorie i formy interwencji dotyczą takich pojęć, jak komunikacja, interakcja, konflikt, agresja, rola. postawa, włudza oraz faza rozwoju grupy, proces dynamiki grupowej, struktura grupy, praca w grupie i zespole.

Wymagania związane z dodatkowym opracowaniem. Pedagogika asymilacji kulturowej chce sprawdzać działania transferowe w fazie następującej po uczeniu się. Chce dowiedzieć się, co z wyuczonej wiedzy zostuło zastosowane. W ten sposób ma być rozważona przydatność i osobista korzyść z całej koncepcji kształcenia. Sprowadzanie efektywności jest konieczne, gdy dane działanie musi zostać udokumentowane, na przykład dla osoby lub instytucji je finansującej. Dlatego w dokształcaniu i kształceniu ustawicznym konieczne jest dokumentowanie wyników seminariów, na przykład za pomocą ankiet i audytów, w celu wykazania, dlaczego kontynuacja jest sensowna.

Dodatkowe opracowanie pozwala także nauczycielowi przemyśleć własne zachowanie. Pytanie, co się udało, a co nie, stwarza podstawy optymalizacji. Takie rozważanie służy rewizji planowania i wprowadzania innowacji, ponie-waż pozytywne lub negatywne doświadczenia związane z urzeczywistnianiem celów przystosowania do kultury pokazują, które z nich mogą zostać wykorzystane w pracy z innymi grupami.

■ Pomoc w asymilacji kulturowej wykorzystuje środki estetyczne 1 formy teatralne i muzyczne oraz inne. Przetworzenie treści kształcenia w treści uczenia się i proces uczenia się musi zredukować abstrakcyjne i złożone konteksty

do tego, co postrzegalne. Oznacza to przekształcanie swoich treści w sytuacje sfabrykowane dramaturgicznie. Opakowania mają bogate formy. Ucieleśniają one pewne retoryczne show, teatralność i stworzenie nastroju niesionego przez światło, nagłośnienie i napełnienie zapachem, jeżeli prezentacja zrobiona jest w umiejętny sposób, dzięki odpowiednim zamierzonym efektom, reklamuje sama siebie. Tworzy udział, troszczy się o napięcie i wypoczynek oraz pobudza do działania.

Najbardziej wyraźnym i robiącym największe wrażenie przykładem sztucznie wytwarzanych doświadczeń są pomieszczenia symulacyjne w amerykańskich studiach filmowych. Odwiedzający w ciągu sekundy jest konfrontowany z różnymi sposobami postrzegania: najpierw napędza się mu strachu, a w następnej chwili wywołuje się sentymentalne odczucia. Ogromne symulatory udają trzęsienia ziemi i inne katastrofy naturalne. Odczuwa się suchy upał pustyni i zimno zbliżającej się góry lodowej. Poznaje się wyobrażenie o warunkach na innych planetach, nawet jeżeli nigdy nie można się tam znaleźć. Doświadczenie staje się stylizacją szczególnego rodzaju. Im więcej wrażeń wywołuje przykład, im bardziej perfekcyjne jest jego przedstawienie w postaci obrazu i tonu, tym większe jest zamierzone działanie. Może to mieć również związek z ciągłą konsumpcją perfekcjoni-zmu i związanego z tym przyzwyczajenia i uwarunkowania.

Szczególnym środkiem prezentacji są historie, a zwłaszcza bajki. Ich scenariusz daje emocjonalny i obrazowy kontekst, którego narracja umożliwia poznanie. Poprzez kontakt z tym, co tajemnicze i fantastyczne, rozpoznawalny staje się kawałek wewnętrznej rzeczywistości.

Wszystkie te media są środkami dydaktycznymi, za pomocą których związki poznawcze, instrumentalne i afektywno-emocjonalne w sposób przyjemny i pozbawiony trudu prowadzą do zdobywania nowych poglądów i zdolności. Można jc podzielić na receptywne i twórcze.

► Środki receptywne to przykłady, przypadki, historie, obrazy, filmy. Są to optyczne i akustyczne scenariusze oraz wycinki rzeczywistości, które w sposób uprosz-

I


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
47051 Śliwerski1 146 tom Pierwszy Podstawy nauk o wychowaniu jest równie mało efektywne, co wniosko
47584 Śliwerski1 186 tom pierwszy    Podstawy nauk o wychowaniu ograniczony wkład w
47755 Śliwerski9 ■] 84    tom pierwszy Podstawy nauk o wychowaniu -naiwne i pol
02 2 ^0 tom pttrute^ ■    PodstAwy nauk o wychowaniu■ 2.1. Pedagogika Jako refleksja
Śliwerski5 120 tom pierwszy Podstawy nauk o wychowaniu nie decydują przecież względy pedagogiczne,
Śliwerski9 124 tom pierwszy Podstawy nauk o wychowaniu Opisywanych sześć podstawowych fenomenów lud
Śliwerski5 130 tom pierwszy Podstawy nauk o wychowaniu 130 tom pierwszy Podstawy nauk o wychowaniuK
Śliwerski3 138 tom pierwszy Podstawy nauk o wychowaniu rzy w nich po prostu kontynuacji dziejów odd
Śliwerski9 •) 44 tom pierwszy Podstawy nauk o wychowaniu i wymiary praktyk mogą w równym stopniu ul
Śliwerski5 150 tom pierwszy Podstawy nauk o wychowaniu jest wynalazkiem człowieka dokonanym w histo
Śliwerski7 152 tom pierwszy Podstawy nauk o wychowaniu Tabela 3.2. Porównanie stanowisk pedagogiczn
Śliwerski5 170 tom pierwszy Podstawy nauk o wychowaniu w indywidualny autorytet wychowywanego. W ro
Śliwerski7 1 g2 tom pierwszy Podstawy nauk o wychowaniu przekształcić rzeczy dane w społeczeństwie
Śliwerski3 ■] g8 tom pierwszy Podstawy nauk o wychowaniu zróżnicowania oraz nie pozostawać zadań lu
Śliwerski5 1 gO tom pierwszy Podstawy nauk o wychowaniu porządkiem polis. Troska o dobre rządzenie
Śliwerski9 194 tom pierwszy Podstawy nauk o wychowaniu Tabela 3.3. Zasady myślenia i działania
54795 Śliwerski7 •) 42    tom pierwszy Podstawy nauk o wychowaniu Jeśli bowiem
56246 Śliwerski9 174    tom pierwszy Podstawy nauk o wychowaniu ponieważ ruch u

więcej podobnych podstron